فونیکسریمکسبهتام

بررسی جزییات افزایش قیمت‌شرکتی پرطرفدارترین خودروهای بازار

برچسب تازه قیمت هشت محصول ایران‌خودرو+جدول

عصر خودرو- شورای رقابت پس از گذر روزهای بحرانی و رکود در بازار و با افزایش نرخ ارز و گشایش نسبی بازار، جرات اعلام قیمت جدید ۸ محصول ایران خودرو را به خود داد و این ۸ خودرو نسبت به قیمت های پیشین از ۱۲ تا ۴۳درصد گران شدند که بیشترین رشد قیمت در تاریخ صنعت خودرو ایران به حساب می آید.

برچسب تازه قیمت هشت محصول ایران‌خودرو+جدول
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، میزان افزایش قیمت 8 محصول ایران خودرو از 56 تا 174 میلیون تومان بوده است و تارا دستی با رشد 43 درصدی بیشترین میزان رشد را به خود اختصاص داده و رشد حدود 40 درصدی هر دو عضو خانواده پژو 207 نیز نکته است که به سادگی نمی توان از آن گذشت.

    قرار بود همه چیز ارزان شود ؟
    مشتریان بازار خودرو چنان در رکود چندین ماهه غرق شده بودند که از سوی عموم تصور می شد با واردات و افزایش عرضه خودرو که وزارت صمت ثانیه به ثانیه آن را گزارش می داد تصور بر آن بود که قرار است قیمت ها به چند سال قبل بازگردد اما تصمیمات چند ماه اخیر شورای رقابت از اعلام قیمت محصولات سایپا تا تیر خلاص و اعلام قیمت 8 محصول ایران خودرو نشان داد که فنر نگه داشته شده صنعت خودرو قرار است به سختی در برود و قیمت های جدید به نوعی به قیمت های بازار نزدیک شود و حقیقت صنعت خودرو، سرنوشت دیگری را رقم بزند.

    تا همین یک ماه قبل قیمت سبد محصولات ایران خودرو و سایپا در کارخانه عموما از قیمت 200 تا 400 میلیون تومان بود اما با اعلام قیمت های جدید ظاهرا ارزان ترین خودرو بازار از خانواده سایپا قرار است روی قیمت حدود 300 میلیون تومان جا خوش کند و ارزان ترین محصول ایران خودرو نیز به 440 میلیون تومان رسیده است. قیمت دنا پلاس توربو اتوماتیک در نسخه جدید جوانان به حدود 700 میلیون تومان رسیده در حالی که اگر همین هفته قبل قصد خرید این خودرو را داشتید می توانستید با حدود 800 میلیون تومان نمونه صفر کیلومتر 1402 آن را از بازار بخرید. حال اگر صاحبان خوشبخت محصولاتی مانند پژو 207 و دنا پلاس توربو اتوماتیک که تا پیش از این حدود 60 تا 80 درصد سود روی خودروهایشان در بازار می گرفتند، بخواهند تابع قیمت های جدید شوند و عرضه تازه ای از سوی خودروسازان با موعد تحویل نزدیک صورت نگیرد باید منتظر افزایش قیمت های بازار دنا پلاس توربو اتوماتیک تا مرز یک میلیارد تومان نیز باشیم.

    سبقت سریع تارا اتوماتیک از دنا دستی
    یکی از نکات جالب قیمت های تازه، شیب بیشتر افزایش قیمت تارا از خانواده دنا است. دنا پلاس دستی پیشتر قیمتی مشابه تارا اتوماتیک داشت اما با معرفی نسخه پرآپشن جدید V4 تارا از سوی ایران خودرو، در حالی که پیشتر هر دو خودرو حدود 490 میلیون تومان قیمت داشتند، قیمت تارا اتوماتیک به 664 میلیون تومان رسیده و با گذر از قیمت کارخانه دنا دستی، به دنا اتوماتیک رسیده است.

    آیا افزایش قیمت ها منطقی است؟
    بدون شک افزایش قیمت هیچ کس جز خودروسازان را خوشحال نمی کند اما در پس این افزایش قیمت به گفته شرکت ایران خودرو افزایش آپشن ها، تغییرات بخش فنی برخی خودروها و استانداردهای 85گانه تازه قرار گرفته که در نهایت چنین رشد عظیمی را رقم زده است. فراموش نکنید که در صنعت خودرو هر الزام استانداردی جدید یا افزایش امکانات و حتی شیشه ای شدن سقف اجباری باید از جیب مشتری اخذ شود و عملا خودروساز صرفا مبلغ بیشتری را دریافت می کند و مشتریان همچنان برای خودروهای پرطرفدار صف می بندند. بدون شک اگر مرحله تازه ای عرضه محصولات ایران خودرو در مرحله سوم سامانه یکپارچه در راه باشد، به دلیل اختلاف قیمت 60 تا 80 درصدی برخی محصولات، پژو 207، دنا پلاس ، تارا ، رانا و سورن به ترتیب موجب صف خریداران خواهد شد و حتی در شرایطی که تصور می شود رکود همه چیز را معلق کرده همین افزایش قیمت ها بار دیگر صف های تاریخی را تشکیل خواهد داد.

    امید واردات ...
    بسیاری از مشتریان تصور می کردند که در صورت صبر برای واردات خودروهای صفرکیلومتر و کارکرده می توانند با قیمت خودروهای داخلی یک گزینه خارجی دریجه یک مثلا ژاپنی بخرند اما متاسفانه چرخ تصمیمات مسئولان این گونه سرنوشت را رقم نزد و ارزان ترین خودرو وارداتی روی مرز یک میلیارد تومان قیمت خورد که آن هم به دست همه مردم نمی رسید و کسانی که شش ماه پول سنگینی را بلوکه کرده بودند می توانستند از این خودرو بهره مند شوند. با این حساب تنها باید تکلیف واردات خودروهای دست دو مشخص شود که در صورت تصمیم گیری مشابه خودروهای صفر کیلومتر نمی توان امید زیادی به اثرگذاری این خودروها نیز داشت و عملا خودروسازان با پرتاب تازه فنر قیمت ها، پایانی تلخ در فصل شیرین وعده های واردات را رقم زدند و پس از چند ماه دلخوشی شیرین به بهود شرایط و امکان انتخاب آزادانه خودرو ناچار به تن دادن به همان شرایط سال های قبل خواهیم بود.

    ارزان ترین و گران ترین محصول سبد بومی ایران خودرو
    در نتیجه جدیدترین قیمت های اعلام شده از سوی شورای رقابت، ارزان ترین محصول ایران خودرو یعنی رانا پلاس بهینه در نهایت 440 میلیون تومان قیمت خورد که نشان دهنده افزایش 120 میلیون تومانی این محصول و رشد 37.5 درصدی است. همچنین در قیمت گذاری جدید محصولات بومی ایران خودرو، دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال (جوانان) با قیمت نهایی 675 میلیون تومان عرضه خواهد شد که نشان دهنده رشد 24 درصدی قیمت این خودرو به نسبت آخرین قیمت کارخانه دنا پلاس توربو اتوماتیک است.

     

    امیرحسین برخورداری

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط