فونیکسریمکسبهتام

رشد یک درصدی تولید تایر تا پایان دی‌ماه

عصر خودرو- کارخانجات و شرکت‌های تولیدکننده تایر موافق شدند از ابتدای امسال تا پایان دی‌ماه ۲۱۸ هزار و ۶۰۰ تن انواع تایر تولید کنند که در هم‌سنجی با پارسال رشد یک درصدی نشان می‌دهد.

رشد یک درصدی تولید تایر تا پایان دی‌ماه
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایرنا، این میزان تولید مشتمل بر 20 میلیون و 464 هزار و 123 تن انواع تایر بایاس و رادیال سواری، وانتی، باری اتوبوسی، کشاورزی، راه‌سازی و صنعتی است.

    رشد تولید این محصولات در حالی است که تولیدکنندگان همچنان از قیمت‌گذاری دستوری، قاچاق لاستیک به خارج از کشور و عدم تامین مالی پروژه‌های تایرسازی از سوی بانک‌ها، به عنوان سه چالش اصلی صنعت تایر یاد کرده و گلای دارند.

    در این مدت 135 هزار و 586 تن تایر بایاس و رادیال سواری تولید شد که حاکی از رشد هفت درصدی است.

    با توجه به آمارها، تولید تایر سواری 62 درصد از مجموع تولید تایرسازان را تشکیل می‌دهد.

    تولید تایر سواری بایاس با افت 60 درصدی نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته به 166 تن رسید که در مقایسه با 135 هزار و 420 تن تایر سواری رادیال، افت چشمگیری نشان می‌دهد.

    در 10 ماهه امسال تایرسازان 21 هزار و 137 تن تایر وانتی بایاس و رادیال تولید کردند که نشان‌دهنده افت 9 درصدی است.

    در این میان تولید تایر وانتی بایاس با افت 15 درصدی و تایر وانتی رادیال با رشد 34 درصدی در هم‌سنجی با پارسال همراه شد.

    تا پایان دی‌ماه امسال، تولید تایر باری اتوبوسی با کاهش 9 درصدی همراه شد و به 42 هزار و 847 تن رسید. در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، تولید تایرهای بایاس این دسته با کاهش 18 درصدی و رادیال با رشد 2 درصدی همراه شد.

    رشد یک درصدی تولید تایر تا پایان دی‌ماه

    نکته بارز در این آمارها، کاهش شدید سهم تایرهای بایاس است که به نظر می‌رسد با توجه به فناوری قدیمی این دسته از تایرها، تمایل شرکت‌ها برای تولید آنها کاهش یافته است.

    در تولید لاستیک‌های بایاس که فناوری قدیمی دارند، از الیاف و رشته‌های نخی استفاده شده و در تولید لاستیک‌های رادیال از رشته‌های سیمی استفاده می‌شود.

    تا پایان دی‌ماه همچنین 15 هزار و 442 تن تایر کشاورزی (افت 10 درصدی) و سه‌هزار و 588 تن تایر راه‌سازی و صنعتی (کاهش 11 درصدی) از سوی کارخانجات تولید شد.

    تولید سایر محصولات

    برپایه این آمارها، در 10 ماهه امسال 15 هزار و 661 تن تایر دوچرخه و موتور و هفت‌هزار و 552 تن تیوب تولید شد که به ترتیب رشد 2 درصدی و افت 11 درصدی نشان می‌دهد.

    همچنین شرکت‌های یاد شده توانستند پنج‌هزار و 485 تن فلپ، تسمه نقاله، شیلنگ و غیره تولید کنند که در مقایسه با 6 هزار 6 تن تولید مدت مشابه پارسال، کاهش نشان می‌دهد.

    بر اساس این گزارش، صنعت تایر متشکل از 12 واحد تولیدی است که در سال جاری یک واحد جدید به این صنعت اضافه شد. مجموع تولید کارخانجات عضو این انجمن سالیانه حدود 300 هزار تن است، در حالی که نیاز کشور سالیانه بین 400 تا 450 هزار تن است.

    به گفته کارشناسان، در حالی که تولید هر کیلوگرم تایر ارزبری کمتر از یک دلار دارد، اما واردات این کالا بین 3.5 تا چهار دلار در هر کیلو ارز نیاز دارد.

    فعالان این صنعت خواستار خروج از قیمتگذاری دستوری و انجام قیمتگذاری محصولات توسط خود شرکت‌ها هستند یا حداقل عرضه تایر در بورس به آنان اجازه داده شود که در این صورت کالا با قیمت مناسب‌تری به دست مصرف‌کنندگان واقعی خواهد رسید.

    این روزها در برخی محصولات تایر شاهد تفاوت 50 تا 90 درصدی قیمت کارخانه ای و بازاری هستیم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو