فونیکسریمکسبهتام

خودروهای بدون راننده چقدر باید ایمن باشند؟

عصر خودرو- مردم ممکن است در برابر تصادفات خودروهای بدون راننده خویشتنداری کمتری از خود نشان بدهند. یکی از مشاورانِ گزارش جدیدی که به تایید دولت بریتانیا رسیده، به بی‌بی‌سی گفته است هیچ پاسخ آسانی برای اینکه ایمنی خودروهای خودران چقدر باید باشد، وجود ندارد. در این گزارش، که مرکز اخلاق داده‌ها و نوآوری تهیه کرده است، هشدار داده شده است که ممکن است خودروهای خودران ایمن‌تر از خودروهای معمولی نباشند.

خودروهای بدون راننده چقدر باید ایمن باشند؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، این گزارش می‌گوید مردم ممکن است در برابر تصادفات خودروهای بدون راننده خویشتنداری کمتری از خود نشان بدهند ـ ولو این خودروها به طور متوسط ایمن‌تر باشند. اما دولت بریتانیا برنامه‌های خود را برای  خودران‌ها آغاز کرده است. در حال حاضر هیچ خودروی خودرانی در جاده‌های بریتانیا مجاز به حرکت نیست، اما دولت گفته است اولین خودروهای این‌شکلی می‌توانند تا سال 2025 وارد جاده‌های بریتانیا شوند. وزارت ترابری بریتانیا گفت برخی خودروها، اتوبوس‌ها و کامیون‌های با ویژگی‌های خودران حتی ممکن است در سال آینده در بزرگراه‌ها تردد کنند. برنامه‌های دولت یک «شرط دشوار ایمنی» برای وسایل نقلیه دارد: آنها باید به اندازه یک راننده انسانی ماهر، ایمن باشند. این وزارت‌خانه می‌گوید این شرایط استانداردهایی را مشخص می‌‌کند که برای داشتن اجازه رانندگی خودران در جاده‌ها الزامی خواهند بود ـ و در صورت عدم رعایت آنها ممکن است تولیدکنندگان با تحریم‌ مواجه شوند.

    اما مرکز اخلاق داده‌ها و نوآوری، یک نهاد متخصص که به دولت‌ها در مورد هوش مصنوعی مشاوره می‌دهد، می‌گوید این سوال که وسایل نقلیه خودران تا چه حد باید ایمن باشند، سوالی نیست که علم به‌تنهایی بتواند به آن پاسخ دهد. این مرکز می‌گوید مردم ممکن است در برابر تصادف‌هایی که مقصر آن‌ها «شرکت‌های فناوری بدون چهره یا مقررات ضعیف» تلقی می‌شوند خویشتن‌داری کمتری داشته باشند، ولو به‌طور متوسط، خودروهای بدون راننده از انسان‌ها ایمن‌تر باشند و اگر عموم مردم انتظار دارند که خودران‌ها به اندازه قطار یا هواپیما ایمن باشند، آنها باید 100برابر بیشتر از میانگین خودروهای معمولی ایمن باشند.

    پروفسور جک استیلگو از دانشگاه کالج لندن که به مرکز اخلاق داده‌ها و نوآوری مشاوره داده است، گفت: «آنچه می‌خواستیم انجام دهیم این بود که بگوییم پاسخ آسانی برای این سؤال وجود ندارد.» او پیشنهاد کرد تعیین میزان ایمن بودن آنها یک تصمیم دموکراتیک است. مرکز اخلاق داده‌ها و نوآوری می‌گوید در نظر گرفتن نحوه توزیع ریسک بین گروه‌های مختلف نیز مهم است. حتی اگر بهبودهایی در ایمنی کلی وجود داشته باشد، «برخی از گروه‌ها ممکن است پیشرفت‌های ایمنی قابل‌توجهی را مشاهده کنند در حالی که برخی دیگر شاهد هیچ پیشرفتی نباشند یا حتی با خطرات جدیدی روبه‌رو شوند.»

    این گزارش هشدار می‌دهد ممکن است برخی از گروه‌ها، مانند استفاده‌کنندگان از صندلی چرخ‌دار، در داده‌های مورد استفاده برای آموزش الگوریتم‌های نرم‌افزاری که خودروها را کنترل می‌کنند، لحاظ نشده باشند - که بالقوه باعث سوگیری می‌شود. این گزارش همچنین می‌گوید خودران‌ها باید به‌وضوح قابل‌شناسایی باشند و «مردم حق دارند بدانند با چه عواملی در این جاده رانندگی می‌کنند.» یک نظرسنجی توسط مرکز اخلاق داده‌ها و نوآوری نشان داد که 86 درصد از مردم با این موضوع موافق بودند. پروفسور استیلگو گفت سؤالات اخلاقی مهمی نیز در مورد نحوه انجام آزمایش وسایل نقلیه خودران در جاده‌های عمومی وجود دارد، زیرا سایر کاربران جاده چه بخواهند و چه نخواهند در عمل ممکن است در این آزمایشات شرکت کنند.

    او گفت: «یک چیز بسیار مهم در مورد اصل اخلاقی رضایت آگاهانه وجود دارد.» این فناوری ممکن است منجر به فشار برای تغییر جاده‌ها و قوانین جاده‌ای شود تا مناسب ماشین‌های خودران باشد. پروفسور استیلگو گفت این موارد باید به طور شفاف مورد بحث و بررسی قرار گیرند. او گفت: «خطر ماجرا نوعی خوابگردی در دنیایی است که در آن این تغییرات رخ می‌دهند تا متناسب با این نوع خاص از حمل‌ونقل باشند ـ و مزایای حاصل از آن به طور گسترده پخش نمی‌شود.»

    در گزارش دیگر اینکه دولت بریتانیا مشغول انتشار یک سند سیاست‌گذاری است که قوانین برنامه‌ریزی‌شده را برای معرفی وسایل نقلیه خودران در جاده‌های بریتانیا تنظیم می‌کند. دولت گفته است قوانین جدید هنگامی که زمان پارلمان اجازه دهد، ارائه خواهد شد. انتظار می‌رود این قانون بیان کند که سازندگان، مسئول اقدامات خودرو در هنگام رانندگی خودران هستند ـ چیزی که در اوایل سال جاری توصیه شد. در ماه آوریل، به‌روزرسانی‌های پیشنهادی برای قوانین بزرگراه اعلام شد که به رانندگان این امکان را می‌دهد تا در حالی که وسیله نقلیه در حالت خودران است، روی صفحه نمایش خودرو، مشغول تماشای سرگرمی‌های‌شان باشند. در ابتدا ممکن است این امکان در زمان رانندگی با سرعت پایین در بزرگراه ـ مثلا هنگام ترافیک سنگین ـ میسر باشد.

    دولت بریتانیا تاکید کرده وسایل نقلیه‌ای که می‌توانند خودشان در بزرگراه‌ها رانندگی کنند، می‌توانند ظرف سال آینده برای خرید در دسترس باشند. دولت همچنین هدف خود را برای گسترش گسترده‌تر فناوری‌های خودران تا سال 2025 و تخصیص 100 میلیون پوند بودجه برای صنعت و تحقیقات تکرار کرده است. تاچام ریسرچ، مرکز تحقیقات خودرو بیمه‌کنندگان وسایل نقلیه موتوری، از بلندپروازی دولت استقبال کرد، اما هشدار داد که «وضوح کامل در مورد مسوولیت‌های قانونی راننده» لازم است، و همچنین شفافیت در مورد نحوه بازاریابی این فناوری، «نحوه توصیف سیستم‌ها و اینکه خود سیستم خودران چگونه با راننده ارتباط برقرار می‌کند، توسط فروشنده هنگام تحویل سوییچ ضروری است.»

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو