فونیکسریمکسبهتام

گام‌های بلند و سریع چین در توسعه خودروهای پاک

عصر خودرو- سیاست های چین برای توسعه وسایل نقلیه با انرژی نو، با افزایش جایگاه های شارژ خودرو و سیستم تعویض باتری و سلول های خورشیدی گسترش یافته است.

گام‌های بلند و سریع چین در توسعه خودروهای پاک
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایرنا، وزارت صنعت و فناوری اطلاعات و وزارت حمل و نقل چین، با انتشار اطلاعیه ای از راه اندازی یک برنامه آزمایشی سراسری برای برقی سازی کامل خودروهای دولتی، خبر دادند.

    وسایل نقلیه برقی، نه تنها روند کلی توسعه صنعت خودرو را سرعت می بخشند و یک نقطه حمایتی مهم برای جنبش جدید انرژی سبز هستند، بلکه نیروی محرکه برای ثبات صنعت و اقتصاد نیز به شمار می‌آیند.

    «چن شی‌هوا»، معاون دبیرکل انجمن خودروسازان چین، معتقد است که در حال حاضر، خودروهای انرژی سبز کشور چین، به تدریج وارد دوره گسترش همه جانبه در بازار شده اند. تقویت مستمر سیاست های حمایتی به صنعت چین کمک می کند تا بر تأثیر عوامل متعدد غلبه، شتاب توسعه پایدار خود را حفظ و موقعیت برتر خود در این بازار را تحکیم کند.

    در سال های اخیر، صنعت خودروهای انرژی سبز در چین به سرعت توسعه یافته است. طبق آمار رسمی، در سال 2022، تولید و فروش خودروهای انرژی نو در چین به ترتیب 7.058 میلیون و 6.887 میلیون با رشد سالانه بیش از 90 درصد خواهد بود.

    براساس اطلاعات منتشر شده توسط اداره کل گمرک چین در سال 2022، این کشور بیش از 679 هزار خودروی انرژی نو صادر کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 1.2 برابر افزایش یافته است. اگرچه در آغاز سال جدید میلادی، عملکرد بازار خودروهای برقی، به دلیل عواملی مانند تغییر سیاست‌گذاری و تعطیلات جشنواره بهار کاهش یافته است، اما این صنعت همچنان در بلندمدت شتاب قوی خود را حفظ می‌کند.

    در طرح منبع باز برای سیستم عامل خودرو در چین برای ترویج تشکیل نیروهای نوآوری مشترک در صنعت، از بهبود ‌پژوهش‌های مالی، بهبود کارایی زنجیره صنعتی تا ارتقای پیشرفت های تکنولوژیکی، بخش ها، انجمن ها و صنایع مربوطه برنامه‌هایی را ارائه کرده اند که توسعه صنعت خودروهای انرژی نو را همراهی کند.

    شرکت‌های خودروسازی چینی، به طور جدی در حال پرورش زنجیره صنعتی، تمرکز بر فناوری‌های کلیدی و تلاش برای ایجاد مزیت‌های پایه‌ای هستند. مجموعه ای از اقدامات در این صنعت برای بهبود و بهینه سازی شرایط برای توسعه این محصولات ادامه می یابد.

    بر اساس داده‌های منتشر شده توسط اداره ملی انرژی چین، تعداد زیرساخت‌های شارژ خودرو، در چین در سال 2022 آماده استفاده توسط 5.2 میلیون نفر خواهد بود که نسبت به سال گذشته نزدیک به 100 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

    این زیرساخت‌ها همواره در حال بهبود است و مدل‌های تعویض باتری نیز در حال پیشرفت است. داده های تکنولوژی، نشان می دهد که تا کنون، بیش از 160 هزار شرکت مرتبط با جایگزینی باتری خودروهای برقی در چین وجود دارد، در این میان، بیش از 68 هزار شرکت تازه ثبت شده در سال 2022 وجود داشته است.

    وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین اعلام کرد که استقرار یک سیستم زیرساخت شارژ و تعویض نسبتا پیشرفته، متعادل، هوشمند و کارآمد و ایجاد و بهبود یک سیستم حمل‌ونقل هوشمند، سیستم تامین انرژی سبز را ارتقا می‌دهد.

    در این شرایط، شرکت تسلا، به عنوان بزرگترین تولید کننده خودروهای انرژی نو، قیمت های خود را به شدت کاهش داده است و شرکت های خودروسازی سنتی مانند مرسدس بنز، بی ام و و آئودی به طور مداوم مدل های انرژی نو را روانه بازار کرده اند که باعث شده است که برندهای خودروهای انرژی نو در چین، با رقابت شدیدتری در بازار روبرو شوند.

    در همین راستا، «تیان یولونگ»، مهندس ارشد وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین گفت : سیاست تامین وسایل نقلیه انرژی نو، بهینه سازی شرایط توسعه، تهیه نقشه راه برای توسعه سبز، صنعت خودرو را بیشتر تقویت خواهد کرد. اطمینان از تامین مواد اولیه و قطعات کلیدی و تسریع در تدوین اقدامات مدیریت بازیافت باتری، بهبود سیستم بازیافت و موضوعات مشابه، به پیشرفت این حوزه منجر خواهد شد.

    وی افزود: ما سیاست‌های حمایتی آتی را برای خودروهای انرژی نو، مطالعه و برنامه‌ریزی خواهیم کرد، کاربرد حالت تعویض باتری و خودروهای خورشیدی را بیشتر ترویج خواهیم کرد، نقش شرکت‌های پیشرو و مراکز نوآوری تولید را جدی‌تر خواهیم گرفت و توسعه وسایل جدید را تسریع خواهیم کرد. باتری‌های سیستم، تراشه‌های کلاس خودرو و سیستم‌های عامل خودرو، ‌در پیشرفت‌های فناوری و صنعتی‌سازی به توسعه این حوزه تجاری، کمک خواهد کرد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم