فونیکسریمکسبهتام

مهلت خودروسازان برای تولید خودروی یورو۴ تمدید نمی شود

عصرخودرو: معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: خودروسازان از سازمان محیط زیست خواسته اند تا مهلت تولید خودرو با استاندارد یورو ۴ تمدید شود که با این درخواست آنها موافقت نشده است.

مهلت خودروسازان برای تولید خودروی یورو۴ تمدید نمی شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۱:۴۶


    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی «عصرخودرو» به نقل از ایرنا، ˈ محمد جواد محمدی زاده ˈ روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: بنا بر بندهای طرح جامع کاهش آلودگی هوا ، تمام خودروهای داخلی کشور باید با استاندارد یورو 4 تولید شوند که تا پایان امسال به خودروسازان مهلت داده شد خطوط تولیدی خود را ارتقاء دهند.



    وی اظهار داشت: خودرو سازان برای تغییر خط تولیدی خود به 700 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارند که با توجه به شرایط اقتصادی کنونی تامین این میزان اعتبار به سختی انجام می شود و ازاین رو خواستار تمدید مهلت داده شده شدند.



    معاون رییس جمهور گفت: بر اساس زمان بندی صورت گرفته از اول سال 92 خودروی با استاندارد یورو 2 شماره گذاری نمی شود.



    وی اظهارداشت: در حال حاضر آلودگی هوا اصلی ترین مشکل و چالش زیست محیطی در کشور است که طرح جامع مقابله با آلودگی هوا در هشت کلان شهر تصویب و ابلاغ شده که تولید خودرو با استاندارد یورو 4 یکی ازبندهای این طرح است.



    محمدی زاده اظهار داشت: نسبت به اجرای این طرح به طور کلی راضی هستیم اما بدون شک کافی نیست و برخی از سازمان ها و نهادها نسبت به اجرای وظایف خود به خوبی عمل می کنند اما برخی آنطور که باید عمل نمی کنند.



    وی گفت: به عنوان مثال خروج خودروهای فرسوده یکی از بندهای این طرح است که به دلیل مسائل اقتصادی و تحریم ها طبق برنامه پیش نمی رود.



    *** 50 میلیارد تومان اعتبار برای فناوری های نوین زیست محیطی



    محمدی زاده افزود : 100 میلیارد تومان اعتبار برای مقابله با ریزگردها و حفاظت از تالاب های کشور به سازمان محیط زیست اختصاص یافته که از این میزان اعتبار 50 میلیارد تومان به بخش فناوری های نوین زیست محیطی اختصاص یافته است.



    وی ادامه داد: همچنین 25 تا 30 میلیارد تومان از آن برای تالاب های 18 استان کشور اختصاص یافته که مقرر شد همین میزان اعتبار هم از منابع استانی تامین شود.



    رییس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: بقیه این اعتبار دربخش های دیگر مسایل زیست محیطی از جمله ریزگردها و طرح های پژوهشی هزینه می شود.



    رییس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در زمینه مقابله با ریزگردها دو طرح به مجلس شورای اسلامی ارایه کرده ایم که یک طرح مربوط به شش میلیون هکتار اراضی داخلی کشور است که به نوعی استعداد تولید ریزگردها را دارد و برای آن سه هزار و 400 میلیارد تومان اعتبار پیشنهاد شده است و امیدواریم مورد موافقت مجلس شورای اسلامی قرار گیرد.



    وی افزود: همچنین طرح دوم مربوط به منشاء و منبع تولید ریزگرد برای کشورهای همسایه است که توسط کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست تهیه شده است.



    *** ایجاد شعبه جرایم زیست محیطی



    محمدی زاده گفت : از قوه قضاییه درخواست کردیم تا یک شعبه مستقل برای جرایم زیست محیطی در استان ها و یا شهرستان های کشور ایجاد شود تا به جرایم زیست محیطی به صورت تخصصی رسیدگی شود.



    وی افزود: امروزه یکی از مشکلاتی که در مورد کم کاری های زیست محیطی توسط سازمان ها و نهادهای مجری وجود دارد این است که مردم نمی دانند برای این کم کاری ها به کجا شکایت کنند که این موضوع هم در حال بررسی است.



    *** 30 درصد کیفیت هوای تهران نسبت به سال گذشته بهبود یافته است



    رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مرجع رسمی اعلام آلودگی هوا سازمان حفاظت محیط زیست است اما برخی نهادها خودسرانه اقدام به اعلام وضعیت هوا می کنند.



    وی افزود: در سال 1390 تعداد روزهای پاک در خصوص آلاینده منواکسید کربن 251 روز بود که در سال 91 به 254 روز افزایش یافت و در مورد آلاینده اکسید نیتروژن تعداد روزهای پاک در سال 90 ، 23 روز بود که در سال 91 به 117 روز افزایش یافت.



    محمدی زاده اظهار داشت: این آمارها نشان می دهد که کارهای انجام شده در این زمینه جواب می دهد و بنابراین باید با جدیت بیشتری دنبال شوند.



    وی تاکید کرد: اما مشکل اصلی ما در حال حاضر ریزگردها هستند که تعداد روزهای پاک برای آنها کم است و تعداد روزهای ناسالم تا حدی زیاد است که اقدامات این بخش باید با جدیت دنبال شوند.



    *** تاکید برگزاری دوازدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست بر حضور خواص است



    رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: شعار این دوره از نمایشگاه ˈ ترویج فرهنگ عمومی در حوزه حفاظت از محیط زیست ˈ است که دراین نمایشگاه مورد توجه قرار گرفته است.



    وی افزود: این نمایشگاه در وسعت 12 هزار متر مربع و با حضور 500 شرکت برگزار می شود که از سه کشور ترکیه ، چین و روسیه نیز در آن حضور خواهند داشت.



    محمدی زاده گفت : هرساله در این نمایشگاه برخی صنایع بزرگ مانند فولاد ، سیمان ، معدن ، گاز و پتروشیمی حضور پررنگی دارند اما امسال می خواهیم علاوه بر حضور صنایع بزرگ بخش های کوچک تر که جزو خواص هستند نیز حضور یابند.



    معاون رییس جمهور اظهار داشت: سازمان حفاظت محیط زیست به صنایع سبز به طور ویژه نگاه می کند از این رو تعدادی از صنایع سبز دراین نمایشگاه معرفی و تقدیر می شوند .



    وی گفت: همچنین برگزاری 40 کارگاه و پانل های تخصصی با موضوعات محیط زیست طبیعی ، دریایی ، انسانی و آموزش و پژوهش نیز جزو برنامه های جانبی نمایشگاه است.



    محمدی زاده ادامه داد: تلاش شد در این نمایشگاه به برخی موضوعات مهم زیست محیطی از جمله مدیریت پسماندها ، آلایندگی هوا ، استاندارد سازی فاضلاب ها ، رعایت استانداردهای ایزو ، استفاده بهینه از ظرفیت های زیست محیطی کشور به طور ویژه نگاه شود و فعالیت ها و دستاوردهای به دست آمده در این بخش ها به نمایش گذاشته می شود.



    معاون رییس جمهور گفت: همچنین تقاضا داریم تا دبیرخانه دائمی نمایشگاه بین المللی محیط زیست در سازمان حفاظت محیط زیست ایجاد شود تا به طور سالانه فعالیت های زیست محیطی صنایع و نهادهای مختلف مورد ارزیابی قرار گیرند.



    دوازدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست از 29 آذرماه تا دوم دی ماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برپاست.


    کرمان موتوراکستریم