فونیکسریمکسبهتام

سخنگوی اقتصادی دولت:

سامانه یکپارچه خودرو منحل نمی‌شود

عصر خودرو- سخنگوی اقتصادی دولت اعلام کرد: تغییری در سامانه یکپارچه خودرو رخ نداده است و وقتی تقاضای واقعی مازاد بر عرضه وجود دارد، دولت مصر به استفاده از این سامانه است و قرار نیست سامانه منحل شود. سامانه یکپارچه کنار گذاشته نمی‌شود و در دستور کار دولت نیست.

سامانه یکپارچه خودرو منحل نمی‌شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، سید احسان خاندوزی در نشست خبری هفتگی خود با بیان اینکه هدف گذاری دولت این بوده که با ایجاد سیاست ثبات اقتصاد کلان، سرعت موتورهای خلق تورم را کم کند، اظهار کرد: نرخ رشد نقدینگی در 12 ماه منتهی به آذر 1402 به 27 درصد رسیده است که این عدد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته شش درصد کاهش یافته است.

    وی ادامه داد: روند ماهانه افزایش نقدینگی در اکثر ماه‌های امسال نصف یا یک سوم رشد ماهانه در سال 1400 بوده است. رشد نقدینگی ماهانه در سال جاری 1.7 درصد بوده است در حالیکه این عدد در سال 1400 ماهانه 2.5 درصد بوده است. رشد پایه پولی نیز از 45 درصد در فروردین به 33.5 درصد در پایان آذر 1402 کاهش یافته است.

    پایه پولی روی تورم تاثیر ندارد؛ کنترل تورم با کنترل نقدینگی است

    سخنگوی اقتصادی دولت افزود: گفته شده که روند پایه پولی می‌تواند بر تورم موثر باشد که این اظهارنظرها در شرایط فعلی اقتصادی ایران چندان واقعی نیست و ارتباط مستقیمی بین پایه پولی و تورم وجود ندارد، چون کنترل تورم با کنترل نقدینگی انجام می‌شود.

    خاندوزی خاطر نشان کرد: نرخ تورم در آخر آذر ماه 15 درصد واحد کمتر از آبان ماه بوده است. گزارش صندوق بین اللملی پول نیز اعلام کرده که چشم انداز اقتصاد ایران در سال میلادی جدید بر استمرار کاهش تورم ادامه خواهد یافت.

    وی افزود: در پاییز امسال نسبت به پاییز سال گذشته، نرخ بیکاری به هفت درصد کاهش یافته و در این مدت 705 هزار شغل جدید ایجاد شده است؛ درصورتیکه در دولت قبل خالص اشتغال ایجاد شده یک میلیون و 500 هزار نفر بوده و در هفت استان شاهد نرخ بیکاری دو رقمی هستیم که تمام تلاش دولت این است که این عدد کاهش یابد.

    ادامه رشد اقتصادی

    خاندوزی همچنین اظهار امیدواری کرد که رشد اقتصادی چهار درصدی دو سال گذشته را ادامه دهیم.

    وزیر اقتصاد درباره آخرین اخبار از اجرای مولدسازی اموال دولت، گفت: از 15 فروردین امسال تا 26 دی ماه 1851 ملک مازاد و راکد معرفی و مورد تصویب هیات عالی مولدسازی قرار گرفته که 1400 مورد در مسیر ارزش افزایی قرار دارد و 90 مورد به فروش رفته است. همچنین 451 ملک در دستور تصویب است.
    با این حال بخش تهاتر با پیمانکاران بیشتر در دستور کار دولت است.

    خاندوزی درباره زمان اثرگذاری اصلاحات اقتصادی بر معیشت مردم تصریح کرد: با وجود بهبود شاخص‌های اقتصاد کلان، هنوز معیشت مردم از این بهبودها بهره‌مند نشده است. در دهه 90 قدرت خرید مردم و رشد اقتصادی کاهش یافته است که امیدواریم با گذشت زمان و ادامه رشد اقتصادی، کاهش درآمد مردم در دهه گذشته را جبران کنیم.

    سخنگوی اقتصادی دولت درباره اقدامات کنترل قیمت گوشت و مرغ گفت: قیمت مرغ و گوشت قرمز نوسانات زیادی در دو سال گذشته داشته و رسیدگی به آن مورد تاکید دولت است و رئیس جمهور نیز خواستند این مشکل برطرف شود و برای آن جلسه برگزار شد اصلاحاتی نیاز بود و دستورات لازم از سوی رئیس جمهور داده شده است. کاهش جوجه‌ریزی موجب افزایش قیمت شد که در روزهای اخیر وضعیت بازار بهبود یافته است. در دی ماه امسال 150 میلیون قطعه جوجه‌ریزی انجام می‌شود. همچنین ارز لازم برای واردات نهاده‌ها در حال پیگیری است و کشتی‌ها هم در حال تخلیه نهاده‌های دام و طیور هستند و کشتی معطل مانده نداریم.

    حذف صفر از پول ملی از دستور کار خارج نشده است

    وی درباره برنامه دولت برای حذف صفر از پول ملی، خاطر نشان کرد: لایحه‌ای در سال 1398 در این زمینه تهیه شده است. این کار از دستور کار بانک مرکزی خارج نشده و در حال جمع آوری نظرات کارشناسی است اما تجربه دنیا از این کار به ما می‌گوید انجام این سیاست وقتی اثرات مثبت پایدار خواهد داشت که متغیرهای پولی و شاخص‌های کلان اقتصادی کنترل شود؛ بنابراین اولویت دولت کنترل شاخص‌های کلان اقتصادی است.

    دلیل افزایش قیمت دلار، سیاسی و جهانی است

    خاندوزی درباه دلیل نوسات اخیر قیمت دلار هم گفت: بخش عمده نوسانات ناشی از تحولات نظامی در منطقه به ویژه حمله به یمن است که امیدواریم با فروکش کردن این مساله، در بازار ارز هم شاهد بازگشت ثبات قیمت باشیم. در این میان، تعطیلی کشتیرانی چینی به مناسبت سال نو چینی هم تاثیرگذار بود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط