فونیکسریمکسبهتام

سهام خودروسازان بالا کشید

عصرخودرو:در پی تصویب افزایش قیمت خودرو توسط هیئت وزیران در آخر هفته گذشته، امروز سهام شرکت های خودرویی حاضر در بورس هم با اقبال بازار و افزایش قیمت روبرو شد.

سهام خودروسازان بالا کشید
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۹:۵۷


    به گزارش «عصرخودرو» به نقل از فارس،در حالی با اعلام خبر اواخر دی ماه موافقت رئیس جمهور با تعیین قیمت خودرو براساس ارز مبادله ای،سهام شرکت های خودرویی با اقبال سرمایه گذاران و افزایش قیمت مواجه شدند که این اقبال در روزهای گذشته ادامه نیافت، اما با مصوبه چهارشنبه پیش هیئت وزیران مبنی بر افزایش محصولات خودرو، بار دیگر سهام شرکت خودرویی حاضر در بورس با رشد قیمت داد وستد شدند.



    براساس این گزارش،در جریان معاملات بازار سهام ،اغلب سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی با در نظر داشتن این عامل مهم در آینده شرکت های خودرو ساز و همچنین قیمت ارزان سهام اکثر شرکت های این گروه ،اقدام به خرید سهام شرکت بزرگ خودرویی کردند.



    در این میان در شرایطی نماد ایران خودرو از 6 دی ماه تاکنون بسته است که شرکت های سایپا، زامیاد، پارس خودرو ،گروه بهمن،سرمایه گذاری سایپا، ایران خودرو دیزل، قطعات اتومبیل و محور سازان ایران خودرو ضمن برخورداری از صف های خرید تا بیش از 10 میلیون سهمی( برای سایپا)، با افزایش تا 4 درصدی قیمت هر سهم داد و ستد شده توانستند اقبال بخشی از بازار سهام را به دست آورند.



    اما سهام شرکت های مهرکام پارس، سایپا آذین، رینگ سازی مشهد، گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو، چرخشگر و الکتریک خودرو شرق با افت قیمت معامله شدند.



    برپایه این گزارش،صنعت خودروسازی با 31 شرکت بزرگ و کوچک تولیدکننده انواع خودرو و قطعات خودرو یکی از صنایع مهم بورس به شمار می رود ولی طی دو سال اخیر تحت تاثیر عواملی چون اجرای هدفمندسازی یارانه ها، افزایش نرخ ارز، تحریم ها و عدم افزایش قیمت فروش محصولات با چالش هایی مواجه شده است.



    میانگین بازدهی سهام این صنعت طی11 ماه سال جاری با منفی14درصد همراه شده و سهام اکثر شرکت های این صنعت در زمره سهام ارزان بورس هستند.این صنعت در شرایطی با کاهش ارزش روز بازار سهام از 6 هزار میلیارد تومان اسفند سال گذشته به 3.9 هزار میلیارد تومان ماه جاری مواجه شده که طی ماه های گذشته افزایش نرخ ارز موجب کاهش سودآوری و حتی اعلام زیان برخی شرکت ها و در نهایت افت شدید سهام این صنعت در بورس شد، تا عده ای از سهامداران از شرکت های این صنعت پیاده شوند.


    کرمان موتوراکستریم