فونیکسریمکسبهتام

خودروهای چینی بازارهای جهانی را تسخیر می‌کنند؟

عصر خودرو- خودروهای چینی در نمایشگاه خودروی ۲۰۲۳ مونیخ حدود ۷۰ درصد از غرفه‌ها را به خود اختصاص داده بودند تا نسبت به دو سال گذشته حضوری کاملاً متفاوت را در این نمایشگاه داشته باشند. آیا قرار است بازارهای جهانی به تسخیر خودروهای چینی درآیند؟

خودروهای چینی بازارهای جهانی را تسخیر می‌کنند؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از تجارت‌نیوز، در حالی درنمایشگاه خودروی مونیخ، چینی‌ها 70 درصد غرفه‌ها را به تسخیر خود درآوردند که فقط 20 سال از مشاهده آن‌ها در بازار جهانی می‌گذرد. این خودروها در سال‌های اول متقاضی خاصی نداشتند و شرکت‌های خودروساز چینی بازاریابی خود را متمرکز بر بازارهایی کردند که قدرت خرید مردم پایین بود و نمی‌توانستند خودروهای روز جهان را خریداری کنند.

    با این ترفند چینی‌ها توانستند به سوددهی در تولید دست پیدا کنند و در نتیجه درآمد خود را صرف خرید سهام شرکت‌های معتبر و هزینه واحدهای تحقیق و توسعه کردند.

    مزیت اصلی خودروهای چینی
    اصلی‌ترین و بزرگ‌ترین مزیت رقابتی محصولات چینی از بدو تأسیس تا زمان حال قیمت رقابتی و ارائه آپشن‌های متنوع بوده است. در کشورهایی که بازار خودروی آزاد دارند چینی‌ها به عنوان رقبای جدی شناخته می‌شوند، چراکه خودرو در این کشورها به عنوان یک کالای مصرفی شناخته می‌شود و مردم با قصد سرمایه‌گذاری خودرو خریداری نمی‌کنند.

    در نتیجه همین موضوع، خودروهای برندهای معتبر و با کیفیت چینی نظیر بی‌وای‌دی ای در این بازارها به عنوان رقبای خودوهای اقتصادی برندهای معتبر دنیا شناخته می‌شوند.

    این برندهای چینی به سطحی از کیفیت و استاندارد رسیده‌اند که برای یک بازه سه تا پنج ساله می‌توانند بدون هیچ هزینه تعمیراتی در جاده‌ها تا پیمایشی در حدود 270 هزار تا 300 هزار کیلومتر تردد داشته باشند. در این بین شاید این سوال مطرح شود که مگر خودروهای ژاپنی و کره‌ای یا حتی آلمانی چنین توانایی را ندارند؟ پاسخ این سوال بدون تردید بله است، اماخودروهای چینی را می‌توان با قیمتی کمتر وتعداد آپشن‌های بالاتر خریداری کرد.

    از دیگر دلایل موفقیت چین در بازار خودروی جهان و به‌ویژه اروپا می‌توان به تغییر سبک خودروسازی در جهان اشاره کرد. در دهه 70 میلادی که به عنوان دهه اوج و شکوفایی صنعت خودروی آمریکا شناخته می‌‌شود، خودروها برای کارکردی در حدود 20 تا 35 سال ساخته می‌ شدند، اما این سیاست به مرور زمان تغییر یافت، تا جایی که در دهه 90 میلادی خودروهای آلمانی با مشکلی به نام رقبای ژاپنی مواجه شدند که خودروهایی ارزان‌تر، اما با کیفیت کمتر تولید می‌‌کردند.

    در دهه 90 دیگر کیفیت همانند دهه‌های قبل حائز اهمیت نبود و ژاپنی‌ها توانستند با ساخت خودروهایی با کیفیت مطلوب پای خود را در بازار جهانی و به‌ویژه بازار آمریکا باز کنند و سهم آلمانی‌ها را دربازار آمریکا کاهش دهند. حال امروز در سال 2023 چینی‌ها همان بلایی را بر سر خودروسازان باسابقه و قدیمی دنیا دارند می‌آورند که ژاپنی‌ها در دهه 90 میلادی بر سر آلمان‌ها آوردند.

    عمر مفید خودروهایی که امروز در کارخانه‌های خودروسازی جهان تولید می‌شوند در حدود سه تا پنج سال است که 9 برابر از عمر کفیدخودروهای دهه 70 میلادی کمتر است. دلیل این تغییر رویه نیز واضح است.

    خودروسازان با این کار مردم را نملزم می‌کنند تا بعد از سه یا پنجسال برای خرید خودروی جدید پول پرداخت کنند. در این بین اگر فردی نخواهد خودروی جدید بخرد قطعاً به مرور زمان از بازار طرد خواهد شد، چراکه هر سال تعداد زیادی آپشن بر خودروهای سال اضافه می‌شود که مدل‌های مشابهی که در سال قبل تولید شده‌اند از آن‌ها بی‌بهره هستند.

    خودروهای چینی پیشتاز در برقی شدن
    چینی‌ها برخلاف خودروسازان قدیمی و باسابقه دنیا برقی شدن خودروها را به خوبی درک کردند و آن‌ را جدی گرفتند. واحدهای تحقیق و توسعه خودروسازان چینی به واسطه سرمایه‌گذاری کلان مالکان این شرکت‌ها توانستند تا به تکنولوژی‌های دسته اول در حوره ساخت باتری‌های مخصوص خودروهای برقی دست یابند. درنتیجه این‌بار هم چینی‌ها با غنیمت شمردن فرصتی جدید توانستند که یک مزیت رقابتی جدید را به محصولات خود اضافه کنند.

    تا به این لحظه شرکت بی‌وای‌دی با تولید یک میلیون و 900 هزار دستگاه خودروی برقی در سال 2022 به عنوان بزرگترین خودروساز برقی جهان شناخته می‌شود. رقبای این برند نظیر تسلا یا بنز با دو مشکل اساسی برای رقابت با این برند مواجه هستند.

    مشکل اول مربوط به تیراژ بالای تولید محصولات این شرکت است که منجر به کاهش هزینه نهایی تولید می‌شود و در نهایت خودروهای بی‌‌وای‌دی در بازار جهانی بسیار ارزان‌تر از محصولات این دو شرکت روانه بازار می‌شوند و مشکل دوم مربوط به در اختیار داشتن تکنولوژی‌های جدید و سیطره چین برمعادن لیتیوم کشورهای مختلف جهان است.

    لیتیوم به عنوان ماده اولیه ساخت باتری‌های خودروهای برقی و همچنین بهره بردن از تکنولوژی‌های روز ساخت بهینه این باتری‌ها بازار خودروهای برقی را در اختیار خود گرفته‌اند.

    دلیل پیشرفت خودروهای چینی
    خودروسازان چینی برخلاف خودروسازان ایرانی رفتاری کاملاً عاقلانه داشتند و دارند. در ابتدا که در بازار جهانی حرف چندانی برای گفتن نداشتند با خرید سهام شرکت‌های بزرگ در طرح‌ها و جلسات آن‌ها شرکت می‌کردند و با پرداخت هزینه‌های مناسب و گاهاً چشم‌گیر از طراحان و مهندسان بنام جهان درخواست می‌کردند تا ضمن طراحی و تولید محصول روش ساخت یک اتوماسیون و سیستم پویا را  به آن‌ها آموزش دهند.

    با گذشت یک دهه از فعالیت چینی‌ها، خودروسازان مطرح جهان نظیر بی‌ام‌و و فولکس‌واگن برای کاهش هزینه تولید خود طی روندی معکوس شروع به خرید سهام شرکت‌های چینی کردند. برای مثال شرکت بی‌ام‌و اقدام به خرید سهام شرکت برلیانس چین کرد. این فرایند باعث تسریع در امر انتقال تکنولوژی به این کشور شد.

    چینی‌ها به مرور زمان و جذب متخصصان و سرمایه‌گذارن خارجی توانستند به معنای واقعی کلمه در صعت خودروسازی خود به خودکفایی برسند و به یکی از تهدید‌های اصلی برای خودروسازان جهان تبدیل شده است. به گفته بسیاری از خودروسازان چینی طی سال جاری چینی‌ها رکورد صادرات خودرو را خواهند شکست و جایگاه اول صادرات خودرو در جهان که در حال حاضر متعلق به ژاپن است به چینی‌ها تعلق خواهد گرفت.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم