فونیکسریمکسبهتام

بررسی علل تفاوت قیمت تایر از تولید تا مصرف

عصر خودرو- سخنگوی تایرسازان گفت: برای کنترل قیمت تایر تقاضا کردیم که فقط تایرساز‌ها بتوانند تایر صادر کنند تا بازار کنترل شود، ولی تا به حال با این درخواست موافقت نشده است.

بررسی علل تفاوت قیمت تایر از تولید تا مصرف
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از صداوسیما، مصطفی تنها سخنگوی تایرسازان در برنامه صبح و گفتگو رادیو گفتگو درباره قیمت تایر در بازار صحبت کرد.

     بفرمایید اوضاع واحوال لاستیک و تایر در کشور و اوضاع و احوال تایر به چه صورت است در کشور و عرضه اش به چه شکل است ؟

     ما تایر را تولیدمی کنیم تولیدمان هم با پارسال هیچ فرقی نکرده شاید حدود 2 درصدی هم افزایش تولید داشتیم همه تایر‌ها هم توزیع می‌شود در سامانه جامع تجارت هم صد در صد ثبت می‌شود یعنی ما تمام فعل و انفعلاتی که در صنایع صورت می‌گیرد در یک سامانه‌ای است که ما در آن سامانه همه این‌ها ثبت می‌شود و مشخص است که چه طور فروخته می‌شود.

     الان بفرمایید که رضایت بخش است میزان عرضه و تقاضا با هم برابری دارد؟

     ما عرضه اگر از ناحیه تولید کننده باشد بله یعنی عرضه ما با سال گذشت فرقی نداشته ما همان مقدار عرضه می‌کنیم، ولی تاجایی که ما می‌دانیم یک اتفاقاتی دارد در بازار می‌افتد خارج از حوزه تایرساز و این اتفاقات باعث شده که تفاوت قیمت بین آنچه که ما می‌فروشیم و آنچه که مصرف کننده به دست می‌آورد خیلی زیاد شده یعنی فاصله خیلی هولناک شده در بعضی از سایز‌های پرمصرف.

     از کجا آمده اگر تولید کننده همان باشد که بوده و به هر حال این اختلاف قیمت وجود دارد به هر حال این کمبود عرضه ما به خاطر تقاضای زیاد است یا این که در بعضی از جا‌ها ما کمتر از ظرفیت داریم انجام می‌دهیم؟

     اگر به خاطر تقاضای خیلی بیشتر بود مگر در یکسال چه قدر تولید شده در کشور اگر خودرو هم در کشور سالانه به علل مختلف از گردونه مصرف خارج می‌شود شما در نظر بگیرید چه علتی می‌تواند داشته باشد پس این علت تغییر تقاضا و تغییر مصرف نیست در کشور این اتفاقات دیگری دارد می‌افتد.

     چه اتفاقاتی؟

     آن چیزی که ما به گوشمان می‌رسید این طرف و آن طرف به نظرمان این طور رسیده که این هست که تفاوت قیمت ارز در مملکت الان در شرایطی که وضعیت ارز پیدا کرده است یک عده‌ای در بازار تایر جمع می‌کنند و بعد صادر می‌کنند، ولی منتهی، چون با ارز می‌فروشند و ارز را وارد کشور می کنند سودشان در تفاوت نرخ ارز است و از آنجاست که سود می‌برند و ما برای همین چندین بار تقاضا کردیم که صادرات تایر را اجازه بدهند که فقط تایرساز‌ها بتوانند تایر صادر کنند که بهتر بتوانند بازار را کنترل کنند و این‌ها را با هم در تعادل نگه دارند متاسفانه تا به حال با این موافقت نشده است و هر کسی می‌تواند تایر صادر بکند حالا این غیر از قاچاق است که در نواحی مرزی صورت می‌گیرد حتی صادرات هر کسی که کارت بازرگانی دارد می‌تواند تایر صادر کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو