فونیکسریمکسبهتام

خصوصی سازی خودروسازان‏‌, گامی به سوی رشد تولید

عصر خودرو- یک کارشناس صنعت خودرو گفت: اگر خودرو به درستی قیمت گذاری شود, شاهد افزایش کیفیت و افزایش رشد تولید در خودروسازان خواهیم بود.

خصوصی سازی خودروسازان‏‌, گامی به سوی رشد تولید
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از صداوسیما، رسول سلیمانی با اشاره به مزایای خصوصی سازی خودروسازان, افزود: خصوصی سازی باعث افزایش کارایی خودروسازان و ثبات مدیریتی  می شود.با دولتی ماندن خودروسازان, شاهد این هستیم که مدیران بنگاه های دولتی در فواصل کوتاهی عوض می شوند که باعث می شود دید بلندمدت برای سرمایه گذاران وجود نداشته باشد, در مقابل شاهد سرمایه گذاری های بلند مدت در صنعت خودرو در بنگاه های دولتی کمتر هستیم.

    این کارشناس صنعت خودرو اضافه کرد: برای اینکه خصوصی سازی موفقی داشته باشیم باید ملاحظاتی رعایت شود تا تجربیاتی که در گذشته در خصوص برخی خصوصی سازی ها مثل تعطیلی موقت و ابطال قرار داد واگذاری بوده را شاهد نباشیم,  زیرا تعطیلی موقت در حوزه صنعت خودرو می تواند مشکلات زیادی  مانند نارضایتی افرادی که اقدام به خودروهای پیش فروش شده کردند و بحث بیکاری در زنجیره تامین را ایجاد کند. بحث دیگر انحصار است که باعث تقویت تنظیم گری در این حوزه می شود.

    سلیمانی گفت: با خصوصی سازیخودروسازان نیاز است شاخص هایی برای سنجش کیفیت لحاظ شود که این شاخص ها به صورت موثر در تعیین قیمت موثر خواهند بود که در نتیجه شاهد کاهش کیفیت در محصول نخواهیم بود.

    وی افزود: موضوع دیگر در خصوصی سازیخودروسازان توجه به سهام داران خرد است یعنی ‌افراد عادی که اقدام به خرید سهام خودروسازان کرده اند. موضوع دیگر سیاست صنعتی است که در شرایط فعلی به دلیل ضعف هایی که در سیاست صنعتی حوزه خودرو داریم باعث شده عمده خودروسازان خصوصی تمایل به مونتاژ داشته باشند و داخلی سازی خودروهای خود را در محدوده 20 درصد نگه دارند.

    این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر اینکه قیمت گذاری فعلی در صنعت خودرو باعث افزایش زیان خودروسازان شده است, گفت: این قیمت گذاری باعث زیان خودروسازان شده است به نحوی که اکنون زیان انباشته آنها به بیش از 150 هزار میلیارد تومان رسیده و نیاز است اصلاحاتی صورت گیرد تا با کاهش زیان, تولید افزایش یابد. شرکت خودروسازی بعد از خصوصی, تمایل دارند از هر گونه زیان, خود را دور کنند زیرا اگر قیمت درست تعیین نشود, میزان تولید را کاهش می دهد. نیاز است موضوع قیمت به یک ثباتی برسد و با یک فرمول مشخص تعیین شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط