فونیکسریمکسبهتام

پس از تحقق اهداف مرحله نخست ارتقاء کیفیت محصولات و خدمات

استارت دومین مرحله جهش کیفیت توسط ایران‌خودرو

عصر خودرو- ارتقاء روزافزون کیفیت در صنعت خودرو از حلقه های مفقوده این حوزه طی دهه های گذشته بوده است که همواره با انتقاداتی از سی مشتریان و مصرف کنندگان بازار خودرو مواجه می شده است.

استارت دومین مرحله جهش کیفیت توسط ایران‌خودرو
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، گروه صنعتی ایران خودرو در همین راستا از سال 1401، نخستین مرحله از طرح تحول کیفیت را پایه گذاری و اجرا کرد که در نتیجه آن تمامی اهداف مدنظر به دست امد و شاخص های کیفی بر اساس گزارش سازمان های ناظر، ارتقاء قابل توجهی پیدا کرد. حال این گروه صنعتی در راستای استمرار روند افزایش کیفیت محصولات، اقدام به تشریح گام دوم طرح تحول کیفیت محصولات و خدمات در قالب حوزه های عملیاتی از حوزه طراحی، تامین، تولید تا خدمات پس از فروش اجرایی کرده است که این محورها از طریق تعریف و اجرای پروژه ها و برنامه های متعدد بهبود محصولی و زیرساختی عملیاتی خواهند شد.

    گروه صنعتی ایران خودرو در راستای جهش کیفیت، از سال 1401 طرح جامع سه ساله ی را کلید زد که در نتیجه آن براساس بررسی شرت های بازرسی به نمایندگی از وزرت صمت، بهبود 43 امتیازی شاخص ایرادات اظهار شده توسط مشتریان در سه ماهه اول مالکیت در 100 دستگاه خودرو (IQS ) نسبت به بهمن 1400، بهبود37 امتیازی شاخص رضایت مشتریان از کیفیت اولیه محصول ( CSI ) نسبت به بهمن 1400،  بهبود77 امتیازی شاخص رضایت مشتریان از خدمات فروش نسبت به بهمن 1400 و نهایتا بهبود پنج امتیازی شاخص رضایت مشتریان از خدمات پس از فروش نسبت به بهمن 1400 رقم خورد. دستیابی به چنین نتایج ارزیابی نشان دهنده تحقق بیش از 90 درصدی برنامه های جهش کیفی در نخستین گام برنامه ریزی گروه صنعتی ایران خودرو در این حوزه است. همچنین لازم به ذکر است که مرحله نخست طرح در سال 1401 با اهداف کلانی نظیر ارتقا و تثبیت همه جانبه شاخص های کیفیت و همچنین احیا و فعال سازی نظام های کیفیت در زنجیره ارزش ایران خودرو و از طریق تعریف و اجرای برنامه های بهبود محصولی و زیرساختی عملیاتی شده است.

    مهمترین اقدامات ایران خودرو در راستای تحقق برنامه های جهش کیفی در سال 1401 شامل اعمال گارانتی سه سال یا 60 هزار کیلومتر کارکرد برای تمامی محصولات تولیدی،  ایجاد زیرساخت های لازم و ظرفیت سازی در شبکه خدمات پس از فروش، رفع عیوب مزمن وکیفی سازی محصولات تولیدی فعلی و هم چنین الزام به تولید بدون کسری محصولات می شود که در نهایت به رشد شاخص های ارزیابی در بخش های مدنظر شده است. همچنین در حوزه خدمات پس از فروش، کسب رتبه نخست شرکت ایساکو در رضایت مشتریان از خدمات پس از فروش در سال1401، بهبود قابل ملاحظه شاخص های رضایتمندی مشتریان از کیفیت اولیه محصولات، رضایتمندی از خدمات فروش بر اساس گزارش های  منتشره شرکت های بازرسی در مقایسه با سال های گذشته، جاری سازی طرح ویژه تضمین کیفی موتور و گیربکس خودرو های تارا و هایما در بازه شش ماهه از دیگر دستاورد های جهش کیفیت در سال 1401 بوده است. هم چنین اجرای طرح تحویل خودرو بدون ایراد به مشتریان در قالب طرحPDS+ برای محصولات پایلوت، ساخت و ایجاد QR Code و حذف فیزیکی کارت های گارانتی، بهبود سطح کیفی محصولات فعلی و کاهش ایرادات مزمن و پرتکرار در شبکه در قالب پروژه های محصولی از جمله دستاوردهای طرح کیفیت سال 1401 به شمار می روند.

    حال گروه صنعتی ایران خودرو در دومین سال اجرای طرح جهش کیفیت، برنامه هایی نظیر افزایش رضایت مشتریان از طریق توسعه محصولات جدید، تضمین کیفیت قطعات تامینی از طریق  تعمیق الزامات و سیستم های کیفیت در فرآیند سازندگان، تامین و تولید محصولات مطابق با استانداردها و الزامات قانونی (محصولات جدید و فعلی)، اعمال نظامات کیفی موثر و ویژه بر پروژه های توسعه محصولی  (پروژه K125)و ... را دنبال می کند. همچنین ارتقای کیفیت مشخصه های مورد انتظار مشتریان در محصولات تولید فعلی، به کارگیری روش های نوین و موثر جهت ارتباط موثر با مشتریان بالفعل و بالقوه درحوزه های فروش، خدمات پس از فروش، امداد خودرو و به روز رسانی دانش فنی و رویکردهای نوین کیفی صنعت خودرو از طریق شرکت های دانش بنیان و شرکت های تخصصی گروه  از دیگر برنامه های جامع رشد کیفیت ایران خودرو در سال 1402 به شمار می رود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط