فونیکسریمکسبهتام

رئیس سازمان ملی استاندارد:

خودروسازان نتوانستند رضایت مردم را جلب کنند

رتبه پایین کیفیت در صنایع خودروسازی

عصر خودرو- به گفته رئیس سازمان ملی استاندارد نرخ کیفیت در بعضی از کالاها از جمله دخانیات و صنعت خودروسازی زیر ۵۰ درصد و در صنایعی از جمله شوینده، مواد غذایی، مبلمان و برخی از انواع لوازم خانگی بالای ۷۰ درصد است.

خودروسازان نتوانستند رضایت مردم را جلب کنند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از مهر، مهدی اسلام پناه امروز در مراسم نکوداشت روز ملی استاندارد، گفت: نظام استاندارد در عرصه جهانی تلاش می‌کند تا برای نیازها و چالش جهانی راه‌حل‌هایی علمی، فنی و شدنی پیدا کند نگاه جامعه جهانی برای حل بسیاری از ابرچالش‌های دنیای امروز چون آلودگی هوا، گرم شدن کره‌زمین، بحران‌های اقتصادی و اجتماعی، مسائل هوش مصنوعی و دنیای مجاز به نهادهای استاندار است و شکل‌گیری نهادهای متعدد تخصص استاندارد در سطوح بین‌الملی و منطقه‌ای گواه اهمیت استاندارد در زندگی امروز است.

    اسلام‌پناه گفت: امسال نظام استاندارد در کشور عزیزمان صدساله می‌شود، یک قرن است که فرزندان نخبه این آب و خاک در یکی از مهمترین و فنی‌ترین سنگرهای صیانت از حقوق جامعه شبانه‌روزی و جهادی تلاش می‌کنند که چتر ایمن استاندارد بر فراز مردمان عزیز سرزمین‌شان گسترده باشد. لذا قدر این گنجینه را می‌دانیم و در حفظ این میراث در عین تلاش برای بالندگی، نشاط و روزآمدی آن اهتمام داریم.

    رئیس سازمان ملی استاندارد ایران بیان کرد: با آغاز دولت مردمی سیزدهم، دوران تحولی سازمان ملی استاندارد ایران را آغاز کردیم، در دوران تحولی ارزش‌های محوری خود را با ارزش‌های دولت مردمی همسو نمودیم لذا کلیه واژه فعالیت‌های خود را استاندارد مردمی قرار دادیم.

    وی افزود: استاندارد مردمی یعنی نقش‌آفرینی نظام استاندارد در عرصه‌های مختلف زندگی مردم عزیز به طوری که به وکالت از آنان در جهت احقاق حق زندگی با کیفیت برای مردم حرکت نمائیم. یعنی نیت‌مان رضای خدا و هدف‌مان خدمت به مردم باشد. یعنی همان اسم رمزی که رهبر عزیزمان خطاب به دولت مردمی فرمودند «اسم رمز دولت‌ها باید کسب رضای الهی و کار برای مردم باشد».

    وی افزود: در حدود 22 ماهی که گذشت تلاش کردیم با اقدامات تخصصی و فنی جایگاه نظام استاندارد کشور را در سطح بین‌المللی و منطقه‌ای ارتقا دهیم و با پرهیز از هرگونه انفعال رویکردی آینده‌نگر و پیش فعال داشته باشیم.

    رئیس سازمان ملی استاندارد ایران افزود: رتبه سازمان ملی استاندارد ایران در سازمان جهانی استاندارد (ISO) و با 4 رتبه صعود در بین 168 کشور نقش‌آفرینی در تدوین استانداردها در سطح بین‌المللی و منطقه‌ای از طریق عضویت سازمان ملی استاندارد ایران در 600 کمیته فنی متناظر، منجر به مشارکت مؤثر در تدوین 80 استاندارد بین‌المللی شد.

    اسلام‌پناه گفت: ارتقای مشارکت استاندارد در حوزه‌هایی که ایران عزیز دارای مزیت فناورانه است در دستور کار قرار گرفت به طوری که سهم ایران در تدوین استانداردهای نانو در میان کشورهای جهان برای اولین بار به 11 درصد رسید.

    وی اظهار کرد: ضریب نفوذ نظام استاندارد کشور در نهادهای استاندارد بین‌المللی و منطقه‌ای در آسیای جنوب‌غربی رتبه یک و آسیا اقیانوسیه رتبه 6 صاحب کرسی اصلی در اسمیک وابسته OIC است.

    رئیس سازمان ملی استاندارد ایران بیان کرد: رشد 50 درصدی تفاهم‌نامه‌های فنی و تخصصی و برنامه‌های اجرایی و عملیاتی زیربنایی در تجارت خارجی به 60 کشور، همچنین برای اولین بار تفاهم‌نامه‌های استاندارد و تجارب محصولات حلال با کشورهای مسلمان و حتی غیرمسلمان دارای سهم بازار از جمله روسیه، مالزی، اندونزی، ترکیه، تایلند، ویتنام، بلاروس، ازبکستان انعقاد شد.

    وی گفت: برای اولین بار یک مدل بومی به نام مدل کیفیت جهان اسلام طراحی و تصویب شد.

    اسلام‌پناه افزود: تمرکزمان را در آن بخش از صنعت معطوف کردیم که به دلایل عقب‌ماندگی‌های سنوات گذشته زمینه گلایه‌مندی مردم و نظام را فراهم کرده است. باور داریم نظارت بی‌طرفانه و هوشمند استاندارد کشور در کنار همت صنعت‌گران می‌تواند امیدآفرین باشد.

    وی افزود: برای اولین بار طرح تدوین و افزایش تعداد استانداردهای اجباری قطعات منفصله خودرو از کمتر از 100 قطعه در ابتدای دولت مردمی به 1000 قطعه در دستور کار قرار گرفت و برای اولین بار در تاریخ صنعت خودروسازی 5 خودروی بی‌کیفیت، غیر روزآمد و دارای عیوب پرتکرار از چرخه تولید خارج شد و رفع تعلیق 9 استاندارد از مجموع 85 استاندارد خودرو که متأسفانه در دولت قبل تعلیق شده بود با ترتیب شورای عالی استاندارد انجام شد.

    رئیس سازمان ملی استاندارد ایران بیان کرد: در 22 ماهی که در دوران تحولی گذراندیم، از تکالیف قانونی و اولویت‌های تعیین شده تقنینی غافل نبودیم و باور داریم قانون‌مندی لازمه تحول است.

    اسلام‌پناه گفت: در این ماه‌های تحولی حیات نظام استاندارد، به ترسیم یک مسیر بلندمدت برای استاندارد کشور توجه کردیم لذا اسناد بالادستی نظام استاندار کشور را متناسب با اسناد بالادستی کشور تدوین کردیم و باور داریم تحول باید مستمر و هدفمند باشد.

    وی بیان کرد: بنابراین برنامه راهبردی استانداردسازی برای اولین بار تدوین و تصویب شد و در جهت اجرایی شدن مفاد بیانیه ارزشمند گام دوم انقلاب اسلامی برای اولین بار اهداف 22 گانه نظام استاندار کشور از مفاد این سند متعالی استخراج شد و مبنای سیاست‌گذاری در نظام استاندارد کشور قرار گرفت.

    رئیس سازمان ملی استاندارد ایران افزود: در روزهایی که از ایام خدمت سازمان ملی استاندارد ایران در دولت مردمی گذشت فکرمان معطوف به حقوق مردم بود و باور داشتیم این سازمان یکصد سال در کنار مردم و برای مردم زیسته است و اکنون در دوران تحولی خود باید همه دانش و تخصص خود را برای مردم به کار گیرد.

    اسلام‌پناه افزود: طرح‌های پایش کم فروشی و بسته‌بندی برای اولین بار به طور جدی و مستمر اجرا شد که مطابق آمار موجب کاهش میزان کم‌فروشی در بسته‌بندی‌های کالا از 41 درصد به زیر 20 درصد شد. همچنین برای اولین بار در بهار 1402 طرح محاسبه نرخ رشد کیفیت کالا با 24 شاخص کیفیت به صورت آماری و علمی تحلیل شد و نتایج نشان از انعکاس صادقانه نظرات مردم و همخوانی آن با ساختارهای بازار داشت. شاخص‌های رضایت و کیفیت برای صنایعی چون موادغذایی، شوینده‌ها و محصولات شیمیایی، مبلمان و کفپوش، محصولات سلولزی و همچنین کالای خانگی که شرایط رقابتی دارند و حتی توان صادراتی نیز در آن وجود دارد، با اعدادی بالای 70 درصد از رضایت و کیفیت ادراک شده همراه بود.

    وی افزود: اما کالاهایی که در فضای انحصار تولید می‌شوند مثلاً خودرو و دخانیات نتایج قابل تأملی داشت که حتی در برخی شاخص‌ها به 50 درصد هم نمی‌رسید.

    وی افزود: برای اولین بار به منظور ارتقا کیفیت خدمات پس از فروش کالاهای با دوام که به لحاظ رضایت مصرف‌کننده اهمیت بالایی دارد اجباری نمودن استاندارد خدمات پس از فروش دو کالای خودرو و لوازم‌خانگی انجام شد.

    رئیس سازمان ملی استاندارد ایران افزود: در حدود 22 ماهی که گذشت به مقوله محصولات دانش‌بنیان و نوظهور هم توجه کردیم زیرا می‌دانیم در نگاه مقام معظم رهبری یکی از راه‌های برون‌رفت از اقتصاد نفتی محصولات دانش‌بنیان است.

    اسلام‌پناه گفت: در دوران تحولی سازمان نگاه‌مان به اقتصاد نیز ویژه بود. نقش استاندارد را در اقتصاد و تجارت می‌دانستیم و باور داشتیم که باید روش‌های سنتی و ارتباطات بسته را با اقتصاد کنار بگذاریم. استاندارد پویا می‌تواند محرک اقتصاد پررونق باشد لذا در مدتی که طی شد با هدف توسعه سهم تجارت محصولات حلال، با رشد بیش از 800 درصدی بیش از هزار پروانه حلال برای محصولات ایرانی صادر شد.

    وی افزود: همچنین بسته تحولی در نظام استاندارد کشور حاوی احکام تسهیل‌گر و تسریع‌کننده فرآیندهای استاندارد ضمن صیانت از حقوق ایمنی جامعه، برای اولین بار در ابتدای سال ابلاغ و اجرایی شد.

    رئیس سازمان ملی استاندارد ایران افزود: تلاش‌های ذکر شده موجب رشد شاخص‌های عملکردی سازمان در 22 ماهه گذشته شده است، رشد خیره‌کننده ای که به گواهی گزارشات رسمی نشان از حرکت رو به جلوی سازمان بالغ و با نشاط را دارد، آمارهای رسمی نشان می‌دهد که در دوران تحولی سازمان ملی استاندارد ایران شاخص پاسخگویی عملکرد 97 درصد بوده و شاخص اطلاع‌رسانی 99 درصد بوده است و همچنین در شاخص رضایت‌مندی سطح سازمان ملی استاندارد ایران از میانگین دستگاه‌های دولتی 7 درصد بالاتر است.

    اسلام‌پناه گفت: به گواهی آمار توانستیم 80 درصد از گلوگاه‌های فساد و امضاء‌های طلایی در فرآیند حذف کنیم.

    وی بیان کرد: در جهت کاهش مصرف انرژی از طریق کاهش بار تقاضا، برای اولین بار 55 استاندارد در بخش انرژی در حوزه‌های لوازم‌خانگی، لامپ و مرغداری‌ها تدوین شد که طی یک برنامه 4‌ساله منجر به کاهش مصرف 3 هزار مگاوات معادل 4 نیروگاه بزرگ خواهد بود.

    رئیس سازمان ملی استاندارد ایران افزود: در این ماه‌های تحولی حیات نظام استاندارد به ترسیم یک مسیر بلندمدت برای استاندارد کشور توجه کرد لذا اسناد بالادستی نظام استاندار کشور را متناسب با اسناد بالادستی کشور تدوین کردیم و باور داریم تحول باید مستمر باشد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط