فونیکسریمکسبهتام

خودروسازان برای تولید یورو۴ دوباره مهلت گرفتند

عصر خودرو: معاون امور اقتصادی و صنایع وزیر صنعت از تهیه جدول جدیدی برای مهلت‌دهی به شرکت‌های خودروساز جهت تولید با استاندارد یورو ۴ خبر داد و گفت: بر این اساس خودروسازان به تدریج از اول مهر تا پایان سال تولیداتشان را به استاندارد یورو ۴ مجهز می‌کنند.

خودروسازان برای تولید یورو۴ دوباره مهلت گرفتند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ تير ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۷:۲۱

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی «عصر خودرو» به نقل از فارس، محسن‌ صالحی‌نیا اظهار داشت: ‌در حال حاضر تمام خودروها موفق به دریافت تأییدیه نمونه برای تولید با استاندارد یورو 4 شده‌اند و برای برخی خودروها مانند تندر 90، پژو 206، پژو 207 و رانا نیز جهت تولید انبوه با استاندارد یورو 4 مجوز لازم و اجازه شماره‌گذاری اخذ شده است.

    وی ادامه داد: در مورد برخی خودروها مانند پژو 405، سمند، پژو پارس و تیبا نیز فرایند دریافت مجوز برای تولید انبوه با استاندارد یورو 4 در حال انجام است.

    معاون وزیر صنعت با اشاره به مصوبه دولت برای اجبار تولید خودرو با استاندارد یورو 4 از ابتدای تیرماه، گفت: دلیل تأخیر خودروسازان در اجرای این مصوبه، محدودیت در تأمین و تدارک برخی قطعات خاص با توجه به مسائل ارزی و زمان مربوطه و همچنین محدودیت منابع تأمین قطعه است.

    * محدودیت واردات قطعات یورو4

    وی افزود: در تأمین بسیاری از قطعات مورد استفاده در بخش ECU که در واقع تنظیم سیستم سوخت‌رسانی خودرو را انجام می‌دهد و یا قطعات بخش سوخت‌رسانی تا موتور و یا قطعاتی مانند کاتالیست که برای تأمین آنها به ارز نیاز داریم، با توجه به افزایش نیاز ارزی و محدودیت‌های موجود در کشور با مشکل مواجه هستیم.

    وی تصریح کرد:‌ در این شرایط، این بحث مطرح شد که تولید خودرو با استاندارد یورو 4 بر اساس یک جدول زمانبندی آغاز شود و این کار تا پایان سال به اتمام برسد.

    صالحی‌نیا توضیح داد: در این راستا به دولت پیشنهاد کردیم که دریافت تأییدیه نمونه تا ابتدای مهر ماه تکمیل شود و از ابتدای مهر تا پایان سال نیز با برنامه‌‌ای رو به ارتقا، مجوز تولید انبوه خودروها با استاندارد یورو 4 دریافت شود.

    وی افزود: این پیشنهاد در ماه‌های قبل مورد تأیید قرار نگرفت و در نهایت، کارگروه حمایت از تولید الزام تولید خودرو با استاندارد یورو 4 را از ابتدای تیرماه مصوب کرد در حالی که همان موقع خودروسازان پیشنهاد اجرای تدریجی این طرح را از ابتدای مهر ماه ارائه کرده بودند.

    معاون وزیر صنعت تصریح کرد: در حال حاضر نیز که فرصت خودروسازان برای تولید خودرو با استاندارد یورو 2 تمام شده است، توزیع سراسری سوخت با استاندارد یورو 4 صورت نگرفته و فقط بحث از توزیع این سوخت در چند کلانشهر و در جایگاه‌های محدودی مطرح است، در حالی که طبق مصوبات قبلی، سوخت یورو 4 باید 6 ماه پیش از تولید خودرو با این استاندارد در کشور توزیع سراسری شود.

    وی ادامه داد: در حال حاضر با توجه به محدودیت‌های موجود در تأمین قطعات و همچنین عدم عرضه سراسری سوخت یورو 4 ، در مورد خودروهایی که امکان بروز رسانی در فرصت کوتاهی برای آنها فراهم بود، این مسئله اجرایی شد و در مورد سایر خودروها نیز این کار می‌تواند با تفاهم وزارت صنعت، وزارت نفت و سازمان محیط زیست اجرایی شود.

    * فرصت خودروسازان از ابتدای مهر تا آخر سال

    وی تصریح کرد: پیشنهاد ما در این مورد این است که خودروهای داخلی از اول مهر ماه به تدریج به استاندارد یورو 4 مجهز شوند که این مسئله در کارگروه حمایت از تولید به ریاست معاون اول رئیس جمهور مطرح و مصوب شد تا فرصت جدیدی در اختیار خودروسازان قرار گیرد.

    صالحی‌نیا افزود: بانک مرکزی نیز در زمینه تأمین منابع ارزی و ریالی خودروسازان کمک خواهد کرد.

    به گفته وی، در کارگروه حمایت از تولید با حضور معاون اول رئیس جمهور قرار شد پیشنهادی در این مورد تهیه و به کارگروه ارائه شود که این پیشنهاد حدود سه هفته پیش به کارگروه حمایت از تولید ارائه شد و منتظر ابلاغ آن هستیم.

    معاون وزیر صنعت افزود: طبق مصوبه کارگروه حمایت از تولید، خودروسازان از ابتدای مهر تا پایان سال محصولاتشان را به استاندارد یورو 4 مجهز خواهند کرد که این مسئله از سوی کارگروه حمایت از تولید ابلاغ خواهد شد.

    وی، دلیل تأخیر در ابلاغ این مصوبه را انجام برخی اصلاحات عنوان کرد.

    * پژو 405 و پژو پارس در حال تجهیز به یورو4

    وی تصریح کرد: اجرای استاندارد یورو 4 در مورد برخی خودروها مانند رانا، پژو 206 و تندر 90 انجام شده و در مورد وانت‌ باردو، پژو405، پژو پارس، سمند و سورن نیز در حال انجام است که به محض تکمیل، مجوز شماره‌گذاری این خودروها صادر خواهد شد.

    وی افزود: مجوز تأییدیه نمونه برای تمامی این خودروها صادر شده است.

    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۳ روز پیش
        آرشیو