فونیکسریمکسبهتام

میانگین ۲۶۰۰ دلاری واردات دلاری قطعات به کل تولید خودرو ایران

آمار هفت ماهه واردات قطعات خودرو

عصر خودرو- بررسی روند شش ساله واردات قطعات خودروی سواری در دوره های سالانه، نشانگر متوسط رشد سالانه به میزان ۷ درصد طی شش سال گذشته است که رشد شدید آن در دوره سه ساله ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱ به میزان سالانه ۴۷ درصد بوده است.

آمار هفت ماهه واردات قطعات خودرو
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، متوسط ارزش دلاری واردات قطعات در شش سال گذشته، سالانه برابر با یک میلیارد و هشتصد میلیون دلار بوده است.

    در دوره شش ساله 1399 تا 1401، بیشترین ارزش دلاری واردات مربوط به سال 1396 به میزان 33.7 میلیارد دلار و کمترین میزان واردات بر اساس ارزش دلاری مربوط به سال 1398 به میزان 700 میلیون دلار بوده است.

    از آنجا که تیراژ تولید و میزان واردات قطعات یک کالا دارای رابطه مستقیم با یکدیگر می باشند، لازمست برای حصول اطمینان از بررسی صحیح روند واردات قطعات خودرو سواری، نسبت واردات قطعات به تعداد خودرو سواری تولیدی را در نظر بگیریم که این آمار به شرح جدول ارائه شده است:
     

     

    با توجه به اعلام امار واردات هفت ماهه گمرک در سال 1402، به منظور قابلیت تحلیل مقایسه ای و پیش بینی روند سالجاری، این مقادیر را برای دوره های هفت ماهه سالهای 1399 تا 1402 بررسی خواهیم نمود.

    بررسی آمار واردات در هفت ماهه سال جاری نشانگر اینست که ارزش دلاری قطعات وارداتی خودروهای سواری نسبت به دوره مشابه هفت ماهه در سال گذشته، رشد ارزش دلاری ای به میزان  90 درصد داشته است.

    جدول و نمودار نسبت واردات قطعات به تعداد خودرو سواری تولیدی در دوره های هفت ماهه متناظر طی دوره چهار ساله به شرح ذیل است:

    قریب به 75 درصد قطعات وارداتی مربوط به گروه قطعات با ساخت داخل 20 تا 30 درصد  و پس از این گروه،  قطعات با ساخت داخل 40 تا 60 درصد و قطعات با ساخت داخل 35 درصد و بیشتر هر کدام با سهم نسبتا برابر و 5.5 درصدی قرار گرفته اند.

    از دیگر موارد قابل توجه در این بررسی ها، رشد متوسط 55 درصدی سالانه نسبت تولید خودروی سواری در خودروسازان بخش خصوصی به سایر خودروسازان سواری در دوره های هفت ماهه طی این دوران چهار ساله می باشد که بر اساس آخرین آمار موجود، خودروسازان بخش خصوصی در بخش خودروهای سواری دارای سهم بازار 22 درصدی از بازار خودروهای سواری می باشند. اگرچه نه به طور قطعی، اما بر اساس روند ارزش دلاری واردت قطعات در گروه ساخت داخل 20 تا 30 درصد، به نظر می رسد دلیل عمده افزایش سهم این گروه نسبت به سایر گروه های قطعات وارداتی، می تواند ناشی از افزایش سهم تولیدی خودروسازان دارای تعمیق ساخت داخل کمتر ؛ به تعبیری مونتاژکاران؛ تلقی گردد.

    مبدا واردات قطعات در هفت ماهه سال جاری،  بر اساس سهم ارزش دلاری قطعات وارد شده، به ترتیب چین با سهم 81 درصد، امارات با سهم 12 درصد و ترکیه با سهم چهار درصد می باشند.  این سه کشور نسبت به دوره متناظر در سال گذشته‌شان دارای متوسط رشد 99 درصدی بوده است.

    با توجه به واردات 3211 دستگاه خودرو سواری در هفت ماهه اول سال جاری با کسر خودروهای لوکس بالای 2500 سی‌سی و آمبولانس از آمار واردات، ارزش دلاری این خودروها برابر با  46.6 میلیون دلار و سرانه ارزش هر خودرو وارداتی برابر با 14500 دلار بوده است. این مقدار با توجه به تعداد خودرو تولیدی و ارزش دلاری قطعات وارداتی خودروهای سواری در هفت ماهه سال جاری برای خودروسازان داخلی برابر با  2600 دلار به ازاء هر خودرو بوده است.

    فرهاد احتشام زاد - کارشناس خودرو

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط