فونیکسریمکسبهتام

با حضور در مجلس

فاطمی‌امین: شاهد کاهش فوتی‌های ناشی از تصادفات هستیم

عصر خودرو- وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت که تعداد فوتی‌های ناشی از تصادفات از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ به یک چهارم رسیده و علی‌رغم افزایش بیش از ۷۰ درصد وسائل نقلیه شاهد کاهش فوتی‌های تصادفات هستیم.

فاطمی‌امین: شاهد کاهش فوتی‌های ناشی از تصادفات هستیم
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، سیدرضا فاطمی امین در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی به سوال حسین گودرزی نماینده دورود و ازنا پاسخ داد، این نماینده از وزیر پرسید که « برابر گزارش رئیس پلیس راهور کشور در تصادف زنجیره ای اخیر 59 خودرو در شهرستان بهبهان، ایربگ هیچ کدام از 59 خوردو تصادفی باز نشده است، در این رابطه چه برخوردی با خودروسازان انجام گرفته است؟ آیا اراده‌ای برای برخورد با سازندگان ارابه های مرگ در وزارت صنعت وجود دارد؟»

    وی توضیح داد: در ابتدا لازم است این خبر خوب را بگویم که از سال 1392 تا سال 1400 تعداد کشته‌ها در تصادفات به یک چهارم رسیده است طبق آمار مرکز آمار در سال 1399 در هر 100 تصادف، 4.4 فوتی و این عدد در سال 1400 یه یک رسیده است. البته که یک نفر کشته و فوتی تصادفات هم زیاد است.

    وی ادامه داد: با وجود این‌که 70 درصد از وسائل نقلیه افزایش پیدا کرده است اما شاهد کاهش تعداد فوتی‌های تصادفات هستیم.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که تصادفات عوامل مختلفی دارد، گفت: علت 49 درصد از تصادفات عامل انسانی، 36 درصد جاده و 15 درصد خودرو است؛ در طول 10 سال گذشته کارهایی از جمله ترمز ضد قفل یا ای بی اس انجام شده است. زمانی که در ستاد تبصره 13 بودم خودم پیگیر تصویب الزام ترمز ضد قفل بودم که این از سال 1390 اجباری شد و از سال 1393 هم کیسه هوا اجباری شده و به تدریج در طول 10 سال اقداماتی صورت گرفت.

    فاطمی امین با بیان این‌که به سمت کاهش کشته‌های ناشی از تصادفات حرکت می‌کنیم، به موضوع تصادف جاده بهبهان - رامهرمز اشاره و اظهار کرد: در دی‌ماه سال گذشته مه غلیظی در جاده بهبهان – رامهرمز به صورت ناگهانی ایجاد شد و 58 خودرو تصادف کردند اولین خودرو کامیونی بود که با یک دستگاه النترا تصادف کرد و کیسه هوای آن خودروی خارجی باز نشد. در این حادثه ناگوار از 58 خودرو، 38 خودرو سواری بوده است که فقط 10 تا از آنها فقط کیسه هوا داشتند.

    وی یادآور شد: بلافاصله بعد از این تصادف به همراه آقای مظلومی نماینده بهبهان سفری به آن منطقه داشته و از آن توقفگاه خودروهای تصادفی بازدیدی کردیم در حضور دادستان تاکید کردم که هیچ خودرویی خارج نشود و وضعیت ایمنی و کیسه هوای خودروها بررسی شود. گزارش تهیه شد و در کمیسیون ایمنی راه‌های وزارت راه‌ مورد رسیدگی قرار گرفت.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: در همان زمان سردار اشتری رئیس وقت نیروی انتظامی مکاتبه‌ای داشته و هشت موضوع را مطرح کردم یک محور آن مربوط به ایمنی بود که آن موارد را اجرایی کردیم.

    فاطمی امین توضیح داد: ما در یک سال گذشته در 6 محور متمرکز بر بهبود کیفیت و ایمنی اقداماتی را انجام دادیم اولین محور اصلاح بن‌سازها و پلت‌فرم‌ها است. ما خودروهایی با پلت‌فرم‌های قدیمی داریم که به‌روز نیستند و ایمنی لازم را ندارند. باید حرکت جدی برای تغییر پلت‌فرم صورت گیرد که این کار انجام شده است. اقدام دیگر الزامی کردن استانداردهای ایمنی است که با همکاری با سازمان ملی استاندارد اتفاقات خوبی را رقم زدیم که از جمله آن محافظت از عابر پیاده است.

    وی ادامه داد: ایجاد مراکز آزمون در کشور کاری است که باید انجام شود متاسفانه زیرساخت کافی برای مراکز آزمون نداریم و باید خودروها برای آزمون به کشورهای دیگر روند در نتیجه تا یک سال این پروسه طول می‌کشد. بحث بعدی شبیه‌سازی‌های تصادف، کنترل کیفیت در حین تولید و همچنین استفاده از فناوری نوین در اتصال‌پذیری است که می‌تواند پیشگیری قبل از تصادف کند.

    وزیر صمت با اشاره مجدد به تصادف در جاده بهبهان گفت: این اتفاق در دی ماه سال گذشته رخ داد که نتیجه عملکرد تولیدات 10 سال قبل بود لذا ما در اولین اقدام برای پیشگیری به سمت اصلاح بن سازه‌ها و پلتفرم‌ها در صنعت خودروسازی حرکت کردیم. در خودروهای تولید جدید مثل ساینا و تارا 45 درصد فولاد آنها از استحکام بالا برخوردار است اما در بن سازه‌های خودروهای قدیمی مانند تیبا تولید از 10 درصد فولاد با استحکام برخوردار بود که تولید آن امسال متوقف شده است. این یعنی هر اندازه روی تیبا و خودروهای قدیمی کار کنیم ایمنی بدست نمی اید.

    فاطمی امین با بیان اینکه از سال جاری اسکن تشخیص زودهنگام تصادف روی یک خودرو نصب شده و به عملکرد هنگام تصادف کمک می کند، افزود: الزامی کردن استانداردها از دیگر اقدامات است؛ استاندارد پایداری ترمز مهم بوده که با سازمان ملی استاندارد هماهنگ کردیم و در یک زمان‌بندی مشترک که از اول مرداد ماه سال آینده تولید خودرو فاقد این سیستم ممنوع خواهد بود. از چند ماه قبل به خودروسازان اعلام کردیم که موظف به اعمال این اصلاح هستند. یکی دیگر از اقداماتی که در استاندارد خودروها اهمیت دارد محافظت از عابرپیاده است به این صورت که وقتی عابرپیاده با خودرو تصادف می‌کند باید برای ایمن‌سازی جلوبندی و کاپوت تدابیری باشد که آسیب کمتری به عابرپیاده وارد شود.

    وی افزود: 28 درصد فوتی‌ها در تصادف با عابرپیاده است که میانگین جهانی آن 22 درصد است. اجرای این استاندارد از اول مرداد الزامی شده و تمامی خودروهای جدید مجهز به آن هستند. تمامی موضوعات ایمن‌سازی نهایی شده و ابلاغ کردیم و رصد می‌کنیم که اجرا شود. یکی دیگر از محورهای استانداردسازی راه‌اندازی مراکز آزمون برای حفاظت از عابرپیاده است که یکی از آنها امسال و دیگری هم سال آینده راه‌اندازی می‌شود. این اقدام برای اولین بار تا پایان سال جاری عملیاتی می‌شود.

    وزیر صمت گفت: ما آزمون برخورد تصادف در کشور نداریم؛ پیگیری ها صورت گرفت که این پروژه با 27 درصد پیشرفت از پیمانکار بخش خصوصی تعهد گرفته تا آخر سال آینده راه‌اندازی کند این کار کمک می‌کند آزمون‌ها دقیق‌تر و سریع‌تر انجام شوند؛ آزمون هدایت‌پذیری نیز از اوایل سال آینده عملیاتی می‌شود و با این کارها ضعف جدی در حوزه مراکز آزمون برطرف می شود؛ درباره شبیه‌سازی تصادفخودروسازان را موظف به اجرا کردیم. در این زمینه تفاهم‌نامه‌ای با دانشگاه علم و صنعت داشته که در قالب آن ایجاد هرگونه تغییر در خودروها نیازمند برگزاری آزمون شبیه‌سازی تصادف است.

    فاطمی امین ادامه داد: در صورت تولید هر خودرو باید صلاحیت و کیفیت آن نیز احراز شود که این اقدام از ابتدای سال جاری با همکاری سازمان ملی استاندارد اجباری شده و پیگیری می‌کنیم که خودروسازان هم در زمان تولید و هم حین تولید آن را اجرا کنند. برای فناوری‌های نوین و اتصال‌پذیری اقداماتی شده همچنین اسکن‌های قابل نصب در خودروها و تماس اضطراری از اوایل سال آینده اجرایی می‌شود. عملکرد اینگونه است که به محض وقوع تصادف پیامکی به مراکز اورژانس و پلیس ارسال می‌شود. با انجام این اقدامات بسیاری از چالش‌های حوزه تصادفات کاهش پیدا خواهد کرد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو