فونیکسریمکسبهتام

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر:

عدم تامین به‌موقع ارز، صنعت تایر را دچار چالش کرد

عصر خودرو- سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر با اشاره به مشکلات فعلی این صنعت نظیر کاهش تولید و عرضه به بازار و درنتیجه کمبود تایر در بازار و تاخیر در تحویل تایرهای ثبت‌نامی دولتی، همه این مشکلات را از عدم تامین به‌موقع ارز مورد نیاز صنعت تایر و البته عدم اصلاح و به‌روزرسانی قیمت تایر، دانست که سبب توقف روند افزایش تولید در سه ماهه دوم سال شده است.

عدم تامین به‌موقع ارز، صنعت تایر را دچار چالش کرد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، اخیرا، تعدادی از متقاضیان تایرهای دولتی  از تاخیر در تحویل تایرهای خریداری شده از طریق سامانه‌های اینترنتی شرکت‌های تایرساز گلایه‌مند هستند؛ این موضوع در گفت‌وگو با سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر مورد بررسی قرار گرفت.

    مصطفی تنها- سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر-، در رابطه با کمبود تایر در بازار و بعضا افزایش قیمت در بازار، اظهار کرد: واقعیت این است که صنعت تایر در سه ماهه ابتدایی سال جاری، هر ماه نسبت به ماه پیش از آن، روند افزایشی تولید داشته است اما از ماه تیر روند تولید، متاسفانه کاهشی شده است؛ علت این موضوع عدم تامین به موقع ارز توسط بانک مرکزی بوده است.

    نیاز 250 تا 300 میلیون دلاری صنعت تایر به ارز

    وی تصریح کرد: تامین قطره چکانی ارز طی سه ماه اخیر نیز طبیعتا نتوانسته مشکل را به صورت ریشه‌ای و از پایه‌ حل کند. صنعت تایر برای حفظ خود نیاز به سالانه 250 تا 300 میلیون دلار ارز دارد؛ بدین معنا که به‌ صورت میانگین ماهیانه 25 ملیون دلار نیاز است. این در حالیست که طی پنج ماهه نخست سال جاری تنها 60 میلیون دلار ارز به طرف‌های تجاری و تامین‌کنندگان صنعت پرداخت شده است.

    این مقام صنفی خاطر نشان کرد: براین اساس با توجه به توقف روند افزایشی تولید، عرضه نیز به‌تبع کاهشی شده است که این مهم ممکن است بازار را تا حدودی با کمبود مواجه کرده باشد.

    تنها در رابطه با تاخیر در تحویل تایرهای دولتی خریداری شده توسط متقاضیانی که در سامانه شرکت‌ها ثبت‌نام کرده‌اند، نیز گفت: این تاخیر در تحویل نیز هم ناشی از همین مشکلات ارزی و کاهش تولید و تامین به‌موقع نیاز بازار است؛ معمولا بعضی کارخانه‌ها که فروش اینترنتی دارند، سامانه فروش را تا ظرفیت تولید 30 الی 40 روز باز می‌گذارند و سپس می‌بندند تا تعهدات را ادا کرده و سپس دوباره در سامانه امکان ثبت‌نام جدید را فراهم کنند.

    سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر تصریح کرد: زمانیکه در طول ماه مواداولیه کافی برای تولیدِ برنامه‌ریزی شده به کارخانه واصل نشود، طبیعتا تولید را کاهش می‌دهند تا از توقف تولید به علت اتمام مواد پیشگیری کنند و فرصتی ایجاد شود تا مواد جدید واصل شود؛ حال اگر به موقع ارز تامین نشده باشد، این فاصله زمانی بیشتر شده و به علت کاهش تولید، تعهدات نیز با تاخیر بیشتری قابل تامین خواهد بود.

    وی افزود: این مشکلی است که طی دو ماهه اخیر صنعت تایر دچار آن شده است. البته لازم به ذکر است که وضعیت تامین ارز در سه ماهه اول به مراتب بدتر بوده اما کارخانه‌ها امکان داشتند تا از ذخایر و موجودی انبارهای خود تولید را به امید دریافت ارز سرپا نگهدارند؛ اما با عدم تامین به موقع ارز، این موضوع تحقق نیافت و کارخانه‌های مختلف به تدریج مجبور به کاهش تولید شدند.

    این مقام صنفی با تاکید بر اینکه متاسفانه ثابت نگهداشتن طولانی مدت قیمت‌های تایر علیرغم روند فزاینده قیمت نهاده‌های تولید، انگیزه تولیدکنندگان را برای افزایش تولید می‌کاهد، گفت: علی‌الخصوص پس از آنکه مبنای نرخ ارز پتروشیمی‌ها ناگهان افزایش یافت. این موضوع در مجموع سبب افزایش حدوداً 35 درصدی قیمت محصولات گوناگون پتروشیمی که در صنعت تایر استفاده می‌شود، شده است. این در حالیست که تغییری در قیمت تایر لحاظ نشده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط