فونیکسریمکسبهتام

رکود غیرمنطقی در بازار خودروهای لوکس ایران

واردات خودرو اثری روی بازار خودروهای لوکس و پریمیوم نخواهد گذاشت

عصر خودرو- وزارت صمت هرچند برای آزادسازی واردات خودرو با فرمولی پیچیده هنوز جزئیات نهایی این طرح را مشخص نکرده اما به طور قطع مشخص شده است که نباید امید به واردات خودروهایی در رنج های قیمتی فراتر از ۲۰ هزار دلار داشت.

واردات خودرو اثری روی بازار خودروهای لوکس و پریمیوم نخواهد گذاشت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو»، آیین نامه واردات خودرو و جزئیات آن قرار است بیستم شهریور ماه از سوی وزارت صمت منتشر و به صورت عمومی اعلام شود اما نکته ای که در این آیین نامه قطعی است ممنوعیت واردات خودروهای بالای 20هزار دلار است که به گفته مسئولان وزارت صمت، جلوی واردات خودروهای لوکس را خواهد گرفت و با این حساب حتی از برند های خودروساز اقتصادی نیز تنها دو الی سه مدل امکان واردات به کشور را خواهد داشت.
    مدیرعامل کرمان موتور چندی پیش گفته بود که در صورت واردات خودروها با سقف قیمتی مدنظر، مدل های پایینتر از النترا امکان ورود خواهند داشت و با این حساب نمی توان روی واردات مدل های بالاتر نظیر سانتافه، توسان و یا سوناتا حسابی باز کرد و این مساله جضور خودروسازان با محصولات پریمیوم و لوکس را غیرممکن می کند چراکه حتی پایین رده ترین محصولات آن ها نیز با این سقف امکان واردات به کشور را نخواهد داشت.
    هم اکنون رکود انتظاری در بازار خودرو موجب شده تا مشتریان برای هر نوع خودرویی در انتظار آزادسازی واردات باشند اما حقیقت این است که هیچ گاه چنین گشایشی حداقل برای خودروهای بالای 20 هزار دلار در بازار رخ نخواهد داد و رقابت تازه ای در بازار خودروهای بالای 1.5 میلیارد تومان شکل نخواهد گرفت.
    ب ام و یکی از پرطرفدارترین برند های وارداتی به کشور طی سال های گذشته بوده که قطعا با سقف عددی واردات، بزرگترین غایب مرحله جدید واردات خودرو به کشور خواهد بود. ارزان ترین محصول این برند آلمانی قیمتی حدود 30هزار دلار دارد و قیمت سری2 نسخه 220i آن در بازار همسایه یعنی کشور امارات به حدود 40 هزار دلار می رسد و این تازه نسخه های پایه ارزانترین محصولات ب ام و هستند. با این حساب با هیچ فرمولی نمی توان متصور شد که با آزادسازی واردات، تغییری در بازار خودروهای پریمیوم و لوکس ایران بوجود بیاید و احتمالا به دلیل محدود و منزوی‌تر شدن این بازار حتی در برخی موارد شاهد افزایش قیمت های عجیب و سلیقه ای در آینده باشیم که اکنون خبری از آن تصمیمات احساسی در بازار نیست و شرایط خرید ایده آل تر از موکول کردن آن به آینده است.
    با این حساب اگر قصد خرید خودرویی در بازه های قیمتی بالای 1.5 یا 2 میلیارد تومان دارید، اکنون که بازار در رکود به تثبیت قیمت ها رسیده می تواند زمان خوبی برای شما جهت خرید خودرو مد نظرتان باشد چرا که این بازار ثابت کرده در هر شرایطی همواره روندی صعودی خواهد داشت و در بهترین حالت، قیمت ها برای مدت طولانی تثبیت می شوند اما سقوط قیمت بخصوص برای خودروهای بی رقیب امری غیرممکن خواهد بود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط