فونیکسریمکسبهتام

توصیه قائم‌مقام شرکت خودروسازی چری چین به ایران خودرو، در گفت‌و‌گو با دنیای‌اقتصاد:

هزینه کار با چری کمتر از پژو است

عصر خودرو: یکی از روزنامه های معروف آمریکایی چند سال پیش کاریکاتوری بسیار جالب را با این مضمون به چاپ رساند که در آن، فضانوردان آمریکایی موفق به کشف سیاره ای جدید با امکان وجود حیات می شوند و گمان می برند که هنوز هیچ بنی بشری به آن راه نیافته است، اما زمانی که با غرور، ذوق و شوق خاصی قدم به سیاره مورد نظر می گذارند در کمال تعجب با چند چشم بادامی از نوع چینی رو به رو می شوند که در آنجا مشغول دست فروشی هستند!

هزینه کار با چری کمتر از پژو است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۲:۰۰










    روزنامه دنیای اقتصاد در گزارش امروز خود نوشت: در سفری که اخیرا به چین داشتیم، با یکی از نوادگان چشم بادامی های مذکور؛ یعنی «جو بیرن»، قائم مقام شرکت خودروسازی چری قرار مصاحبه ای را گذاشتیم و با وی که دانش آموخته دانشگاه هاروارد آمریکا است، درباره سرنوشت قرارداد ایران خودرو و چری و همچنین برنامه های آینده چری برای بازار ایران به گفت و گو نشستیم.
    به اعتقاد کارشناسان چینی، جناب بیرن نقشی بسیار مهم و انکارنشدنی در پیشرفت و توسعه چری طی 13سالی که از عمر فعالیت این شرکت می گذرد، داشته است و از همین رو گفت و گو با وی می توانست پاسخگوی بسیاری از پرسش های ما باشد، هر چند که قائم مقام چری سوالات مطرح شده را در کل با زیرکی خاصی جواب داد.
    آن طور که بیرن عنوان می کند، چری هنوز هم با وجود گذشت نزدیک به 3سال از عقد قرارداد همکاری مشترک این شرکت با ایران خودرو و مخالفت وزیر صنایع ایران با اجرای این قرارداد، خواهان حضور در جاده مخصوص و همکاری مشترک با بزرگ ترین خودروساز کشور است.
    به گفته وی، اگر همکاری مشترکی میان ایران خودرو و چری شکل بگیرد، مشتریان ایرانی، ذی نفع این ماجرا خواهند بود و ایران خودرو نیز هزینه بسیار کمتری را از آنچه که هم اکنون به شرکت پژو می پردازد، به چری خواهد پرداخت.
    مشروح گفت وگوی دنیای اقتصاد با قائم مقام چری را می خوانید.
    -شما حدود سه سال پیش قراردادی را مبنی بر تولید محصولی مشترک با ایران خودرو به امضا رساندید، اما وزیر صنایع ایران با اجرای آن مخالفت کرد، به نحوی که ظاهرا از نظر وی، این قرارداد، لغو شده است. می خواهم بدانم آیا از نظر شرکت چری نیز، قرارداد موردنظر منتفی است؟
    ایران یکی از بازارهای بزرگ خاورمیانه در زمینه خودرو به شمار می رود و تا جایی که من باخبرم، ایران و چین روابط سیاسی و اقتصادی زیاد و خوبی با هم دارند. حتی مردم ایران نیز میزبانان خوبی برای چینی ها هستند و این موضوع را من خودم بارها در سفر به این کشور مشاهده کرده ام. با این شرایط خود من به شخصه و البته سایر مسوولان چری، تمایل زیادی برای همکاری مشترک با خودروسازان ایرانی داریم و دلمان می خواهد روابط مان را با آنها توسعه دهیم. ما یک شرکت خودروساز هستیم و عمیقا دلمان می خواهد با شرکتی مثل ایران خودرو رابطه خوبی داشته باشیم. به اعتقاد من، ایران خودرو مزیت هایی را برای ما دارد، همان طور که چری از مزیت هایی برای ایران خودرو برخوردار است و با این حساب این دو شرکت می توانند با توجه به مزیت هایشان، نقطه ضعف های یکدیگر را بپوشانند.
    - پس با این حساب چری هنوز هم به همکاری مشترک با ایران خودرو علاقه مند است؟
    بله، ما همچنان به همکاری با شرکتی مثل ایران خودرو علاقه مندیم.همان طور که گفتم، رابطه ایران و چین، یک رابطه دوستانه است و دو کشور در زمینه های مختلف اقتصادی و نظامی با یکدیگر رابطه دارند و من امیدوارم که ما نیز روزی بتوانیم با ایران خودرو یا هر شرکت ایرانی خودروساز دیگری، همکاری مشترک داشته باشیم. قرارداد چری با ایران خودرو مربوط به چند سال پیش است؛ ولی متاسفانه تاکنون هیچ پیشرفتی به خود ندیده و ما واقعا نمی دانیم چه دلیلی پشت این قضیه وجود دارد.
    -به نظر می رسد، این قرارداد در گیرودار مسائل سیاسی، به پیشرفتی دست نیافت.
    من اصلا نمی خواهم دنبال دلیل اصلی این موضوع بگردم. چری شرکت بسیار منعطفی است و همان طور که تاکید کردم، ایران خودرو اگر باز هم تمایل به همکاری با چری داشته باشد، راه برای این شرکت باز است و می توان درباره آن فکر کرد. در واقع ما آماده ایم، اما تصمیم با ایران خودرو است.
    -اتفاقا موضوع این است که تصمیم با ایران خودرو نبوده و وزیر صنایع در این زمینه تصمیم گیرنده به حساب می آید که وی نیز مخالف همکاری شما با ایران خودرو است.
    همان طور که گفتم من واقعا نمی دانم وزیر صنایع ایران چرا مخالف همکاری ما با ایران خودرو است، اما به نظرم اگر رابطه ای بین ما دو خودروساز شکل بگیرد، ذی نفع نهایی، مشتریان ایرانی هستند. منتها این موضوع از کنترل ما خارج است و همه چیز بستگی به ایران خودرو و وزارت صنایع ایران دارد. ما چندین سال پیش که هیچ دستی در خودروسازی نداشتیم، مجبور بودیم برای طراحی محصولات خود، پول بسیار زیادی (در حد 10 میلیون دلار برای هر طراحی) به طراحان و مهندسان خارجی بابت انتقال فن آوری بدهیم و این موضوع هزینه های گزافی را روی دست چری می گذاشت، در حالی که هم اکنون، مهندسان چینی با هزینه هایی بسیار پایین تر و در حد یک صدم حقوقی که به خارجی ها پرداخت می کردیم، طراحی های موردنظر انجام می دهند و پول اضافه نمی گیرند و ما توانسته ایم هزینه 10 میلیون دلاری را به 100 تا 200 دلار برسانیم. الان 13 سال از شروع فعالیت چری می گذرد ما با سرمایه گذاری در تربیت نیروی کار متخصص و کسب دانش
    فن آوری و تکنولوژی، توانسته ایم هم اکنون نام «چری» را در کشورهای مختلف، بر سر زبان ها بیندازیم، هرچند که هنوز تیراژ تولید چندان بالایی نداریم. مدیران جوانی که ما هم اکنون در چری داریم، چند سال دیگر به مهندسانی کارکشته و طراح برای شرکت تبدیل خواهند شد و این موضوع جایگاه چری را در خودروسازی دنیا تثبیت می کند. یک زمانی در آمریکا چندین خودروساز فعالیت می کردند، اما با گذشت زمان، بیشتر آنها از بین رفتند و الان تنها سه شرکت فورد، کرایسلر و جنرال موتورز، باقی مانده است. من معتقدم چین نیز چنین سرنوشتی را دارد. مطمئن هستم که 10 سال دیگر از جمع بیش از 100 خودروساز حال حاضر چین، تعداد کمی از آنها در عرصه رقابت باقی خواهند ماند و با این حال شک ندارم که «چری» یکی از آنها خواهد بود. من نمی دانم رابطه مالی پژو و ایران خودرو دقیقا به چه شکل است، اما تا جایی که خبر دارم و مطمئنم، می دانم که ایران خودرو بعد از این همه سال همکاری با پژو، هنوز هم هزینه های زیادی را به مهندسان این شرکت فرانسوی می دهد، حال آنکه مطمئن باشید هزینه کار با چری، بسیار پایین تر از کار با پژو است.
    -شما قبل از ایران خودرو، با دیگر خودروساز ایران؛ یعنی سایپا نیز وارد مذاکره شدید، اما مذاکرات نتیجه نداد و آقای قلعه بانی، مدیرعامل وقت سایپا، چندی بعد اعلام کرد که این شرکت به دلیل کیفیت پایین محصولات چری، همکاری با شما را نپذیرفته است. آیا دلیل نتیجه ندادن مذاکرات، همین موضوع بود.
    اینکه مذاکرات از طرف ما کنسل نشد را تایید می کنم، اما به نظرم آقای قلعه بانی نظر شخصی خود را داده اند و ما در مورد نظر یک شخص، ابراز عقیده نمی کنیم. البته این را بگویم که اگر نظر ایشان درست بود، قطعا چری طی این چند سال پیشرفت نمی کرد.
    -شما در اظهاراتتان به «مشتریان ایرانی» و ذی نفع بودن آنها در صورت همکاری مشترک چری و ایران خودرو اشاره کردید، در حالی که اتفاقا غالب مشتریان ایرانی، دید مثبتی روی کالاهای چینی و به طور خاص، خودروهای چینی ندارند.
    این موضوع را قبول دارم، اما معتقدم این ذهنیت منفی در مورد کالاهای چینی به خصوص خودرو درست نیست. به اعتقاد من، همین حالا کیفیت محصولات چری نسبت به خیلی دیگر از خودروهای حاضر در بازار ایران بالاتر است.
    -حال که قبول دارید، چه فکری برای تعدیل این دید منفی ایرانی ها کرده اید؟
    به اعتقاد من نمی توان با حرف زدن و تبلیغ، این ذهنیت ایرانی ها را از بین برد و باید در عمل کیفیت محصول را به مشتری ثابت کرد. ما الان خودرو «ام وی ام» را در بازار ایران داریم و واکنش ایرانی ها نیز به این محصول، خوب بوده است و ما برای عرضه محصولاتی دیگر به این بازار نیز برنامه داریم. من معتقدم بهترین راه برای تغییر دیدگاه مشتریان ایرانی درباره خودرو چینی این است که خودروهای جدید با خدمات مناسب عرضه کنیم تا آنها امتحان کنند و متقاعد شوند که حق با ما است.
    - در حال حاضر دو فاکتور اساسی در زمینه خرید خودرو، برای مشتریان ایرانی مطرح است، یکی قیمت و دیگری نیز سوخت. آیا چری می تواند در صورت همکاری مشترک با خودروسازان ایرانی، رضایت مشتریان را در این دو زمینه تامین کند؟
    موضوع مصرف سوخت و آلایندگی، برای همه مشتریان خودرو در دنیا مهم است. در چین قیمت بنزین شش برابر ایران است و چینی ها نیز حساسیت زیادی روی مصرف سوخت خودروها دارند و با این حساب این فاکتور همواره مدنظر ما است. در مورد قیمت نیز باید بگویم که ما می دانیم قیمت برای مشتریان خیلی حساس است؛ اما در عین حال به این معتقد نیستیم که محصولات چری باید کمترین قیمت را داشته باشند. از نظر چری، قیمت خودرو باید مناسب در نظر گرفته شود و در عوض با کیفیت مناسبی به تولید برسد.
    -شما «پراید» را می شناسید؟
    بله، اتفاقا 10 سال پیش تولید آن در چین متوقف شد. پراید در لغت به معنی «افتخار» است؛ اما به نظر من مانند نامش صاحب افتخار نیست.
    -لابد می دانید که این خودرو هنوز در ایران با تیراژی بالا به تولید می رسد؟
    بله خبر دارم.
    - خب حال اگر روزی همکاری مشترک شما با خودروسازی ایران محقق شود، آیا می توانید رقیبی را برای این محصول پرتیراژ و پرفروش در ایران، طراحی و تولید کنید؟
    الان برای پاسخ دادن به این پرسش، چراکه هنوز همکاری ما با خودروسازان ایرانی شکل نگرفته و اول باید این موضوع حل شود.از طرفی من دقیقا نمی دانم که ما در این زمینه چه مدل خودرویی را می خواهیم و شاید نتوان محصولی را تولید کرد که به اندازه پراید برای ایرانی ها جالب باشد.به نظرم فعلا باید منتظر بمانیم تا ببینیم در آینده چه می شود.
    - شما آن طور که عنوان کردید هنوز هم به همکاری مشترک با خودروسازی ایران علاقه مندید، می خواهم نظر شخصی شما را درباره خودروسازی ایران بدانم.
    ایران دو خودروساز بزرگ دارد به نام ایران خودرو و سایپا، که در هر دو آنها مهندسان کارکشته و خوبی به چشم می آیند.
    -اگر روزی از شما بخواهند مدیرعامل ایران خودرو یا سایپا شوید، آیا می پذیرید؟
    نه، چون توانایی آن را ندارم!
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو