فونیکسریمکسبهتام

بررسی تحویل دانش بنیان محصولات سایپا

لشکر دوگانه سوزهای سایپا در مسیر تاکسیرانی

عصر خودرو- خودروهای دوگانه سوز، در ایران یکی از مهمترین و استراتژیک ترین محصولات بخصوص برای استفاده در ناوگان عمومی مانند تاکسیرانی است که طی یک دهه گذشته، محصول تازه یا تحقیقات جدیدی در این زمین هصورت نگرفته است و در همین راستا به گفته محمدعلی تیموری، صد هزار ساینا دوگانه سوز به ناوگان تاکسیرانی کشور عرضه خواهد شد.

لشکر دوگانه سوزهای سایپا در مسیر تاکسیرانی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»، مهمترین سوال در این زمینه علت اهمیت ویزه خودروهای دوگانه سوز آن هم برای ناوگان تاکسیرانی است. قیمت هر متر مکعب از CNG کمتر از 500 تومان (453 تومان) است و ساینا دوگانه سوز در سیکل ترکیبی تنها 7.5 متر مکعب گاز مصرف می کند. این خودرو به مخزن 62 لیتری در کنار مخزن 41 لیتری بنزین مجهز شده که در نتیجه امکان پیمایش 826 کیلومتر با مخزن پر گاز و همچنین 570 کیلومتر با مخزن کامل بنزین را فراهم می کند که در نتیجه با استفاده از مجموع مخازن سوخت این خودرو می توان تا 1400 کیلومتر با این سدان پیمایش کرد که عددی بیش از هر خودرو بازار ایران و حتی خودروهای هیبریدی تازه وارد است. نکته مهم دیگر هزینه سوخت مورد نیاز این خودرو است که برای مخزن گاز تنها حدود 30 هزار تومان است و همین موضوع پیمایش هر کیلومتر با گاز این خودرو را تنها با 32 تومان میسر می کند که به معنای پایینترین حد هزینه برای تردد است و این مساله عملکرد ناوگان تاکسیرانی را متحول خواهد کرد. همچنین تمرکز این خودرو روی مصرف گاز تاثیر قابل توجهی روی صرفه جویی در مصرف بنزین بخصوص در ناوگان تاکسیرانی خواهد داشت و در کشوری مانند ایران که حجم بالایی از ذخایر گازی و تولید CNG را دارد این مساله صرفه جویی قابل توجهی را رقم خواهد زد.

     

    سایپایی ها در مسیر دانش بنیان و توسعه محصولات نوین در آینده نزدیک نسخه هایبریدی برقی-بنزینی کراس اوور آریا را عرضه خواهند کرد و منطبق بر قرارداد اخیر این شرکت با مپنا، نسخه تمام الکتریکی کراس اوور آریا نیز در دستور کار ویژه این خودروساز قرار دارد.

    تولید با بهره وری بالا همواره از زمان آغاز مدیریت محمدعلی تیموری در صدر برنامه های او بوده و بر اساس اساس موفق شده تا هزینه های تبدیل ( دستمزد و سربار) را از حدود 11 درصد در سال 1400 به 8 درصد در سال 1401 و 7.4درصد طی 6 ماه نخست سال جاری برساند که دستاورد قابل توجهی در راستای مدیریت هزینه های جانبی و تولید بهره ور به حساب می آید.

    یکی از مهمترنی شاخسه های تلوید دانش بنیان، اثربخشی کلیه تجهیزات یا OEE است که در زمان آغاز مدیرتی تیموری به 25درصد می رسیده اما طی 6 ماهه نخست سال جاری به 50 درصد رسیده که رشد قابل توجهی را نشان می دهد.

    گروه خودروسازی سایپا، در سایه توسعه محصولات جدید بر اساس انرژی های نوین و همچنین پاسخ به نیاز گسترده ناوگان تاکسیرانی و صادرات قابل توجه خودرو در راستای افزایش درآمد های ارزی، همواره برنامه های عملگرایی در زمینه افزایش بهره وری تولید و تولید اقتصادی را به اجرا دراورده که در نتیجه آن تولید خودرو در این شرکت به مراتب اقتصادی تر از گذشته پیش می رود و موجب افزایش انعطاف این خودروساز در برنامه های توسعه ای شده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط