فونیکسریمکسبهتام

تسلا ارزان‌تر شد

عصر خودرو- تسلا قیمت‌ها را در چین و سایر بازارهای آسیایی با کاهش فروش کاهش می‌دهد.

تسلا ارزان‌تر شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، شرکت خودروسازی تسلا در روز جمعه برای دومین‌بار در کمتر از سه ماه اخیر قیمت‌ها را در چین کاهش داد و به پیش‌بینی‌ها مبنی بر جنگ قیمتی گسترده‌تر در میان تقاضای ضعیف در بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان دامن زد.

    این خودروساز آمریکایی همچنین قیمت خودروهای الکتریکی پرفروش مدل Y و مدل 3 خود را در ژاپن، کره جنوبی و استرالیا کاهش داد که به گفته فردی با آگاهی مستقیم از این طرح، بخشی از تلاش برای کمک به افزایش تقاضا در بزرگ‌ترین مرکز تولید آن در شانگهای بود.

    سهام تسلا در روز جمعه 2.5 درصد افزایش یافت و به 113.06 دلار رسید. با این حال، این سهم در سال گذشته 70 درصد از ارزش خود را از دست داده است. خودروسازان مدت‌هاست که به مشوق‌هایی برای کنترل موجودی‌ها روی آورده‌اند اما تا اواخر سال گذشته، تسلا توانسته بود قیمت‌ها را ثابت نگه دارد یا حتی قیمت‌ها را به دلیل سفارش‌های قوی افزایش دهد.

    ماه گذشته، ایلان ماسک، مدیرعامل این شرکت گفت: تغییرات شدید نرخ بهره بر مقرون به صرفه‌بودن همه خودروها، اعم از نو و دست دوم تاثیر گذاشته است و تسلا می‌تواند قیمت‌ها را کاهش دهد تا رشد حجم تولید را حفظ کند.

    محاسبات رویترز نشان داد که آخرین کاهش در چین، همراه با کاهش دیگر در ماه اکتبر و مشوق‌های اخیر برای خریداران چینی، به معنای کاهش 13 تا 24 درصدی قیمت تسلا از سپتامبر در دومین بازار بزرگ آن پس از ایالات‌متحده است.

    این مدل‌ها اکنون 24 تا 32 درصد پایین‌تر از مدل‌های ایالات‌متحده، بزرگ‌ترین بازار تسلا، قیمت دارند که منعکس‌کننده چندین عامل از جمله هزینه‌های مواد و نیروی کار است.

    بر اساس قیمت‌های وب سایت، تسلا قیمت تمام خودروهای مدل 3 و مدل Y خود را در چین بین 6 تا 13.5 درصد کاهش داد. تحویل خودروهای ساخت چین تسلا در دسامبر به کمترین میزان خود در پنج ماه گذشته رسید.

    کارخانه تسلا در شانگهای که سال گذشته توسعه یافت، خودروهایی را نیز به اروپا صادر می‌کند. بر اساس داده‌های فروش گروه تحقیقاتی JATO Dynamics، تاکنون هیچ نشانه‌ای از کاهش قیمت‌های تسلا در اروپا نبوده است، جایی که فروش در ماه نوامبر نسبت به مدت مشابه سال قبل 93 درصد افزایش یافت و مدل Y برای دومین بار در سال 2022 پرفروش ترین خودرو شد.

    بر اساس گزارش رویترز، شی جی، تحلیلگر CMBI گفت: تسلا باید قیمت‌ها را بیشتر کاهش دهد و شبکه فروش خود را در شهرهای چین گسترش دهد. ما انتظار داریم ظرفیت تولید خودروهای برقی جدید در چین در سال 2023 از تقاضای جدید پیشی بگیرد. تسلا همچنین قیمت‌های مدل 3 و مدل Y را در ژاپن حدود 10 درصد کاهش داد که اولین بار از سال 2021 بود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم