فونیکسریمکسبهتام

«عصرخودرو» اعداد و ارقام حاصل از ۲۵هزار عرضه خودرو در بورس کالا را بررسی کرد؛

منفعت مشتری، صنعت خودرو و دولت با عرضه خودرو در بورس کالا

عصر خودرو- بورس کالا بستری برای عرضه انواع کالا بر اساس عرضه و تقاضا و کشف قیمت مناسب‌تر از بازار آزاد است. خودرو نخستین کالایی است که به صورت فروش به مشتریان عمومی در این بستر عرضه شده و از زمان آغاز این موضوع، تعداد کد های بورس کالا بیش از ۴ برابر افزایش پیدا کرده است.

منفعت مشتری، صنعت خودرو و دولت با عرضه خودرو در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، عرضه خودرو در بورس کالا طی ماه های اخیر هم موجب کشف قیمت به مراتب کمتر از بازار آزاد برای مشتریان، هم موجب افزایش درآمد مالیاتی برای دولت و هم موجب افزایش درآمد خودروسازان از محل جذب اضافه بهای خریداری خودروها شده است که منفعتی همه‌جانبه وکارآمد برای بهبود اوضاع در تمامی ابعاد است.

    عرضه خودرو به صورت قرعه کشی، موجب توزیع رانتی بر اساس شانس بین مشتریان در بازار شده بود که به دلیل رشد بی سابقه قیمت ها در بازار سود های چند صد میلیارد تومانی را نصیب دلالانی می کرد که امکان شناسایی آن ها وجود نداشت و این مابه التفاوت به جای تزریق به صنعت خودرو برای رشد تولید و ارتقاء فناوری عملا در بازار سرگردان می شد. حال بورس کالا این شرایط را فراهم کرده تا ضمن تعدیل قیمت بازار بر اساس تقاضای واقعی، دست دلالان را از رانت های چند صد میلیون تومانی کوتاه کند و مابه التفاوت قیمت خودرو نیز صرف ارتقاء و پیشرفت صنعت خودرو کشور و جبران بخشی از زیان های ناشی از قیمت گذاری دستوری شود.

    بورس کلا؛ بستری برای فروش انواع کالا بر اساس عرضه و تقاضا است و این دقیقا همان تعریفی است که از بازار آزاد اقتصادی بیان می شود. بررسی رقم های معامله خودرو طی ماه های گذشته در بورس کالا همواره نشان دهنده کشف قیمت کمتر از بازار آزاد بوده و حتی با محاسبه خواب پول تا موعد تحویل 90 روزه، قیمت خودروها کمتر از بازار آزاد محاسبه می شوند.

    در شرایطی که قیمت گذاری دستوری همچنان صنعت خودرو را در حاشیه زیان و رشد زیان انباشته قرار داده، عرضه خودرو در بورس کالا این امکان را فراهم کرده تا قیمت خودروها بر اساس تقاضا کشف شود و عملا قیمت گذاری دستوری به حاشیه برود و مابه التفاوت ایجاد شده جهت رشد تولید به خودروساز برسد. چنین روندی تاکنون منفعت قابل توجهی برای صنعت خودرو به همراه داشته و توزیع رانت جلوگیری کرده است. اگر فردی قصد خرید خودرویی را داشته باشد، پس از اخذ کد بورس کالا و افتتاح حساب وکالتی، می تواند در هر یک از عرضه ها شرکت کند و خودرو را با قیمتی کمتر از بازار و بالاتر از کارخانه خریداری کند. همین تعریف به معنای جلوگیری از ایجاد رانت های چند برابری نسبت به قیمت کارخانه است که در نهایت هم خودروساز و هم مشتری از آن منفعت خواهد برد. بررسی رقم ها و آمار ارائه شده از سوی مسئولان ارشد بورس کلا همچنین بیانگر این موضوع است که ولت پیش از عرضه در بورس کالا، بر پایه قیمت شرکتی خودروها 9درصد مالیات بر ارزش افزوده را دریافت می کرده اما با کشف قیمت های بالاتر از کارخانه در بورس کالا، دولت مالیات بیشتری دریافت ی کند و این موضوع موجب رشد 400 میلیارد تومانی درآمد مالیاتی دولت تنها از عرضه 25هزار خودرو شده لذا با این حساب دولت را نیز باید به جمع منتفعان از بورس کالا اضافه کرد.

    صنعت خودرو ایران ظرفیت تولید بیش از یک میلیون خودرو در سال را دارد که 40 برابر میزان عرضه خودرو در بورس کالا از ابتدا تا کنون است. حال با احتساب سود 400میلیارد تومانی بیشتر دولت از محل مالیات برای عرضه 25هزار دستگاه خودرو در صورت عرضه همه این آمار در بورس کالا، سود 16هزار میلیارد تومانی نصیب دولت می شود که بخشی از آن می تواند برای تسهیلات مورد نیاز مشتریان بازار خودرو مورد استفاده قرار بگیرد و در نهایت به تعدیل بزار خودرو کمک کند. بازار خودرو ایران به دلیل رشد قیمت ارز، افزایش بی سابقه ای را در زمینه قیمت خودروها طی یک ماه گذشته تجربه کرد که موجب قفل شدن بازار و توقف خرید و فروش ها شد. بورس کالا در این شرایط هر چند عرضه های بزرگی نداشت اما با کشف قیمت های به مراتب کمتر از این بازار آشفته نشان داد که در شرایط بحرانی می تواند به ابزاری کارآمد برای تعدیل قیمت ها بدل شود و بدون شک با رشد آمار تیراژ عرضه و تعدد عرضه ها می توانیم شاهد تعدیل قیمت ها در بازار و تغییر مرجع قیمت های بازار به بورس کالا باشیم.

    نویسنده: امیرحسین برخورداری

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو