فونیکسریمکسبهتام

کیفیت خودرو و قطعات معلول نوع قیمت گذاری

عصر خودرو- دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی گفت: کیفیت خودرو و قطعات آن، ارتباط مستقیم با قیمت دارد؛ اگر نظام قیمت گذاری خودرو اصلاح شود به دنبال آن کیفیت هم افزایش خواهد یافت.

کیفیت خودرو و قطعات معلول نوع قیمت گذاری
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از صداوسیما، آرش محبی نژاد افزود: نمی‌توانیم کیفیت را مقوله مستقل از فروش ببینیم. مردم برای خرید خودرو هزینه زیادی می‌کنند در حالی که خودروساز با هزینه پایینی آن را می‌سازد و می‌فروشد. مردم در بازار آزاد، هزینه خودروی با کیفیت را متناسب با قیمت دلار پرداخت می‌کنند، اما به دلیل قیمت دستوری، درب کارخانه، سرکوب قیمتی داریم که همین سرکوب قیمتی، به قطعه ساز هم لطفه می‌زند و قطعه سازان را دچار بحران می‌کند.

    دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی گفت: در ساخت قطعات خودرو از 2 دیدگاه، ارتقای کیفیت داشته ایم. استاندارد ساخت خودرو‌های داخلی به روز شده، همچنین مشخصات فنی خودرو‌های تولیدی در مقابل خودرو‌های از رده خارج تغییر کرده است؛ پراید، سمند و پژو خودرو‌های از رده خارج هستند و خودرو‌های با کیفیتی مانند دنا، دناپلاس، تارا، شاهین و اطلس جایگزین این خودرو‌ها شده است.

    وی اضافه کرد: به زودی خودرو‌های دیگری مانند p90 یا کادیلا در صنعت خودروسازی جایگزین خودرو‌های با شمارگان (پرتیراژ) قدیمی می‌شوند. ضمن اینکه استاندارد کیفی این خودرو‌ها و مشخصات فنی قطعات مورد استفاده آن‌ها ارتقا پیدا کرده و شاهد افزایش کیفیت قطعات خودرو به دلیل تغییر مشخصات فنی در خودرو‌های جدید هستیم؛ به طور نمونه کیفیت ساخت واتر پمپ خودرویی مانند پژو 207 یا دنا با خودرویی مانند پراید یا سمند متفاوت بوده و در مقایسه با گذشته تغییر کرده است.

    دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی گفت: بحث دوم مربوط به صنعت قطعه سازی و توافقاتی است که با خودروسازی در خصوص خودرو‌های تولیدی و لزوم ارتقا کیفیت شده است.

    محبی نژاد گفت: آمار‌ها و ارقام نشان می‌دهد خرابی و مراجعه خودرو‌های تولید بالا (پرتیراژ) به تعمیرگاه کمتر شده است و با توجه به توافقات انجام شده و سامانه‌هایی که هم در خودروسازی برای کنترل فرآیند قطعه ساز و مونتاژ قطعات خودرو و هم در قطعه سازی برای تولید قطعه ایجاد شده، شاهد ارتقای کیفیت قطعات هستیم.

    به گفته وی، بحث کیفیت در قطعه سازی متاثر از کیفیت قطعه‌ای است که تولید می‌شود و هماهنگی آن با سایر قطعاتی است که در مونتاژ به کار می‌رود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم