فونیکسریمکسبهتام

خوراک ارزی خودروسازان در نیمسال نخست

عصر خودرو- صورت‌های مالی سه خودروساز بزرگ کشور نشان می‌دهد در نیمه نخست امسال، بیشترین ارز مصرفی آنها یوان چین بوده؛ ضمن آنکه دلار از سبد ارزی این شرکت‌ها تقریبا حذف شده است.

خوراک ارزی خودروسازان در نیمسال نخست
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، طبق گزارشی که ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو به بورس داده‌اند، یورو، یوآن و درهم عمده ارز مصرفی آنها در نیمه نخست امسال بوده است. بر این اساس، بیشترین ارزبری برای ایران‌خودرو بوده و کمترین ارز مصرفی نیز نصیب پارس‌خودرو شده است. بنابر اطلاعات مندرج در سایت کدال، غول‌های جاده‌مخصوص در نیمسال نخست بالغ بر یک میلیارد یوآن مصرف کرده‌اند. به این رقم باید مصرف ارزی بیش از 129‌یورویی و سه هزار و 709 دلاری را هم اضافه کرد، ضمن اینکه مقدار اندکی درهم نیز مصرف شده است. این میزان ارز منهای ارزی است که شرکت‌های بخش خصوصی در بازه زمانی تحت بررسی استفاده کرده‌اند و رقم دقیق آن مشخص نیست.

    اما صدرنشینی یوآن چین در جدول مصارف ارزی خودروسازان، ارتباط  مستقیم با تحریم دارد. با توجه به اینکه بسیاری از شرکت‌های اروپایی و آسیایی به دلیل تحریم، همکاری خود با خودروسازی ایران را قطع کرده‌اند، قطعات چینی جایگزین شده و این موضوع یکی از دلایل اوج‌گیری مصرف یوآن به شمار می‌رود. البته دلیل مهم دیگر، مونتاژ خودروهای چینی در کشور است که به نوبه خود میزان مصرف یوآن را بالا برده است. طبق آمار ایران‌‌‌خودرویی‌‌‌ها حدود 470‌میلیون یوآن طی شش ماه نخست امسال مصرف کرده‌اند. مصرف یوآن سایپا بیشتر بوده، به نحوی که دومین خودروساز بزرگ ایران در نیمسال نخست بیش از 619‌میلیون یوآن مصرف کرده است. این در حالی است که پارس‌خودرو به عنوان زیرمجموعه سایپا، در سبد ارزی خود طی شش ماه ابتدایی امسال یوآن مصرف نکرده است. 

    طبق گزارش‌های منتشرشده ایران‌‌‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو در مجموع طی نیمه نخست امسال بالغ بر 129‌میلیون یورو مصرف داشته‌اند. بنابر صورت‌های مالی ارائه‌شده به بورس، مصرف ارزی یورویی ایران‌‌‌خودرو طی شش ماه ابتدایی امسال حدود 9میلیون یورو بوده است. در سبد ارزی ایران‌خودرو درهم نیز به چشم می‌آید، به نحوی که این شرکت بیش از 321‌هزار درهم مصرف داشته است. این شرکت پیش‌بینی کرده در نیمه دوم امسال نیز 17‌هزار دلار، بیش از 27میلیون و 500 هزار یورو، بالغ بر یک میلیون و 800هزار درهم و افزون بر یک‌میلیارد و 250 یوآن مصرف خواهد کرد.

    اما سایپا نیز در بازه زمانی تحت بررسی حدودا 120‌میلیون یورو مصرف ارزی داشته است. سایپایی‌ها برآورد کرده‌اند در نیمه دوم سال نیز 125میلیون یورو دیگر مصرف خواهند کرد، بنابراین جمع یوروی مصرفی این شرکت طی سال جاری به 245‌میلیون یورو خواهد رسید. طبق پیش‌بینی سایپا همچنین بالغ بر 625‌میلیون یوان نیز در نیمه دوم امسال توسط این شرکت مصرف خواهد شد. با این حساب، میزان استفاده سایپا از پول چینی در سال جاری به بالای یک‌میلیارد و 200‌میلیون یوآن خواهد رسید. این شرکت در نیمسال نخست نیز حدود 620‌میلیون یوآن مصرف کرده بود.  

    در نهایت اینکه پارس‌خودرویی‌ها در نیمه نخست امسال تنها از ارز رسمی اتحادیه اروپا استفاده کرده‌اند و رقم آن بیش از 538‌هزار یورو بوده است. این شرکت البته پیش‌بینی کرده در شش ماه دوم امسال نیز بالغ بر یک‌میلیون و 460یوروی دیگر نیز مصرف خواهد کرد. علاوه بر این، طبق پیش‌بینی پارس‌خودرو، این شرکت در نیمسال دوم یک میلیون یوآن نیز مصرف ارزی خواهد داشت.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو