فونیکسریمکسبهتام

صنعت خودرو در انتظار احکام انتصاب وزیر صمت

دود سفید در آسمان ساختمان سمیه

عصر خودرو- رفت و آمدهای اتاق وزیر شور و شوق فراوانی در جاده مخصوص بپا کرده است. لیست بلندبالایی از چهره‌های شناخته شده صنعت خودرو با رزومه ای درخشان باعث شده تا تحلیل گران صنعت خودرو بازگشت به ریل اصلاح صنعت خودرو را امیدوارانه دنبال کنند.

دود سفید در آسمان ساختمان سمیه
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۱:۰۰

    مهمترین بخش فروریخته صنعت خودرو برهم زدن توازن مالی این صنعت است. صنعتی که در حال پرواز بود به ناگاه دچار شوک عمیقی شده است و اگر این روند به مدار درست و منطقی برنگردد مدار واقعی رشد کمی صنعت خودرو دچار بحران داخلی می‌شود.

    امسال برای اولین بار در صنعت خودرو امیدوار بودیم که سهم بخش خصوصی از تولید کل سال بخش سواری به بالای بیست درصد افزایش پیدا کند و تا سال 1404 این رقم تا چهل درصد افزایش پیدا کرده و شاهد انقلابی در بازار خودرو ایران باشیم. رشد ده درصدی سهم بخش خصوصی از بازار خودرو ایران به سادگی قابل دسترس بود که اتفاقات سه ماه اخیر همه چیز را دگرگون کرد و قیمت‌گذاری دستوری بلای جان صنعت خودرو و به طور خاص بخش خصوصی تولید کننده خودرو سواری شد.

    حالا همه نگاه‌ها به احکام عباس علی آبادی دوخته شده است که همگی انتظار داریم از دیار اراک قائم‌مقامی دیگر ظهور کند و همه بن بست های کلان صنعت خودرو را بگشاید و صنعتی بر پایه مطلق بخش خصوصی استوار کند.

     

    عباس علی آبادی را آخرین ناجی صنعت خودرو نامیدیم چون تنفر عمومی از این صنعت به اوج رسیده و دوران فاطمی امین بالاترین میزان تنفر را با طرح یکپارچه  فروش خودرو تولید کرد. طرح یکپارچه ای که به دلیل ناتوانی در تنظیم قیمت با تولیدکنندگان به بزرگترین چالش تاریخ مواجهه مردم و صنعت خودروسازی در مقیاس میلیونی شد و شاید علی آبادی برای گذر از این بحران عظیم تاوان‌های سنگینی بدهد.

    اگر علی آبادی موفق شود با کمک عقلای صنعت خودرو که شبانه روز فرا می خواندشان، جاده مخصوص را آباد کند، یقین بدانید وزیر صمت دولت بعدی است؛ خواه رییسی رییس جمهور شود یا نشود.

    * اصغر خسروی مردخه

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط