فونیکسریمکسبهتام

تحویل اولین خودروی «سایبرتراک» ضدگلوله

عصر خودرو- تنها چند روز تا عرضه اولین سایبرتراک (Cybertrucks) محصول شرکت تسلا به مشتریان باقی مانده، این شرکت خودروسازی شروع به نمایش عمومی این وسیله نقلیه قبل از عرضه کرده است.

تحویل اولین خودروی «سایبرتراک» ضدگلوله
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، یک خودروی سایبرتراک به‌تازگی در خارج از مرکز لینکلن در شهر نیویورک مشاهده شد؛ این در حالی است که یک دستگاه دیگر از آن در فروشگاه تسلا در مرکز خرید Westfield UTC در سن دیگو دیده شد.

    اولین سایبرتراک در رویدادی ویژه در کارخانه گیگافکتوری (Gigafactory) تسلا در آستین، تگزاس، در روز پنج‌شنبه 30 نوامبر به مشتریان ارائه خواهد شد. انتظار می‌رود ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، روند پخش زنده این رویداد را رهبری کند. اگر این برنامه شبیه به افتتاحیه اولین کارخانه خودروسازی تسلا در اروپا یا تحویل اولین کامیون‌های سِمی (Semi) تسلا باشد، می‌توانیم منتظر یک رونمایی با برنامه‌ریزی دقیق با فضایی پر‌زرق‌و‌برق باشیم. شرکت تسلا خودروی تمام‌الکتریکی سایبرتراک خود را چهار سال پیش رونمایی کرد اما عرضه آن بیشتر از حد انتظار طول کشید. در‌حالی‌که اولین سایبرتراک تا چند روز دیگر تحویل داده می‌شود، ماسک به‌تازگی اعلام کرده که ظرفیت تولید این وسیله نقلیه احتمالا تا سال 2025 به اندازه تقاضا نخواهد بود و این بدان معناست که اکثر مشتریانی که حدود دو‌میلیون نفر هستند و 100 دلار پیش‌پرداخت داشته‌اند هنوز باید منتظر بمانند.

    با وجود علاقه آشکار به سایبرتراک و طراحی منحصر‌به‌فرد آن، ماسک دو سال پیش گفت که این احتمال وجود دارد که سایبرتراک شکست بخورد، زیرا بسیار متفاوت از هر محصول دیگری است. اما از آن زمان، او خوش‌بین‌تر شده و در تابستان گفت که معتقد است سایبرتراک بهترین محصول آنها تاکنون است.جدیدترین خودروی تسلا در سه نسخه عرضه خواهد شد: یک مدل پایه دیفرانسیل عقب، یک مدل میان‌رده و یک مدل با موتور سه‌گانه. قیمت آنها در ابتدا به ترتیب 39هزار دلار، 49هزار دلار و 69هزار دلار ذکر شده بود، اما در ماه اکتبر سال 2021، این خودروساز قیمت سایبرتراک را از وب‌سایت خود حذف کرد. بسیاری انتظار دارند که هزینه نهایی بالاتر باشد.

    خبر دیگر در این زمینه اینکه «سایبرتراک» با شیشه و بدنه ضدگلوله عرضه می‌شود. ایلان ماسک اعلام کرده که شیشه‌های خودروی سایبرتراک شرکت تسلای او ضد گلوله خواهد بود؛ اما چه کسی می‌تواند فاجعه‌ای را که در سال 2019 رخ داد فراموش کند؟ رویداد رونمایی از سایبرتراک ایلان ماسک در ماه نوامبر 2019 با یک حادثه شوکه‌کننده همراه بود. این کارآفرین میلیاردر ادعا کرده بود که شیشه‌های خودروی سایبرتراک او از یک شیشه زرهی اختصاصی تسلا تشکیل شده که بسیار محکم و نشکن است. با‌این‌حال، در طول رونمایی سال 2019، زمانی که یک توپ فلزی به سمت شیشه‌های کناری خودرو پرتاب شد تا قدرت آنها را نشان دهد، شیشه‌ها ترک خورد. ایلان ماسک این اتفاق ناگوار را با بیان اینکه برخورد قبلی روی در، شیشه را ضعیف کرده و منجر به این نتیجه غیرمنتظره شده، توضیح داد.

    گرانترین دوره فارکس رایگان شد " فرصت رو از دست نده"

    به‌رغم وقوع این حادثه، او همچنان ادعا می‌کرد که پنجره‌ها واقعا نشکن هستند و برای نشان دادن قدرت و طول عمر طولانی طراحی شده‌اند. اکنون، طبق مقاله‌ای که توسط بیزنس اینسایدر منتشر شده است، هنگامی که یک سایبرتراک در نهایت به مشتریان عرضه شود، ضدگلوله نیز خواهند بود. اما آیا این ادعا درست است؟ اگر این‌طور باشد، همه سایبرتراک‌ها این ویژگی را نخواهند داشت. ماسک در این مقاله اظهار کرد که تسلا گزینه‌ای برای خرید یک سایبرتراک «حالت هیولا» (Beast mode) ارائه می‌دهد که نسخه مجهز به پنجره‌های ضدگلوله آن خواهد بود. با این وجود این قابلیت‌های کلیدی قابل‌حذف نیستند، بنابراین مصرف‌کنندگان ممکن است دو بار در مورد آن گزینه خاص فکر کنند.

    البته هیچ شیشه‌ای در برابر انواع سلاح گرم یا پرتابه کاملا مقاوم نیست. کارآیی یک شیشه ضدگلوله با طراحی دقیق، ضخامت و نوع مهماتی که برای مقاومت در برابر آن طراحی شده، تعیین می‌شود. اگر مقاومت در برابر گلوله یک مشخصه ضروری در یک وسیله نقلیه باشد، برای کاربران عاقلانه‌تر است که مواد و طرح‌هایی را انتخاب کنند که برای حفاظت بالستیک تایید شده‌اند. اما یکی از مواردی که احتمال بیشتری دارد که به وقوع بپیوندد، ضد‌گلوله بودن بدنه این خودرو است. بدنه آن به طور مشخص از فولاد ضدزنگ نورد سرد بسیار سخت تشکیل شده است که ماسک در سال 2019 گفت این فولاد، آن را به معنای واقعی کلمه در برابر یک سلاح رایج ضدگلوله می‌کند و آن سلاح تفنگ دستی 9میلی‌متری است.

    در ماه اکتبر سال 2023، مالکان تسلا در سیلیکون‌ولی تصویر گلوله‌ای از یک سایبرتراک که مورد اصابت گلوله قرار گرفته بود، منتشر کردند و نوشتند: سایبرتراک می‌تواند در برابر گلوله‌های تامی گان مقاومت کند. پست آنها در آن زمان توجه زیادی را به خود جلب کرد که همه آنها مثبت نبودند. بسیاری ادعا کردند که این تصویر نتیجه یک تیراندازی واقعی نبوده است. با‌این‌حال، به نظر می‌رسد ماسک بیشتر از شیشه‌های ضد‌گلوله در ذهن خود داشته باشد. او تاریخ تحویل اولین خودرو را 30 نوامبر 2023(9 آذر) تعیین کرده است. این زمان، فاصله زیادی با برنامه‌های اولیه این شرکت در سال 2019 دارد و نشان می‌دهد مدیرعامل تسلا نتوانسته به ادعاهای قبلی خود عمل کند. بنابراین دو سوال ذهن ما را درگیر کرده است: آیا خودروهای سایبرتراک برقی به‌زودی به مشتریان تحویل داده خواهند شد؟ و آیا آنها با شیشه‌های ضد‌گلوله عرضه می‌شوند؟ فقط زمان می‌تواند پاسخ این سوالات را بدهد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم