فونیکسریمکسبهتام

تبخیر بنزین عامل کسری فرآورده تحویلی به جایگاه‌های سوخت

عصر خودرو- سخنگوی صنف جایگاهداران سوخت گفت: به علت مصرف بالای بنزین، دمای ایده آل بارگیری فرآورده از انبار‌های بنزین رعایت نمی‌شود و انتقال بنزین با دمای بالا به جایگاه‌های سوخت، منجر به تبخیر و کسری آن تا رسیدن به جایگاه‌های سوخت می‌شود.

تبخیر بنزین عامل کسری فرآورده تحویلی به جایگاه‌های سوخت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از صداوسیما، رضا نواز در خصوص اجرای طرح کهاب (کاهش، هدایت، انتقال و بازیافت بخارات بنزین) در جایگاه‌های سوخت، در راستای اجرای قانون هوای پاک، گفت: ترک فعل و قصور در اجرای طرح کهاب، به هیچ وجه از نظر قانونی بر عهده جایگاه داران نیست. مسئولان در رده‌های مختلف وزارتخانه‌های نفت و بهداشت به صورت رفع تکلیفی با این موضوع برخورد کرده اند.

    وی با تاکید بر این که صنف جایگاهداران سوخت یکی از اعضای کمیسیون فنی اجرای این طرح است، گفت: منابع مالی اجرای طرح کهاب مشخص نیست و الزامات عمومی و اجرایی آن نیز تازه در حال تدوین در سازمان ملی استاندارد است. نمی‌دانیم تجهیزاتی که اکنون نصب می‌شوند، کدام یک استاندارد هستند و کدام یک نیستند.

    آقای رضا نواز ادامه داد: در اجرای طرحی که استاندارد آن تصویب نشده است، منابع مالی آن مشخص نیست و در مصوبات هیچ تکلیفی بر عهده جایگاه داران نیست، وزارت بهداشت به جای ارجاع موضوع به سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات و قوه قضاییه، اقدام به شکایت مستقیم از جایگاه دار از طریق شبکه‌های بهداشت می‌کند.

    وی گفت: با الگویی که وزارت بهداشت در پیش گرفته، اکنون باید حدود 3 هزار و 800 جایگاه دار، جلب و زندانی شوند؛ در حالی که جایگاه دار نه اختیاری در اجرا دارد، نه استانداری تدوین شده و نه منابع مالی آن مشخص است. حتی در مورد 250 جایگاهی که اجرا شده است، اکثر آن‌ها بهای اجرای طرح را هم دریافت نکرده اند و شرکت‌های مجری هنوز طلب کار هستند.

    سخنگوی صنف جایگاهداران سوخت با تاکید بر این که علت این مشکلات، مبهم بودن متن مصوبه سال 99 هیئت وزیران درباره منبع تامین مالی طرح است، افزود: اجرای این طرح در جایگاه‌های سوخت، هم اکنون بالغ بر 3 هزار و 200 میلیارد تومان هزینه دارد و روز به روز بیشتر می‌شود؛ نگهداری تجهیزات آن بسیار پرهزینه است به طوری که نازل‌های مجهز به کهاب، تفاوت قیمت 8 تا 9 برابری با نازل‌های معمولی دارند و اجرای این طرح، هزینه‌های نگهداری جایگاه‌های سوخت را به ویژه در مناطق پرتردد، تا 20 درصد افزایش خواهد داد.

    وی بیان کرد: جایگاه‌هایی که این طرح را اجرا می‌کنند، باید هزینه نگهداری دریافت کنند؛ پیش از آن، باید استاندارد لازم تدوین شود تا حادثه‌ای رخ ندهد.

    آقای نواز با بیان این که هم اکنون بنزین و گازوئیل تحویلی به جایگاه‌های سوخت، با استاندارد یورو 4 است، گفت: دخل و تصرفی در استاندارد بنزین نداریم؛ اما گلایه‌هایی از جایگاه داران عرضه سوخت مبنی بر این که در زمان افزایش مصرف بنزین، بنزین با دمای بالا (یعنی بلافاصله بعد از تولید در پالایشگاه که تبخیر بنزین را افزایش می‌دهد) به جایگاه‌ها ارسال می‌شود، به ما منتقل شده است. این نحوه تحویل سوخت، منجر به کسری و کاهش فرآورده تحویلی می‌شود.

    انتقال بخار از انبار‌های نفت به جایگاه‌های سوخت!

    وی در ادامه با توضیح درباره روند انتقال و عرضه فرآورده نفتی به جایگاه‌های سوخت گفت: فرآورده از محل انبارها، در اختیار کامیون‌های نفتکش قرار داده می‌شود و از آن ها، به جایگاه‌های سوخت و از مخازن جایگاه ها، به باک خودرو منتقل می‌شود، اما در این فرآیند، به چند موضوع انتقاد داریم. نخستین مورد، این است که ادعا می‌شود فرآورده، در انبار‌های نفتی با میتر (یک ابزار سنجش الکترونیکی) به کامیون‌های نفتکش انتقال پیدا می‌کند، اما در زمان تحویل به جایگاه ها، سنجش حجم فرآورده در کامیون حمل، با ابزاری به نام دیپ چشمی انجام می‌شود که بیش از 80 سال از منسوخ شدن آن در دنیا می‌گذرد؛ زیرا ضریب خطای بالایی دارد. با این وجود، در زمان عرضه فرآورده به مشتری، سنجش با میتر انجام می‌شود.

    این فعال صنف جایگاهداران سوخت گفت: دومین مورد، مربوط به دمای بارگیری می‌شود؛ طبق دستورالعمل مربوط به این موضوع در وزارت نفت، دمای ایده آل بارگیری، 60 درجه است، اما بارگیری ها، مخصوصا در استان‌های گرمسیر، با دمای بالاتری انجام می‌شود؛ این دو عامل، منجر شده تا جایگاه داران عقیده پیدا کنند که با کسری تحویل فرآورده و افزایش بیش از حد تبخیر بنزین مواجه هستند.

    وی بیان کرد: سخنگوی صنف معاونت حقوق عامه دادستانی کل کشور، بهترین محل برای رسیدگی به ترک فعل هاست؛ حتی دستورالعملی تحت عنوان نظارت و پیگیری حقوق عامه از سوی رئیس قوه قضائیه ابلاغ شده است. کل کارمزدی که یک جایگاه در طول سال دریافت نمی‌کند، 600 میلیون تومان نمی‌شود، اما برخی انتقاد می‌کنند که چرا، این جایگاه حاضر نیست 600 میلیون تومان برای خرید تجهیزات کهاب هزینه کند.

    همچنین با اشاره به تاثیر کاهش عرضه بنزین سوپر بر آلودگی هوای کلانشهر‌ها گفت: این موضوع عوامل مختلفی مانند کاهش تقاضا، تاخیر در ارسال بنزین سوپر به جایگاه هاست؛ عامل دیگر، قیمت بالای این نوع از بنزین است که تمایل مردم را کاهش داده است. البته جایگاه‌های سوخت نیز از عرضه نشدن یا دیر عرضه شدن بنزین سوپر، متضرر می‌شوند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو