فونیکسریمکسبهتام

تولید خودرو در هفت ماه امسال بررسی شد

افت فشار خودروسازان در پاییز

عصر خودرو- با اعلام آمار تولید سه خودروساز بزرگ کشور به بورس کالا مشخص شد نرخ رشد تیراژ آنها در هفت ماه امسال سقوط کرده است.

افت فشار خودروسازان در پاییز
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، در غیاب آمار تولید مختص وزارت صنعت، معدن و تجارت، اطلاعات ارائه‌شده به بورس توسط خودروسازان بزرگ، حکایت از رشد تولید خفیف آنها در هفت ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد. خودروسازان در تولید ماهانه نیز رشد کرده‌اند، رشدی که از تیراژ 78هزار و 234 دستگاهی آنها در مهرماه حکایت می‌کند. در مقایسه با شهریور، خودروسازان توانسته‌اند تولید ماهانه خود را حدود چهاردرصد بالا ببرند.

     

    طبق گزارش‌های موجود، ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو در هفت ماه امسال چیزی حدود 566هزار و 500 دستگاه انواع محصول سواری و وانت را به تولید رسانده‌اند. در مقایسه با هفت ماه سال گذشته، تولید خودروسازان حتی در حد یک‌درصد نیز رشد نکرده است. این در حالی است که در دوره‌های قبلی طی امسال، رشد تولید تجمعی خودروسازان معمولا ارقامی دورقمی را به ثبت رسانده بود. بنابراین در پایان مهر، فشار تولید خودروسازان دچار افتی سنگین شده و اگر شرایط بر همین منوال باشد، احتمال منفی شدن تولید در دوره‌های تجمعی بعدی وجود دارد. اما در پایان مهر‌ماه با توجه به افت تولید در ایران‌خودرو و پارس‌خودرو، نرخ رشد تیراژ به‌نوعی سقوط کرده است. در واقع تنها سایپا رشد تولید در هفت ماه امسال داشته و این اتفاق اجازه نداده تولید تجمعی خودروسازان در سال جاری منفی شود.

    خودروسازان در سال جاری و در برخی ماه‌ها با افت تولید مواجه شدند و به نظر می‌رسد این ماجرا نتیجه منفی خود را در پایان مهر و با افت سنگین نرخ رشد تولید نشان داده است. در این هفت ماه، تولید خودرو در کشور مشکلات خاصی به همراه داشت که مهم‌ترین آنها کمبود نقدینگی ناشی از قیمت‌گذاری دستوری و البته تحریم بود. این مسائل تاثیر منفی بر روند تولید خودروسازان گذاشت و سبب شد آنها از برنامه مدنظر وزارت صمت (تولید یک‌میلیون و 700هزار دستگاهی) دور شوند. این رقم البته تنها برای خودروهای سواری ایران‌خودرو و سایپا نیست و تولیدات بخش خصوصی و همچنین محصولات تجاری را هم در بر می‌گیرد.

    با‌این‌حال خودروسازان از برنامه تولید سواری نیز عقب مانده‌اند. اخیرا وزیر صمت اعلام کرده رشد تولید خودرو در سال جاری بین 14 تا 20درصد خواهد بود و این یعنی، خود وزارت صمت هم می‌داند هدف تولید یک‌میلیون و 700هزار دستگاهی محقق نخواهد شد. اگر فرض کنیم سهم محصولات سواری ایران‌خودرو و سایپا از هدف‌گذاری 1.7میلیون دستگاهی، یک‌میلیون و 300هزار دستگاه باشد، آنها با توجه به تولید 566هزار و 500دستگاهی در هفت ماه امسال، باید بالغ بر 700هزار دستگاه محصول دیگر را در پنج ماه باقیمانده از سال به تولید برسانند. برای تحقق این هدف، خودروسازان باید هر ماه بیش از 140هزار دستگاه محصول را تولید کنند. این در حالی است که رکورد تولید ماهانه خودروسازان در هفت ماه امسال هیچ وقت حتی به 100هزار دستگاه هم نرسیده است. حتی اگر فرض کنیم خودروسازان در پنج ماه باقیمانده از سال به اندازه هفت ماه طی‌شده تولید داشته باشند، باز هم کل تیراژشان به یک‌میلیون و 300هزار دستگاه نخواهد رسید.

    جزئیات تولید 7ماهه

    به سراغ آمار تولید خودروسازان بزرگ کشور در هفت ماه امسال برویم و ببینیم ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو چه کارنامه‌‌ای از خود در این بازه زمانی به جا گذاشته‌اند. طبق آنچه ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌‌‌خودرو به بورس اعلام کرده‌‌‌اند، این شرکت‌ها در هفت ماه امسال، در مجموع 566هزار و 311 دستگاه انواع خودروی سواری و وانت را تولید کرده‌اند که این آمار نشان می‌دهد رشد تولید آنها نسبت به مدت مشابه سال گذشته حتی به یک‌درصد هم نرسیده است.  در این بین، بیشترین تیراژ نصیب ایران‌‌‌خودرویی‌‌‌ها شده که توانسته‌‌‌اند 298هزار و 605 دستگاه محصول را تولید کنند. این میزان تولید سبب شده آبی‌های جاده‌مخصوص کاهش 2درصدی تولید را تجربه کنند. سایپایی‌‌‌ها اما تولید 203هزار و 507دستگاهی را در هفت ماه امسال ثبت کرده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افزایش هشت‌ درصدی را در این شرکت نشان می‌دهد.

    در نهایت، پارس‌‌‌خودرویی‌‌‌ها با توجه به آمار تولید 65هزار و 984دستگاهی، نسبت به هفت ماه مشابه سال گذشته کاهش 12درصدی داشته‌اند. بنابر آمار منتشرشده در کدال، ایران‌خودرو در هفت ماه امسال بیشترین تولید خود را به مدل‌های پژو اختصاص داده است. براساس آمار منتشره، ایران‌خودرو در بازه زمانی تحت بررسی، حدود 163هزار دستگاه انواع پژو را تولید کرده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت بیش از 13درصدی را نشان می‌دهد. در بین دیگر محصولات ایران‌‌‌‌خودرو، سمند تیراژ 29هزار و 750دستگاهی را از خود به جا گذاشته که نسبت به هفت ماه مشابه سال گذشته کاهش بیش از 32‌درصدی را نشان می‌دهد.

    بنابر آمار ارائه‌شده به بورس، دنا نیز در هفت ماه امسال تیراژی 47هزار و 224 دستگاهی داشته است. در مقایسه با هفت ماه مشابه سال گذشته، تولید دنا بالغ بر 15درصد رشد را به خود می‌بیند. ایران‌خودرو ظرفیت تولید سمند (در مدلی که متوقف شده) را به دنا اختصاص داده است، زیرا این خودروها از یک خانواده هستند. رشد تولید دنا در حالی است که دیگر محصول ایران‌خودرو به نام رانا با افت تولید در هفت ماه امسال مواجه بوده است. ایران‌خودرویی‌ها تا پایان مهر امسال حدودا 12هزار دستگاه رانا را به تولید رسانده‌اند که نسبت به هفت ماه سال گذشته افت حدودا 16درصدی را نشان می‌دهد. در گزارشی که ایران‌خودرو برای مهر به بورس ارائه داده، رانا در این ماه کمتر از دوهزار و 500 دستگاه تولید داشته است.

    از رانا که بگذریم، ایران‌‌‌‌‌خودرو محصولی چینی به نام‌‌‌‌ هایما نیز دارد که تولید آن در هفت ماه امسال و نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته حدودا 36درصد رشد داشته است. طبق آمار، در هفت ماه امسال، ایران‌‌‌خودرویی‌‌‌ها 11هزار و 816 دستگاه ‌هایما را در سایت خراسان خود تولید کرده‌‌‌اند. سری هم به تارا بزنیم؛ محصولی که ایران‌‌‌خودرویی‌ها آن را روی پلتفرم پژو 301 ساختند. طبق آمار منتشره در کدال، ایران‌‌‌‌خودرو در هفت ماه امسال بیش از 25هزار دستگاه تارا تولید کرده، محصولی که در هفت ماه مشابه سال گذشته کمتر از 9هزار دستگاه تیراژ داشته است. بنابراین تولید تارا در هفت ماه امسال نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته 204درصد رشد را نشان می‌دهد.

    از ایران‌‌‌خودرو بگذریم و به‌‌‌ سراغ سایپا برویم؛ دومین خودروساز بزرگ کشور که بیشترین حجم از سبد محصولاتش در هفت ماه امسال نیز به خانواده ایکس 200 اختصاص داشته است. طبق آمار ارائه‌شده به کدال، سایپایی‌ها در بازه زمانی تحت بررسی، بالغ بر 141هزار دستگاه از اعضای این خانواده را به تولید رسانده‌اند. در مقایسه با هفت ماه سال گذشته، تولید خانواده ایکس 200 حدود پنج‌درصد کاهش یافته است.

    سایپایی‌ها در بازه زمانی تحت بررسی، 31هزار و 312 دستگاه وانت را نیز به تولید رسانده‌اند که نسبت به هفت ماه سال گذشته حدود 36درصد رشد را نشان می‌دهد. همچنین تولید شاهین در سایپا طی هفت ماه امسال به حدود 28هزار دستگاه رسیده است. در مقایسه با هفت ماه سال گذشته، تولید این خودرو حدود 70درصد بالا رفته است. سایپایی‌ها از چند ماه پیش تولید شاهین اتومات را هم آغاز کرده‌اند. در لیست سایپا گزینه‌ای به نام «سایر» نیز وجود دارد که مشخص نیست مربوط به چه خودروهایی است. طبق آمار اعلام‌شده، تیراژ «سایر» هزار و 110 دستگاه بوده است. لیست سایپا مهمانی جدیدی نیز دارد و آن آریا اتومات است. سایپایی‌ها تا پایان مهر امسال در مجموع 12 دستگاه از این خودروی جدید را به تولید رسانده‌اند.

    از سایپا رد شویم و به سراغ پارس‌خودرو برویم و نگاهی به کارنامه تولید هفت ماه امسال این خودروساز بیندازیم. پارس‌خودرویی‌ها در بازه زمانی تحت بررسی، نزدیک به 21هزار و 500 دستگاه کوئیک معمولی را به تولید رسانده‌اند که نسبت به هفت ماه پارسال افت بالای 33درصدی را نشان می‌دهد. در آمار تولید هفت ماه امسال پارس‌خودرو، نام محصول جدید این شرکت به نام سهند نیز به چشم می‌آید. طبق آمار، سهند که سال گذشته رونمایی شد و قرار است امسال راهی بازار شود، در بازه زمانی تحت بررسی تنها 21 دستگاه تولید داشته است. تعداد تولید این خودرو در مهرماه فقط یک دستگاه بوده است.

    گفته می‌شود سهند به‌نوعی نسل جدید کوئیک به شمار می‌رود.  در کارنامه تولید پارس‌خودرو بیشترین تعداد تولید طی هفت ماه امسال به خانواده Q200 تعلق دارد. طبق آمار، در هفت ماه امسال حدود 43هزار و 700 دستگاه از محصولات این خانواده در پارس‌‌خودرو به تولید رسیده است. در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، تولید در خانواده خودرویی موردنظر بیش از 11درصد رشد کرده است. در آمار تولید هفت‌‌ماهه پارس‌خودرو خبری از محصولاتی مانند ساینا، کوئیک مدل اس و کوئیک پلاس دنده‌اتومات نیست. این در حالی است که هر سه خودرو در هفت ماه سال گذشته به‌ترتیب تیراژ 400، 194 و هزار و 352 دستگاهی داشتند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط