فونیکسریمکسبهتام

در نشست خبری انجمن صنایع همگن مطرح شد:

کاهش کیفیت قطعات درپی دخالت دولت در خودروسازی

عصر خودرو- رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی کشور بر ضرورت حفظ دستاوردهای سال های اخیر صنعتگران تاکید و اظهار کرد: صنعت خودرو در سال های اخیر و با توسعه فعالیت شرکت های چینی در کشور چینی زده شده و این روند آسیبی جدی برای صنعت قطعه سازی است.

کاهش کیفیت قطعات درپی دخالت دولت در خودروسازی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، محمدرضا نجفی منش، در نشست خبری این‌ انجمن  با اشاره به وضعیت موجود و فشارهای وارده از بیرون کشور اظهار کرد: این فشارها در کنار اقدامات داخلی ها باعث شده تا اظهارنظرهایی مبنی بر عدم توانایی صنعتگران داخلی مطرح شود و راهکار آن را نیز سپردن امور به چینی ها می دانند این در حالیست که شرکت های چینی در مرحله نخست تنها به دنبال بازار و کسب سود خود هستند و چندان به منافع ما فکر نمی کنند.

    رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی کشور با اشاره به سیاست اشتباه  قیمت‌گذاری دستوری و دیگر سیاست‌های اشتباه در این صنعت عنوان کرد: با این سیاست های اشتباه خود را فلج کردیم به طوری که ما را ناگزیر به عرضه خودرو با قیمتی پایین‌تر از قیمت تمام شده، کردند که این امر منجر به ایجاد تعداد زیادی متقاضی و صف های طولانی شد که تنها به دنبال کسب سود از این مابه‌التفاوت قیمت بودند. 

    وی با بیان این که سال ها برای صنعت قطعه‌ به عنوان مهمترین حلقه‌ زنجیره تامین و تولید خودرو و یکی از مهمترین صنایع کشور زحمت کشیده شده است، تصریح کرد: در هر دوره ریاست جمهوری آمریکا، شروع تحریم‌ها با تحریم صنعت خودرو آغاز شد؛ چراکه به اهمیت این صنعت واقف بودند بنابراین نباید بگذاریم دستاوردهایی که طی سال‌ها توسط زحمت صنعتگران به دست آمده، به راحتی "چینی‌زه" شده و از دست برود.

    وی با اشاره به تجربه دهه 70 و کاهش قیمت بازار خودرو حتی پایین تر از قیمت کارخانه به دلیل نبود تقاضا اظهار کرد: قیمت گذاری دستوری خودرو به نفع مردم نیست بلکه تنها دلیل آن زمین زدن این صنعت است چرا که افزایش قیمت خودرو و بنزین دو مقوله ای است که به راحتی امکانپذیر نیست و واهمه ای در این باره وجود دارد.

    رییس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو با اشاره به اینکه کیفیت تولید کالاها ناشی از درخواست و نیاز تحویل‌گیرندگان است، گفت: تولیدکنندگان بر اساس نیاز و کیفیت مد نظر خودروسازان قطعه تولید می‌کنند،ضمن اینکه صنعت خودروسازی درصدد است تا خودروهای باکیفیت در اختیار مردم قرار گیرد.

    وی تاکید کرد: کیفیت یک هدف نیست، بلکه راهی بی پایان است؛ از این رو بر روی کیفیت و ارتقای آن کار می‌کنیم.

    در ادامه این‌نشست، آرش محبی نژاد دبیر انجمن صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی خاطرنشان‌کرد: اصلاح شیوه قیمت گذاری خودرو، تامین منابع ارزی و مواد اولیه داخلی، عدم محدودیت انرژی و منابع انسانی از مهم‌ترین مطالبات قطعه سازان است.

    وی با بیان اینکه تامین زیرساخت ها یکی دیگر از مهم‌ترین مسایل قطعه سازان است، گفت: این صنعت به 5 میلیارد یورو برای تامین زیرساخت ها و تجهیزات نیاز دارد به همین میزان نیز نیازمند منابع ریالی هستیم.

    محبی نژاد با انتقاد از دخالت دولت، مجلس و قوه قضائیه در صنعت خودرو گفت: شرایط امروز صنعت خودرو نتیجه دخالت دولت و مجلس به عنوان قانونگذار است چرا که وقتی با 5 درصد سهام در صنعت خودرو، تمام ارکان تولید را مدیریت می کنند مشخص است سود دهی یا زیاندهی مجموعه برای آن ها مهم نیست و حتی حاضر به فدا کردن سهم 5 درصدی به قیمت سودده ماندن صنایع بالادستی مانند فولاد و پتروشیمی که سهم 100 درصدی در آن ها دارد، خواهد بود.

    رییس کمیته نقدینگی، قیمت و سیاستگذاری انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان با اشاره به توان بالا در تولید قطعه سوزوکی، زانتیا، ال90 اظهار کرد: این تجربه نشان می دهد که مشکلی برای تولید با کیفیت نداریم اما خودروساز نمی خواهد چون ناگزیر به پرداخت پول بیشتری است.

    محبی نژاد ادامه داد: در حال حاضر مردم حاضر هستند زانتیا، مگان، سوزوکی و ال 90 با کارکرد بالا را خریداری کنند اما خودروی داخلی صفر کیلومتر را نگیرند بنابراین سابقه تولید قطعات این خودروهای قدیمی نشان می دهد مشکلی برای تولید قطعه با کیفیت وجود ندارد، اما خودرو ساز وقتی شاهد اصرار دولت و شورای رقابت به فروش همراه با زیان است دنبال ارزان تر شدن تولید خود می رود و دیگر کیفیت برای او اهمیت ندارد.

    وی با تاکید بر این که فراوانی تولید قطعات بی کیفیت خودرو زیاد نیست، اما قطعه ساز بضاعت تولید قطعات با کیفیت را دارد، اظهار کرد: با بیان اینکه امسال از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری شد و در این راستا باید سرمایه‌های مردم به سمت تولید برود اما در مقایسه با سال گذشته امسال به 40 درصد نقدینگی بیشتر برای افزایش تولید نیاز داریم.

    وی افزود: توان بالقوه خودرو در خودروسازی‌های کشور یک میلیون و 650 هزار دستگاه و توان تولید قطعه سازی معادل دو میلیون و 200 هزار دستگاه است به شرط آن که منابع و پیش نیاز‌ها فراهم شود چرا که نقدینگی به تنهایی اثری در قیمت خودرو ندارد بلکه یکی از پیش نیاز‌های فرآیند خودرو است.

    رئیس کمیته نقدینگی، قیمت و سیاستگذاری انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان اظهار کرد: اگر نقدینگی به بخش کسب و کار مولد تزریق و از آنجا منجر به افزایش تولید ناخالص داخلی شود شاهد کاهش اثر تورم خواهیم بود؛ بنابراین نقدینگی مورد نیاز برای حفظ تیراژ تولید خودرو‌ها برای نرخ نهاده هاست.

    خبرنگار: اعظم صباغ

    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۲
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        آخرین بروزرسانی ۲ روز پیش
        آرشیو