فونیکسریمکسبهتام

مدیرعامل گروه صنعتی امیر:

کم بودن تولیدکنندگان خودرو به معنای انحصار نیست

عصر خودرو- فرهنگ حسینی گفت: صنعت خودرو در جهان بازیگران محدودی دارد و تعداد خودروسازهایی که در سال بیش از یک میلیون خودرو تولید می‌کنند، در دنیا کمتر از ۳۰ کمپانی است. چنین گزارش عملکردی از برندهای خودروسازی نشان از نقض نگاه سنتی در اقتصاد است و دیگر کم بودن تولیدکنندگان در صنعت خودرو به معنای انحصار نیست.

کم بودن تولیدکنندگان خودرو به معنای انحصار نیست
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از سنا؛ فرهنگ حسینی، مدیرعامل گروه صنعتی امیر در رابطه با نامه اخیر شورای رقابت مبنی بر اینکه آیا تولید خودرو در ایران به صورت انحصاری است یا خیر؟ اظهارکرد: صنعت خودرو در جهان بازیگران محدودی دارد و کمتر از 30 خودروساز در جهان سالانه بیش از یک میلیون خودرو تولید می‌کنند که علت این موضوع را می‌توان صرفه مقیاس در تولید، زنجیره تامین، تحقیق و توسعه و ارائه خدمات بعد از فروش دانست.

    او افزود: چنین گزارش عملکردی از برندهای خودروسازی نشان از نقض نگاه سنتی در اقتصاد است به سبب آنکه دیگر کم بودن تولیدکنندگان در صنعت خودرو به معنای انحصار نیست.

    مدیرعامل گروه صنعتی امیر تاکید کرد: تنوع خودروها، سهامی عام بودن شرکت‌ها و ذینفعان متعدد در صنعت خودرو سبب شده تا بازارجهانی این محصول با تولیدکنندگان محدود اما با رقابت بالا کار خود را پیش برد.

    حسینی گفت: اکنون در ایران در کنار دو خودروساز اصلی چند خودروساز متوسط نیز فعالیت دارند، که قیمت محصولات آن‌ها نه تنها توسط خودروسازان و نهادهای نظارتی تعیین نمی‌شود، بلکه بازار و حاشیه بازار آن را تعیین می‌کنند.

    او تاکید کرد: از آنجایی که مبنای تعیین انحصار قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی است، بازارخودرو به دلیل نداشتن ساختار هزینه نزولی در بحث تولید و نبود محدودیت قانونی به منظور ارائه مجوز تولید شامل بحث انحصار طبیعی و قانونی نمی‌شود.

    مدیرعامل گروه صنعتی امیر تصریح کرد: در مواد 44 تا 47 قانون فوق الذکر موارد و مصادیق انحصار عنوان شده که مسائلی را همچون تبانی در قیمت فروش، میزان تولید یا تقسیم بازار در برمی‌گیرد، از سوی دیگر با توجه به تعیین مدیران ایران خودرو و سایپا توسط دولت و نظارت سازمان های نظارتی و قانونی بر عملکرد آنها نه تنها پرونده‌ای در خصوص موضوع تبانی یا تقسیم بازار مطرح نبوده، بلکه این دو شرکت همواره در کلاس های مشابه خودرو، محصولاتی ارائه کرده و بایکدیگر به رقابت پرداختند.

    حسینی بیان کرد: قیمت خودرو در بورس کالا به سبب تعیین سقف آن براساس عرضه و تقاضا به نسبت بازارآزاد متعارف‌تر است و عملا موضوعات غیررقابتی را از بین می‌برد.

    مدیرعامل گروه صنعتی امیر در پایان گفت : در حقیقت تعیین قیمت پایه براساس ضریبی از آخرین معامله در بورس کالا می‌تواند ضمن خروج قیمت‌گذاری غیر متعارف خودروهایی با تقاضای پایین سبب متعارف‌سازی قیمت خودروهای پرتیراژ شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط