فونیکسریمکسبهتام

خصوصی سازی صنعت خودرو در دولت رییسی (۱۳۳)

بخش خصوصی، خودروساز زیان‌ده نمی‌خرد!

بورس کالا مسیری برای تسهیل فروش سهام دولتی خودروسازان

عصر خودرو- عضو هیات‌مدیره کارگزاری اردیبهشت ایرانیان گفت: افزایش کارایی، رقابت‌پذیری و ارتقای کیفی محصولات در صنعت خودرو نیازمند واگذاری سهام دولت در این شرکت‌ها است. این مهم اگرچه در چند سال گذشته بارها مطرح شده، اما قیمت‌گذاری‌های دستوری، به نوعی سد راه این واگذاری بوده است. با عرضه خودرو در بورس کالا و سودآور شدن خودروسازان، انگیزه بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو نیز افزایش خواهد یافت.

بخش خصوصی، خودروساز زیان‌ده نمی‌خرد!
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از سنا، مهدی افنانی عضو هیات مدیره کارگزاری اردیبهشت ایرانیان بیان کرد: فروش خودرو با روش قرعه‌کشی و مطابق آنچه در چند سال گذشته صورت می‌گرفت، برای تولیدکننده، جامعه و همچنین سهامداران هیچ منفعتی نداشت. علاوه بر آن که به لحاظ زیرساخت‌های اینترنتی در این روش مشکلاتی وجود داشت، اختلاف فاحش قیمت فروش کارخانه با بازار آزاد، بی‌عدالتی و رانت زیادی هم ایجاد کرده بود. ضمن این که روش قیمت‌گذاری خودرو هم روش عجیب و البته مفسده‌زایی بود. در این میان اصرار عده‌ای معدود برای فروش خودرو با همان روش قرعه‌کشی از همه عجیب‌تر است!

    این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: مزیت خرید خودرو از طریق بورس این است که زیرساخت‌های معاملاتی لازم برای فروش خودرو از طریق بورس کالا وجود دارد و حتما عرضه خودرو با این روش عادلانه‌تر از روش فروش از طریق سایت و قرعه‌کشی است. ضمن اینکه قیمت‌ها در بورس کالا بر اساس عرضه و تقاضای بازار تعیین می‌شود و این روش قیمت‌گذاری هم منصفانه‌تر از قیمت‌گذاری‌های دستوری و رانتی است. در مجموع معتقدم حتی اگر بورس کالا بهینه‌ترین روش برای عرضه خودرو نباشد، در شرایط فعلی و با ساختارهای کنونی، عرضه خودرو از طریق بورس کالا بهترین روش ممکن است و با افزایش عرضه‌ها در بورس کالا می‌توان انتظار کاهش قیمت خودرو را نیز داشت.

    این کارشناس بازار سرمایه در ادامه ضمن تاکید بر تبعات قیمت‌گذاری دستوری برای خودروسازان اظهار کرد: قیمت‌گذاری دستوری در چند سال گذشته ضرر و زیان سنگینی به شرکت‌های خودروساز تحمیل کرده بود و عرضه خودرو در بورس کالا در شرایط فعلی تنها روشی است که می‌تواند خودروسازان را به سود برساند. کما اینکه برای اولین بار در چند سال گذشته، ایران خودرو در دوره 9 ماهه به سود رسید. حتماً در ماه‌های آینده می‌توان آثار مثبت عرضه خودرو در بورس کالا را روی صورت‌های مالی دو خودروساز بزرگ بورسی مشاهده کرد.

    وی افزود: افزایش کارایی، رقابت‌پذیری و ارتقای کیفی محصولات در صنعت خودرو نیازمند واگذاری سهام دولت در این شرکت‌ها است. این مهم اگرچه در چند سال گذشته بارها مطرح شده، اما قیمت‌گذاری‌های دستوری، به نوعی سد راه این واگذاری بوده است. با عرضه خودرو در بورس کالا و سودآور شدن خودروسازان، انگیزه بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو نیز افزایش خواهد یافت.

    این کارشناس بازار سرمایه در خاتمه تصریح کرد: روش فروش خودرو در چند سال گذشته نه تنها موجب تحمیل ضرر و زیان هنگفتی به خودروسازان شده، بلکه منافع دولت به عنوان بزرگترین سهامدار این صنعت نیز تامین نشده است. قیمت‌گذاری دستوری مجال ارتقای کیفی محصول هم به خودروسازان نداده و مردم نیز از شرایط ایجاد شده آسیب دیده‌اند. عرضه خودرو از طریق بورس کالا و سودآور شدن این صنعت، هم فرصتی برای حذف زمینه رانت و فساد بوده و هم امکان ارتقای کیفیت به تولیدکنندگان خواهد داد. علاوه بر این‌ها، به سبب مداخله ها در صنعت خودرو، منافع سهامداران عدالت به عنوان بخشی از ذینفعان صنعت خودرو نیز لحاظ نشده و امیدواریم با تداوم عرضه خودرو در بورس کالا، هم شاهد شکوفایی بیشتر این صنعت باشیم و هم ذینفعان این صنعت از جمله خود دولت و سهامداران عدالت، منتفع گردند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو