فونیکسریمکسبهتام

گراف افت تابستانی قیمت خودرو

عصر خودرو- کارنامه با داده‌‌‌کاوی بیش از ۴میلیون آگهی فروش خودرو و به اتکای ده‌‌‌ها‌هزار معامله‌‌‌ای که در آنها حضور داشته است، شاخص‌‌‌های قیمت، عرضه و تقاضای بازار خودرو را هر ماه محاسبه و منتشر می‌کند. در شاخص‌‌‌های محاسبه‌‌‌شده توسط کارنامه، هم خودروهای نو و ‌‌‌هم خودروهای کارکرده لحاظ می‌‌‌شوند.

گراف افت تابستانی قیمت خودرو
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، طبق گزارش اخیر کارنامه، بازار خودروهای چینی از ابتدای امسال با افت 30درصدی مواجه بوده و میزان ریزش آن در مقایسه با بازار ماشین‌‌‌های داخلی شدیدتر بوده است.

     

    بر اساس گزارش کارنامه از معاملات خودرو، شاخص قیمت کل بازار در مرداد ‌‌‌79 واحد بود. این درحالی است که شاخص قیمت خودروهای چینی برابر 69 واحد و شاخص قیمت خودروهای داخلی 82 واحد بود. با توجه به این آمار، به‌‌‌نظر می‌رسد واردات خودروهای خارجی و سرعت گرفتن روند ترخیص آنها از گمرکات کشور، به‌‌‌همراه ادامه کاهش قیمت دلار، بیش از همه روی خودروهای چینی تاثیر گذاشته است. ریزش بازار خودروهای چینی و نزدیک شدن قیمت کارخانه‌‌‌ای به قیمت بازار این خودروها باعث شد تا حدود 50درصد از متقاضیان خرید خودروهای چینی از سامانه یکپارچه انصراف دهند و همین امر به ریزش قیمت این خودروها دامن زد.

    خروج مشتریان از بازار خودروهای چینی

    به‌‌‌نظر می‌رسد امیدواری به عرضه خودروهای خارجی به بازار و کاهش قیمت آزاد خودروهای چینی باعث شد میزان تقاضا برای خرید ماشین‌‌‌های چینی نسبت به ماه گذشته افت کند. این درحالی است که شاخص تقاضای کل و شاخص تقاضای خودروهای داخلی روی مدار صعود قرار گرفتند و همچون ماه گذشته افزایش یافتند.

    البته، سرعت رشد شاخص تقاضای کل بازار ‌‌‌نسبت به ماه گذشته کمتر بود. در واقع رشد شاخص کل تقاضا در مردادماه تنها 15‌درصد نسبت به تیرماه افزایش یافت و در این بین، میزان تقاضا برای خرید خودروهای داخلی رشدی 15 درصدی را تجربه کرد.
    وضعیت خوش ‌‌‌فروش‌های داخلی در بازاری که دوباره رونق گرفت

    بازار خودروهای داخلی در مرداد پر رونق ادامه داشت و برخلاف خودروهای چینی که با ریزش تقاضا همراه بودند، توانست همسو با شاخص تقاضای کل، رشد 16درصدی نسبت به ماه گذشته را تجربه کند.

    بررسی شاخص تقاضا برای برندهای داخلی نشان می‌دهد که ماشین‌‌‌های ایرانی با کارکرد بالا همچنان در گروه خودروهای خوش ‌‌‌فروش قرار می‌‌‌گیرند. پراید، پیکان، پژو 405 و پژو آردی با 7 تا 10 سال کارکرد هنوز تقاضای بالایی در بازار دارند.

    در بین خودروهای داخلی جدیدتر، بازار دنا پلاس دنده‌‌‌ای، پژو پارس ELX، پژو 206 تیپ 5 و پژو 207 دنده‌‌‌ای همچنان پر رونق‌‌‌ است ‌‌‌و این خودروها با تقاضای بالایی خرید و فروش می‌‌‌شوند.

    وضعیت قیمت برندهای محبوب داخلی و چینی

    به‌‌‌رغم کاهش شاخص قیمت خودروهای داخلی در مرداد، بعضی از برندهای محبوب با افزایش قیمت همراه شدند.

    دنا پلاس دنده‌‌‌ای توربو 35میلیون، دناپلاس ساده 25 میلیون، 207 اتومات 55 میلیون، 207 TU5 50 میلیون و پژو پارس TU5، 30میلیون، افزایش قیمت یافت و برخلاف روند ریزشی بازار حرکت کرد. دیگر برندهای داخلی بازار نیز یا با کاهش قیمت همراه بودند ‌‌‌یا ثبات نسبی را تجربه کردند.

    و اما خودروهای چینی. فونیکس تیگو 7 پرو 90میلیون، کی‌‌‌ام‌‌‌سی کی7 60 میلیون، ام‌‌‌وی‌‌‌ام 315 50 میلیون، فیدلیتی پرایم 7 نفره جدید 40 میلیون، جی‌‌‌ام‌‌‌سی 200 میلیون و کلوت اتومات 200 میلیون کاهش قیمت پیدا کردند. البته خودروهایی مثل هایما،‌ام ‌‌‌وی ‌‌‌ام و دیگنیتی با رشد 20 تا 40 میلیونی مواجه شدند و روند ریزشی بازار تاثیری بر آنها نداشت.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم