فونیکسریمکسبهتام

کشف قیمت وارداتی‌ها در بازار

عصر خودرو- بررسی بازار خودرو نشان می‌دهد چانگان‌های وارداتی سایپا به عنوان اولین خودروهایی که تحویل مشتریان داده شد،‌ حالا با قیمت نسبتا بالاتری در بازار خرید و فروش می‌شوند. بر این اساس قیمت چانگان CS۳۵ تیپ ۲ به میزان ۲۷درصد و تیپ ۳ آن حدود ۲۱.۶درصد در بازار بیشتر از قیمت‌های نهایی که در نمایندگی‌ها به فروش می‌رسد، است.

کشف قیمت وارداتی‌ها در بازار
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، چانگان‌های وارداتی سایپا اولین محصولاتی بودند که بعد از ممنوعیت پنج‌ساله واردات خودرو، توانستند وارد کشور شوند. همچنین این خودرو اولین محصولی بود که شورای رقابت برای آن قیمت‌گذاری کرد. البته این قیمت‌گذاری چندان بی‌حاشیه هم نبود. اعلام قیمت‌های مصوب با اعتراض خریداران روبه‌رو شد، چرا که آنها معتقد بودند قیمت‌های اعلامی بسیار بیشتر از قیمت‌های علی‌الحسابی است که در ابتدا توسط وزارت صمت اعلام شد. همین دست از چالش‌ها، یکی از عللی بود که در نهایت باعث شد شورای رقابت قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی را به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان بسپارد. پس از قیمت‌گذاری نیز چانگان‌ها اولین دسته از محصولات وارداتی بودند که به مشتریان تحویل داده شدند. در این رابطه، محمدعلی تیموری، مدیرعامل سایپا، 30 مهرماه بیان کرد:‌ «در سری اول واردات که هزار و 108 دستگاه خودروی چانگان وارد شد، فرآیندها انجام و تاکنون 570 دستگاه خودرو تحویل مشتریان داده شده است.»

    اکنون نیز به منوال همه مراحل قبل، باز هم این چانگان است که زودتر از باقی خودروهای وارداتی، در بازار خرید و فروش می‌شود. نگاهی به پلتفرم‌های ثبت آگهی نشان می‌دهد بسیاری از چانگان‌های وارداتی اکنون وارد بازار شده‌اند و از طریق این پلتفرم‌ها خرید و فروش می‌شوند. میانگین قیمت چانگان CS35  تیپ 2 در آگهی‌های ثبت‌‌شده  حدود یک‌میلیارد و 450میلیون تومان است؛ این در صورتی است که قیمت نهایی این محصول بعد از اضافه کردن هزینه‌های جانبی در نمایندگی‌ها؛ به یک‌میلیارد و 143میلیون و 488هزار تومان رسیده بود. بنابراین متقاضیان این خودرو از محل خرید و فروش آن حدود 306میلیون و 500هزار تومان سود کردند. نکته قابل‌توجه دیگر اینکه قیمت پایه این خودرو یک‌میلیارد تومان اعلام شده بود؛ بنابراین هزینه‌های جانبی برای این محصول مانند عوارض، بیمه، مالیات و غیره 143میلیون و 488هزار تومان یعنی معادل 14درصد بوده است.

    چانگانCS35  تیپ 3 نیز که قیمت نهایی آن در نمایندگی‌ها برای کسانی که از اسفندماه سال گذشته برای خرید خودروهای وارداتی ثبت‌نام کرده و سپس این محصول را در سامانه یکپارچه انتخاب کرده بودند، یک‌میلیارد و 274میلیون و 132هزار تومان بود، اما همین خودرو روز گذشته در بازار یک‌میلیارد و 550میلیون تومان قیمت‌گذاری شد تا سود 275میلیون و 868هزار تومانی را عاید خریداران خود کند که معادل 21.6درصد از قیمت نهایی خودرو است.  البته باید توجه کرد که احتمالا دارندگان چانگان‌های وارداتی برای فروش هرچه سریع‌تر خودروی خود از بخشی از سود مورد نظرشان صرف‌‌نظر کرده‌اند.

    در واقع همان‌طور که اشاره شد چانگان‌های چینی اولین سری از محصولات وارداتی هستند که در بازار خرید و فروش می‌شوند؛ بنابراین دارندگان این خودروها این خطر را حس می‌کنند که در آینده نزدیک دیگر محصولات وارداتی از قضا پرطرفدار در ایران، مانند محصولات کره‌ای، وارد بازار ‌شوند. همچنین امکان دارد در میان‌مدت خودروهای کارکرده وارد کشور شده و در بازار به فروش برسند، بنابراین آنها تلاش می‌کنند هرچه سریع‌تر و پیش از ورود رقبا، خودروی خود را بفروشند. بنابراین اختلاف قیمت بازار و قیمت نهایی گرچه قابل‌توجه است اما به میزانی که بعد از پنج سال ممنوعیت خودرو، انتظار آن می‌رفت، نیست.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم