فونیکسریمکسبهتام

رشد خفیف فروش خودرو

عصر خودرو- سه خودروساز بزرگ کشور در ۱۱ ماه امسال بیش از یک میلیون دستگاه انواع محصول را به فروش رساندند تا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد قابل‌‌توجهی را تجربه ‌کنند.

رشد خفیف فروش خودرو
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، طبق آنچه در صورت‌های مالی سه خودروساز بزرگ کشور آمده، ایران‌‌‌خودرو، سایپا و پارس‌‌‌خودرو در مجموع طی 11 ماه امسال یک‌میلیون و 38 دستگاه انواع محصول را به فروش رسانده‌‌‌اند. با توجه به آمار فروش خودروسازان در مدت مشابه سال گذشته (حدودا 931هزار دستگاه) آنها امسال رشد حدودا 12درصدی را به خود می‌بینند. این آمار البته تنها مربوط به خودروسازان وابسته به دولت است و اگر رقم فروش بخش خصوصی را با توجه به جهش تولید در 11 ماه امسال، اضافه کنیم، آمار خودروهای فروخته‌شده در کشور تا پایان بهمن احتمالا از یک‌میلیون دستگاه فراتر خواهد رفت.

    در بین سه خودروساز بزرگ کشور، ایران‌‌‌‌‌‌خودرو دارای بیشترین فروش در 11 ماه امسال بوده است. بزرگ‌ترین خودروساز ایران توانسته تا پایان بهمن امسال 552‌هزار و 748 دستگاه انواع محصول سواری و وانت را به فروش برساند. با توجه به این آمار، ایران‌‌‌خودرویی‌‌‌ها نسبت به 11 ماه مشابه سال گذشته بالغ بر 40درصد فروش را به ثبت رسانده‌‌‌اند. پرفروش‌‌‌ترین محصول ایران‌‌‌خودرو را خانواده پژو با آمار حدودا 337هزار‌‌‌دستگاهی تشکیل داده است. در مقایسه با 11 ماه سال گذشته، ایران‌خودرو بیش از 67هزار دستگاه پژوی بیشتری به فروش رسانده است. در بین دیگر محصولات ایران‌خودرو، سمند فروشی کمتر از 65 هزار دستگاه داشته که در مقایسه با 11 ماه پارسال، حدودا 19هزار دستگاه رشد را نشان می‌دهد. ایران‌خودرویی‌ها همچنین تا پایان بهمن امسال بیش از 75هزار دستگاه دنا را به فروش رسانده‌اند، آماری که نشان می‌دهد فروش این خودرو 34‌هزار دستگاه نسبت به 11 ماه سال گذشته رشد داشته است.

    کم‌فروش‌‌ترین محصول ایران‌خودرو در 11 ماه امسال هایما بوده که آماری زیر 14 هزار و 200 دستگاه از خود به جا گذاشته است. البته در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته فروش این شاسی‌بلند چینی دو برابر شده است. دیگر محصول به‌فروش‌رفته توسط ایران‌خودرو در 11 ماه امسال، رانا بوده است. فروش این خودرو در بازه زمانی تحت بررسی به حدود 35هزار دستگاه رسیده است. در مقایسه با 11 ماه سال گذشته، فروش رانا بیش از 10هزار و 500 دستگاه رشد را نشان می‌دهد

    اما سایپایی‌‌‌ها نیز با توجه به فروش حدودا 359هزار‌‌‌دستگاهی خود، توانسته‌‌‌اند در مقایسه با 11 ماه سال گذشته حدودا 66‌هزار دستگاه محصول بیشتری بفروشند. با این حساب، سایپا نسبت به 11ماه پارسال حدود 23درصد رشد فروش را تجربه کرده است. بیشترین فروش سایپا به خانواده ایکس 200 با تیراژی بیش از 284‌‌‌هزار دستگاه مربوط می‌شود. سایپا همچنین تا پایان بهمن امسال بیش از 30‌هزار دستگاه شاهین را به فروش رسانده که نسبت به 11 ماه سال گذشته بالغ بر سه‌هزار دستگاه رشد را نشان می‌دهد. سایپایی‌ها در فروش وانتپراید نیز آمار حدودا 44هزار دستگاهی را به ثبت رسانده‌اند که نسبت به 11 ماه سال گذشته رشدی حدودا شش‌هزار دستگاهی را نشان می‌دهد. در نهایت دیگر خودروساز بزرگ کشور یعنی پارس‌‌‌خودرو نیز فروشی حدودا 127هزار دستگاهی تا پایان بهمن امسال داشته که در مقایسه با 11 ماه سال گذشته رشد نسبتا اندکی را نشان می‌دهد. گروه Q200 با تیراژ بیش از 70هزار دستگاهی بیشترین محصول فروخته‌‌‌‌شده پارس‌‌‌خودرو تا پایان بهمن امسال بوده است.

    کمترین محصول فروخته‌شده توسط پارس‌خودرو در 11 ماه امسال، کوئیک مدل اس بوده که تنها 194 دستگاه از آن فروخته شده است. به نظر می‌رسد تولید این خودرو متوقف شده، زیرا در بازه زمانی تحت بررسی تنها 194 دستگاه از آن به تولید رسیده است. پارس‌خودرو همچنین تمام 700 دستگاه ساینای تولیدی خود را طی 11 ماه امسال به فروش رسانده است. در آمار فروش این شرکت اما نام رنو نیز به چشم می‌آید، خودرویی که نه امسال و نه سال گذشته هیچ تولیدی نداشته است.

    طبق اعلام پارس‌خودرو، 10 دستگاه رنو تا پایان بهمن امسال به فروش رفته، حال آنکه تعداد رنوهای فروخته‌شده پارس‌خودرو در 11 ماه سال گذشته دو دستگاه بود. در آمار پارس‌خودرو همچنین فروش پنج دستگاه برلیانس نیز به چشم می‌آید، حال آنکه در 11 ماه مشابه سال گذشته بالغ بر هزار و 150 دستگاه از این خودرو به فروش رفته بود. برلیانس البته دیگر در پارس خودرو به تولید نمی‌رسد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو