فونیکسریمکسبهتام

معاون وزیر راه و شهرسازی:

حدود ١٣ درصد از ناوگان وانت‌بار کارت هوشمند دارند

عصر خودرو- معاون وزیر راه و شهرسازی ظهار داشت: بر اساس گزارش سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای حدود ۱,۷۰۰,۰۰۰ دستگاه وانت‌بار در حال تردد در جاده‌ها هستند که از این بین، ۲۳۰,۰۰۰ وانت بار دارای کارت هوشمند، ۱۲,۰۰۰ راننده وانت دارای کارت هوشمند و همچنین ۱۱ شرکت تخصصی وانت‌بار وجود دارند.

حدود ١٣ درصد از ناوگان وانت‌بار کارت هوشمند دارند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایلنا، شهریار افندی‌زاده، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به وضعیت فعلی این ناوگان وانت‌بار اظهار داشت: در حال حاضر بیش از 2,400,000 دستگاه وانت‌بار شماره‌گذاری‌شده در کشور وجود دارد و بر اساس گزارش سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای حدود 1,700,000 دستگاه وانت‌بار در حال تردد در جاده‌ها هستند که از این بین، 230,000 وانت بار دارای کارت هوشمند، 12,000 راننده وانت دارای کارت هوشمند و همچنین 11 شرکت تخصصی وانت‌بار وجود دارند.

    وی ادامه داد: میزان حمل کالا توسط وانت‌بارها در جاده‌ها 250 میلیون تن در سال برآورد می‌شود و در 5 ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، میزان بارنامه‌های صادرشده 20% و تناژ حمل شده، 22% افزایش داشته است.

    معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی افزود: عمده موانع و مشکلات این ناوگان ناشی از عدم وجود آمار و اطلاعات صحیح از فعالان حمل‌ونقل عمومی این بخش، وجود چند متولی هم‌زمان و موازی در امر ساماندهی وانت‌بارها و نبود نظارت کافی بر اجرای مقررات ایمنی راه‌ها در سایه عدم تفکیک حوزه فعالیت درون شهری و برون شهری و همچنین ناوگان عمومی از شخصی و پیچیدگی و پرهزینه بودن فرایند ساماندهی و اخذ مجوز‌های حمل‌ونقل جاده‌ای (کارت هوشمند و بارنامه) در مقایسه با مجوز‌های حمل‎‌ونقل درون شهری(دفترچه کار و باربرگ)است.

    افندی‌زاده با تاکید بر ضرورت وضع مشوق‌های موثر برای رانندگان وانت‌بار مشارکت‌کننده در طرح ساماندهی تاکید کرد: هر چند در راستای ساماندهی ناوگان وانت‌بار به‌ ویژه تفکیک ناوگان وانت‌بار جاده‌ای با ناوگان وانت‌بار درونشهری اقدامات و هماهنگی‌هایی توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای صورت گرفته اما علیرغم صرف وقت برای انجام نشست‌های کارشناسی، کماکان در ساماندهی این بخش از ناوگان حمل بار کشور، فقدان یک نقشه راه منسجم و طرح عملیاتی مشخص وجود دارد. برخی عوامل نظیر ساز وکارهای متفاوت صدور بارنامه بین شهری توسط سازمان راهداری و حملونقل جادهای و صدور باربرگ درونشهری توسط سازمان شهرداری‌هاو دهیاری‌ها کشور، بر پیچیدگی موضوع افزوده است.

     دبیر شورایعالی هماهنگی ترابری کشور گفت: بنا بر اهمیت موضوع و و لزوم همکاری و هماهنگی‌ بین نهاد‌های مختلف از جمله سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، وزارت صمت، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و انجمن صنفی مربوطه با محوریت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، موضوع ساماندهی ناوگان وانت‌بار در دستور کار نشست 227 شورایعالی هماهنگی ترابری کشور قرار گرفت. در این نشست سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مکلف شد نسبت به ارائه طرح ساماندهی ناوگان وانت‌بار با همکاری نهادهای مرتبط اقدام کند.      

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط