فونیکسریمکسبهتام

لزوم توجه به عمق ساخت داخل قطعات خودرو

عصر خودرو- رئیس کمیته عمق ساخت داخل انجمن قطعه سازان خودرو گفت: هر وقت درآمد ارزی کشور کم می شود به سراغ ساخت داخل می رویم و با افزایش درآمد ارزی اولین چیزی که فراموش می شود، ساخت داخل است.

لزوم توجه به عمق ساخت داخل قطعات خودرو
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از صداوسیما، مهدی مطلب زاده افزود: سیاست ساخت داخل، استراتژی درستی ندارد و وابسته به درآمد‌های ارزی است همچنین  تجارت کشور نیز بیشتر مبتنی بر واردات است تا ساخت داخل.

    وی گفت: برای حمایت از تولیدات داخلی و افزایش عمق ساخت داخل، در دو سال گذشته میز‌های ساخت داخل برای صنایع مختلف تعریف شد که اولین میز مربوط به صنعت خودرو بود و انجمن قطعه سازان 10 مشوق در حمایت از عمق ساخت داخل در این صنعت تعریف کرد و در اختیار مسئولان قرار داد.

    مطلب زاده ادامه داد: محوریت مشوق‌های پیشنهادی این بود که اگر می‌خواهید ساخت داخل رونق پیدا کند، افراد جامعه را ترغیب کنید تا سرمایه‌های سرگردان را در این صنعت سرمایه گذاری کنند؛ با این حال تاکنون حاکمیت در صنعت خودرو به هیچ کدام از پیشنهاد‌ها پاسخ نداده است و مشخص نیست چرا به قطعه‌ای که ساخت داخل دارد، اجازه واردات می‌دهند.

    رئیس کمیته عمق ساخت داخل انجمن قطعه سازان با اشاره به مشکلاتی که صنعت خودرو با آن مواجه است، افزود: مهمترین اتفاقی که در این صنعت رخ داده، تعریف شورای رقابت برای تعیین قیمت خودرو بوده است؛ نتیجه این قیمت گذاری دستوری نیز 120 هزار میلیارد تومان زیان انباشته خودروسازان و 75 هزار میلیارد تومان بدهی خودروسازان به قطعه سازان بوده است که مشکلات متعددی را برای این صنعت رقم زده است.

    وی اضافه کرد: قیمت گذاری دستوری، همچنین 175 هزار میلیارد تومان رانت را به دلیل مابه التفاوت قیمت کارخانه با بازار ایجاد کرد که اگر این پول در اختیار خودروسازان قرار می‌گرفت، وضعیت صنعت خودرو امروز اینگونه نبود.

    مطلب زاده یکی از چالش‌های اصلی این صنعت را نیز واردات بی رویه دانست و گفت: دولت، وزارتخانه و سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استانی را مکلف کرده که برای واردات قطعات خودرو ابتدا از انجمن استعلام شود که آیا توان ساخت داخل برای قطعه‌ای که قرار است ثبت سفارش آن انجام شود وجود دارد یا خیر؛ اما با وجود این تکلیف قانونی برخی از سازمان‌های صمت استانی این کار را انجام نمی‌دهند و سازمان‌هایی که استعلام می‌گیرند، اهمیتی به پاسخ انجمن نمی‌دهند و ثبت سفارش را انجام می‌دهند. 

    وی با بیان اینکه صنعت خودرو بزرگ‌ترین صنعت بعد از صنعت نفت است و باید از آن حمایت شود، افزود: صنعت خودرو لوکوموتیو همه صنایع است و 68 صنعت را به حرکت در می‌آورد، اما متاسفانه مسئولان از فرصت‌هایی که در این صنعت وجود دارد، درست استفاده نمی‌کنند و مدام در حال تضعیف این صنعت هستند. 

    رئیس کمیته عمق ساخت داخل انجمن قطعه سازان ادامه داد: صنعت خودرو همچنین بیشترین اشتغال را دارد و 700 هزار نفر به صورت مستقیم در این صنعت مشغول به فعالیت هستند که از این فرصت نیز برای ایجاد اشتغال و رفع معضل بیکاری به درستی استفاده نمی‌شود. 

    مطلب زاده با تاکید بر ضرورت حمایت از صنعت خودروی کشور، گفت: برای حمایت و تقویت این صنعت باید مزیت‌های نسبی آن را در نظر بگیریم و محصولی که توان ساخت داخل آن وجود دارد نیز وارد نشود تا بتوانیم با بهره گیری از تکنولوژی و ارتقای تولید، بازار‌های صادراتی را گسترش و درآمد‌های ارزی را افزایش دهیم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو