فونیکسریمکسبهتام

ورود دانش بنیان ها به صنعت لاستیک سازی

عصر خودرو- لاستیک سازی صنعتی با ریشه و در عین حال مهم در دنیای امروزی است؛ از این رو برگزاری نمایشگاه و ورود دانش بنیان ها در این حوزه، با توجه به نامگذاری امسال از سوی رهبر معظم انقلاب به نام «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین»، اهمیتی دوچندان دارد.

ورود دانش بنیان ها به صنعت لاستیک سازی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایرنا، تایر و لاستیک یک کالای راهبردی در دنیای امروز است؛ دانستن این مطلب وقتی اهمیت می یابد که بیش از 82 درصد جابجایی های وسایل نقلیه با استفاده از لاستیک و تایر انجام می شود.

    بر طبق آمار هنوز هم حدود 30 درصد از مواد اولیه تولید تایر و لاستیک وارداتی است ، از این رو ورود شرکت های دانش بنیان در این صنعت با توجه به شعار امسال و انتقال تجارب شرکت ها مهم و حیاتی به نظر می رسد.

    ششمین نمایشگاه بین المللی زنجیره ارزش لاستیک کشور در نیمه دی امسال به میزبانی تهران برگزار شد و شرکت های سهیم در صنعت لاستیک و تایرسازی آخرین محصولات خود را در این نمایشگاه در معرض دید عموم گذاشتند و توانستند تعاملات خوبی با شرکت های دانش بنیان داخلی داشته باشند.

    در واقع برگزاری این دسته از نمایشگاه ها به زعم کارشناسان می‌تواند بستری مناسب برای ارتباط و هم اندیشی نخبگان دانشگاهی با پیشکسوتان صنعت تایر و شرکت های دانش بنیان به منظور تبادل اطلاعات فنی و آشنایی با دستاوردهای نوین صنعت را فراهم کند.

    نمایشگاه امسال در مساحتی بالغ بر چهار هزار مترمربع با حضور 50 شرکت فعال در زمینه تولید تایر و تیوب، واردکنندگان تایر، تولیدکنندگان و واردکنندگان مواد اولیه، سازندگان ماشین آلات وتجهیزات، فعالان بخش بازیافت تایر، مدیران شرکت های دانش بنیان و مراکز پژوهشی در پنج سالن در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت.

    بد نیست بدانیم که تولیدکنندگان تایر و تیوب با 50 درصد حضور، بیشترین سهم را به خود اختصاص دادند و تولیدکنندگان مواد اولیه با 30 درصد در جایگاه دوم قرار داشتند.

    البته هدف از برگزاری این نمایشگاه ایجاد فرصت جهت برقراری ارتباط و شناسایی شرکت های معتبر داخلی و خارجی، آشنایی با آخرین دستاوردها و فناوری های تخصصی ارائه شده از سوی شرکت کنندگان و در اختیار گذاردن فرصت انعقاد قراردادهای کاری پیشرفت و توسعه فعالیت های اقتصادی شرکت کنندگان و افزایش کیفیت تولید تا رسیدن به دستاورد ها و جدید ترین متدهای پژوهشی عنوان شد.

    در نهایت کارآفرینی و کسب درآمد بیشتر برای شرکت ها و برندسازی از دیگر هدف برپایی این نمایشگاه بود که به میزبانی شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک و انجمن صنفی صنعت تایر برگزار شد.

    در واقع رشد صنعت تایر کشور فضایی مناسب را برای توسعه صنایع وابسته همچون تولید نخ تایر، سیم طوقه، محصولات پتروشیمی، دوده، قطعات لاستیکی، روکش تایر، بازیافت تایر و مواد اولیه که موجب توسعه زیر ساخت های صنعتی و افزایش فرصت های شغلی کشور است، فراهم می کند.

    تولید لاستیک هر کیلو یک دلار و واردات 4 دلار

    سیدمهدی زینعلی مدیرعامل شرکت کویر تایر در حاشیه این نمایشگاه گفت: هزینه تولید هر کیلو لاستیک تولیدی در ایران یک دلار ولی واردات آن هر کیلو 4 دلار آب می خورد.

    وی افزود: کویر تایر اولین و تنها شرکت دانش بنیاد کشور در این حوزه است و در کارخانه ما تعداد هزار و 400 نیرو مشغول بکار هستند و با مساعدت وزارت صمت یک درصد از محصولات ما صادر می شود.

    زینعلی این راه هم گفت: 82.2 درصد جابجایی ها با وسایط نقلیه از طریق لاستیک و تایر انجام می شود بنابراین این بخش از اهمیت ویژه ای برخوردار است چون سهم حمل و نقل در قیمت تمام شده کالا که با تایر انتقال می یابد، 30 درصد است.

    مدیرعامل کویر تایر افزود: متاسفانه در بازار اینطور جاافتاده که هر تایری که سنگین تر بوده بهتر است اما کسی به کیفیت توجه نمی کند.

    وی ادامه داد: از این رو کارآمدی و عملکرد لاستیک و تایر مدنظر مصرف کننده قرار نمی گیرد و فروشنده هم می گوید که لاستیک با وزن بیشترگران تر است؛ اما این درست نیست.

    زینعلی خاطرنشان کرد: موضوع دیگر کوتاه کردن دست دلالان از بازار است که ما از طریق فروش اینترنتی سعی بر اصلاح این روند داریم.

    شخص رئیس جمهور دغدغه دارد

    این مدیر تصریح کرد: با تمام مشکلاتی که وجود دارد، بعد از رهبر معظم انقلاب، تنها فردی که دغدغه استقلال کشور و تولید را دارد شخص رئیس جمهور است.

    همچنین میرزایی مدیرعامل لاستیک بارز درباره علت افزایش قیمت لاستیک در بازار گفت: مواد اولیه تولید لاستیک و تایر گران شده و متناسب با آن قیمت فروش هم بیشتر می شود با این وجود ما به فکر توسعه کارخانه هستیم و بحث تولید تایر سبز و تایرهای متفاوت را داریم.

    وی افزود: با وجود تمام مشکلات اقتصادی خوشبختانه هیچ تعدیل نیرویی نداشتیم و ابتدای امسال هم 120 نیرو در کرمان و کردستان جذب کردیم.

    تقریبا به خودکفایی لازم در صنعت تولید تایر مخصوصا تایر سواری رسیده ایم

    مدیر کل دفتر صنایع شیمیایی و پلیمری وزارت صمت با بیان اینکه مشکلات در قیمت گذاری تایرباعث صادرات بی رویه این محصول می‌شود افزود: در این حوزه متاسفانه ما شاهد قاچاق معکوس بخاطر قیمت پایین تایر در کشور شده ایم.

    محسن صفدری گفت: قیمت پایین تایر در کشور باعث قاچاق این کالا درکشورهای اطراف می‌شود و اگر این روند ادامه یابد با کمبود تایر درکشور مواجه خواهیم شد که مشکل اصلی ما درحال حاضر در موضوع لاستیک بحث قیمت گذاری دستوری می‌باشد.

    مدیر کل دفتر صنایع شیمیایی و پلیمری وزارت صمت افزود: قیمت تایر ناشی از نوسانات قیمت ارز و قیمت های جهانی است که متأسفانه قیمت های جهانی ارز مقداری افزایشی بوده و صنعت تایر متاثر شده از این رخداد و بخاطر تکلیفی که ستاد تنظیم بازار مقرر و قیمت گذاری که در نظر گرفته در این موضوع امکان افزایش قیمت تا به این لحظه وجود نداشته و وزارت صمت پیگیر آن است و در ستاد تنظیم بازار این موضوع را مطرح کردیم و به زودی نتیحه آن را منعکس خواهیم کرد.

    صفدری افزود: کشورما تقریبا به خودکفایی لازم در صنعت تولید تایر مخصوصا تایر سواری رسیده و لازم به ذکر است که سال گذشته حدود 21میلیون و500هزار حلقه تولید تایر سواری داشته ایم که نیاز کشور تقریبا 23تا24 میلیون حلقه تایر است.

    محسن صفدری ریاست گروه صنایع شوینده و بهداشتی دفتر صنایع غذایی دارویی و بهداشتی، معاون مدیرکل دفتر صنایع غذایی دارویی و بهداشتی، معاون مدیرکل دفتر صنایع غیرفلزی، مدیرکل دفتر صنایع غیرفلزی و سرپرست صنایع شیمیایی و پلیمری را کارنامه کاری خود دارد.

    آخرین وضعیت کارخانه کیان تایر

    سرپرست اجرایی کیان تایر هم درباه آخرین وضعیت این شرکت گفت: برای بهبود روند تولید این واحد صنعتی و رفع مشکلات پیش رو، منتظر تحقق دستور سفر رئیس جمهور هستیم.

    مهرداد شفیعی ادامه داد: رئیس جمهور در سفر خود به شهرستان رباط کریم استان تهران، در جریان دیداری که با کارگران این واحد صنعتی داشت، دستور رفع مشکل پرداخت تسهیلات مورد نیاز این کارخانه را صادر کرد.

    وی یادآور شد: اکنون مسئولان شهرستان و استان پیگیر تحقق این دستور رئیس جمهور هستند.

    شفیعی گفت: کارخانه ما در سال 1337 تاسیس شده و قدمت 60 ساله دارد؛ برغم مشکلات مالی، روزی 30 تُن تولید داریم.

    وی خاطرنشان کرد: عدم ارائه تسهیلات یکی از مشکلاتی است که ما با آن دست و پنجه گرم می کنیم و در این مورد، نیازمند توجه بیشتر مسئولان برای حفظ این صنعت هستیم.

    سرپرست اجرایی شرکت کیان تایر یا لاستیک البرز سابق با بیان اینکه این واحد صنعتی قدمت بیش از 60 سال دارد، گفت: این واحد پس از خصوصی سازی در سال 82، در سال 87 به دلیل مشکلاتی که داشت زیر نظر هیات حمایت از صنایع به فعالیت خود ادامه داد.

    وی خاطرنشان کرد: تا سال 99 این فعالیت زیر نظر هیات حمایت از صنایع ادامه داشت .

    شفیعی ادامه داد: با صدور حکم ورشکستگی ، فراز و نشیب های بسیاری پیش روی کارخانه قرار گرفت که ناتوانی در دریافت تسهیلات مورد نیاز یکی از آنها به شمار می آید.

    وی خواستار تحقق دستور رئیس جمهور در سفر به شهرستان رباط کریم برای رفع موانع پیش روی این واحد صنعتی شد.

    در سفر رئیس جمهور به رباط کریم، کارگران کیان تایر با صحبت با آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی، خواستار پیگیری مشکلات این واحد صنعتی شدند.

    کارگران این شرکت صنعتی، مشکلات خود را با رئیس جمهور مطرح و از پیگیری حل بخشی از مسائل این کارخانه با ورود ستاد احیای بنگاه های اقتصادی و استانداری تهران قدردانی کردند.

    به گفته نماینده کارگران کیان تایر، تعیین تکلیف نشدن مالکیت این واحد صنعتی، روند ادامه فعالیت آن را با مشکلاتی روبرو کرده است.

    نماینده کارگران در این دیدار این مساله را نیز گفت که شرکت ظرفیت تولید انواع لاستیک ها را از جمله لاستیک دامپتراک که از نیازهای استراتژیک کشور است، دارد و برای تداوم روند تولید خود نیازمند حمایت و سرمایه گذاری است تا مشکل 18 ساله آن برطرف شود.

    این واحد صنعتی به گفته کارگران، حدود یک هزار و 800 نیروی کار دارد.

    بر اساس این گزارش، پیشتر محسن منصوری استاندار سابق تهران از آمادگی برای واگذاری شرکت کیان تایر به مجموعه های بخش خصوصی یا سازمان ها و شرکت های اقتصادی وابسته به دولت خبر داده و گفته بود: مذاکراتی در این زمینه انجام شده است تا با اقدامات و سیاست های دولت سیزدهم شاهد بازگشت این شرکت به چرخه رونق تولید باشیم.

    شرکت تولیدی لاستیک البرز معروف به کیان تایر در بخش چهاردانگه اسلامشهر و جاده ترانزیتی تهران - ساوه و در کنار شرکت ایران‌خودرو قرار دارد که در سال ظرفیت تولید 30 هزار تُن انواع لاستیک دارد.

    این شرکت از سال 1337 تاسیس شده است و بعد از پیروزی انقلاب به کیان تایر و در سال 1380 به لاستیک البرز تغییر نام داد.

    کارخانه لاستیک سازی کیان تایر که به نوعی بزرگترین تولیدکننده تایرهای معدنی و دامپتراک کشور محسوب می‌شد و تایرهای خودروهای نظامی و با اندازه‌های بزرگ و خاص نیز تولید می‌کرد، به دلیل بلاتکلیفی مالکیت کارخانه و مشکلات مالی و مواد اولیه، از اواخر فروردین‌ماه امسال تعطیل و درب کارخانه روی کارگران بسته شده بود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط