فونیکسریمکسبهتام

مقایسه قیمت خودروها نسبت به فروردین؛

قیمت خودرو همچنان بر مدار نزول

قیمت هایما ۳۲۰ میلیون تومان پایین آمد

عصر خودرو- نزولی بودن قیمت خودروها که در هفته‌ها و روزهای اخیر تداوم داشته است و در روز جاری نیز شاهد آن هستیم، بیش از هر چیز بر موفقیت‌آمیز بودن سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در این حوزه دلالت دارد.

قیمت خودرو همچنان بر مدار نزول
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایرنا، در روز جاری (سه‌شنبه، 16 خرداد) کاهش 20 میلیون تومانی قیمت دو مدل فیدلیتی گروه بهمن، افت 20 میلیون تومانی تارا اتوماتیک، کاهش 15 میلیون تومانی هایما S8 و هایما S8 پلاس سفارشی، کاهش 10 میلیون تومانی سورن پلاس تیپ 3 و افت 6 میلیون تومانی پژو پارس سفارشی، کاهش 9 میلیون تومانی شاهین سایپا و افت هشت میلیون تومانی کوئیک اتوماتیک به ثبت رسید.

    همچنین بررسی قیمت‌ها در روز پنجشنبه هفته گذشته (11 خرداد) نشان می‌دهد نرخ شاهین سایپا در این روز به 594 میلیون تومان کاهش یافت که معادل قیمت نیمه دوم بهمن این محصول است. قیمت شاهین در 21 فروردین امسال رکورد شکسته و به 735 میلیون تومان رسیده بود.

    کوئیک آر دیگر محصول سایپا نیز در روز پنجشنبه هفته گذشته در بازار 347 میلیون تومان قیمت خورد که در مقایسه با اوج قیمت 438 میلیون تومانی این محصول در 21 فروردین، حاکی از کاهش حدودا 90 میلیون تومانی است. قیمت این خودرو نیز اکنون به حول و حوش نیمه دوم بهمن پارسال رسیده است.

    دیگر محصول مورد بررسی خودروی تارا با دنده دستی است که هرچند در اوج قیمتی خود در دهه سوم فروردین سال جاری تا 849 میلیون تومان هم قیمت خورد، اما در روز پنجشنبه گذشته به 667 میلیون تومان کاهش یافت.

    راناپلاس در قله قیمتی به 627 میلیون تومان رسید که این روزها به حدود 490 میلیون تومان رسیده است. همچنین قیمت دنا پلاس توربو در تاریخ‌های یاد شده از 965 میلیون تومان به 760 میلیون تومان کاهش یافت، پژو پارس با موتور TU5 از 773 میلیون تومان در اوج قیمتی به 640 میلیون تومان و پژو 206 تیپ 2 از 650 میلیون تومان به 518 میلیون تومان افت کرد. هایما هم نسبت به فروردین 320 میلیون تومان کاهش قیمت داشته است.

    در گروه کرمان‌خودرو، در 21 فروردین امسال قیمت جک J4 تا یک میلیارد تومان هم رسید که این خودرو پنجشنبه هفته قبل با افتی فاحش 815 میلیون تومان در بازار ارزشگذاری شد.

    T8 دیگر محصول این خودروساز نیز از قله قیمتی 2 میلیارد و 250 میلیون تومانی در همان بازه زمانی، با افتی فاحش به یک میلیارد و 660 میلیون تومان رسید.

    افت 520 میلیون تومانی فیدیلیتی هفت نفره، کاهش 610 میلیون تومانی دیگنیتی پرایم، افت 470 میلیون تومانی تیگو 7 و کاهش 600 میلیون تومانی لاماری، از دیگر آمارهای قابل ذکر از ریزش قیمت‌ها در خودروهای مونتاژی در بازه زمانی یاد شده است.

    افت قیمتی برخی از خودروها را در بازه زمانی مذکور در جدول زیر مشاهد می‌کنید.

    برای مشاهده تحلیل‌های قیمتی اینجا کلیک کنید.

    دلایل نزولی شدن قیمت خودرو

    به اعتقاد کارشناسان امر، از جمله عوامل ریزش قیمت‌ها در روزهای اخیر می‌توان به اجرای طرح دوم سامانه یکپارچه خرید خودرو، مالیات بر عایدی درآمد، افزایش تولید و عرضه خودروسازان و اجرایی شدن واردات خودرو به کشور اشاره کرد.

    از ابتدای امسال تا پایان اردیبهشت‌ بیش از 193هزار دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 48 درصد افزایش نشان می‌دهد. به طوری که میزان رشد تولیدات گروه صنعتی ایران خودرو در مدت مذکور حدود 50 درصد، گروه سایپا نزدیک به 33 درصد و خودروسازان بخش خصوصی 80 درصد بوده است؛ بی‌شک با افزایش تیراژ تولید و تسریع در عرضه محصولات خودروسازان، شاهد آرامش و تعدیل قیمت در بازار خواهیم بود.

    با اجرای فروش خودرو از طریق سامانه یکپارچه نیز که به منظور تنظیم بازار و شفاف سازی در عرضه خودرو در نظر گرفته شد، شاهد حذف قرعه کشی و ثبت نام900 هزار تقاضا در مرحله نخست برای خرید انواع خودرو بودیم.

    همچنین با اجرای طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی، جهت‌دهی معاملات خودرو میسر شده و امکان نقل و انتقال خودرو به مصرف‌کننده واقعی فراهم می‌شود.

    مدیریت جامع در نقل انتقال معاملات خودرویی کشور، مبارزه با پولشویی، ایجاد بستر مناسب درخصوص اجرای دقیق و به‌موقع قانون جدید مالیات، پیشگیری و جلوگیری از هرگونه نقل و انتقال غیرواقعی برخی افراد سودجو، ایجاد فضای امن در راستای جهت‌دهی به معاملات خودرو و امکان نقل وانتقال خودرو به مصرف کننده واقعی، برخی از اهداف طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی است.

    برپایه این گزارش، صنعت خودروی کشور مسائل متعددی دارد و برای حل این مسائل، یک برنامه چهار ساله طراحی‌شده که در حال اجرا است.

    تاکنون یک سال و نیم از اجرای برنامه صنعت خودرو گذشته است؛ در گام نخست نقشه راه اصلاح صنعت خودرو، تمرکز بر خنثی کردن تحریم‌ها، افزایش و پایداری تولید بود که این هدف با توجه به آمارها و ارقام تا حد قابل قبولی محقق شده است.

    در گام دوم که از ابتدای امسال آغاز شده، ارتقای کیفیت با تمرکز بر ایمنی، تولید محصولات جدید و رضایت مشتری و افزایش بهره‌وری با تمرکز بر کاهش قیمت تمام‌شده خودرو در دستور کار قرار گرفته است.

    انتظار می‌رود با تداوم سیاست‌ها و طرح‌های یاد شده، شاهد افت بیش از پیش قیمت‌ها در بازار و نزدیک شدن قیمت‌ها به نرخ‌های کارخانه‌ای باشیم.

    هرچند این روزها رکودی عمیق و سنگین بر بازار حکمفرماست، خرید و فروش‌ها در حداقل خود انجام می‌شود و خریداران واقعی به امید کاهش بیش از پیش قیمت‌ها دست از خرید کشیده‌اند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو