فونیکسریمکسبهتام

رونق تراشه‌سازی چین به لطف تحریم!

عصر خودرو- صنعت تراشه سازی چین پس از تحریم‌های آمریکا علیه شرکتهایی نظیر هواوی و هایک ویژن که باعث تشویق تولید بومی قطعات شد، سریع‌تر از هر کشوری در جهان، رشد می‌کند.

رونق تراشه‌سازی چین به لطف تحریم!
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، آمار گردآوری شده توسط بلومبرگ نشان می‌دهد 19 شرکت از میان 20 شرکت تراشه سازی که سریع‌ترین نرخ رشد را در یک سال گذشته داشته‌اند، از چین بوده اند. در حالی که یک سال پیش از آن، این رقم، تنها هشت شرکت بود.

    تامین کنندگان چینی نرم افزار طراحی، پردازنده و تجهیزات ضروری برای تراشه سازی، درآمدشان چندین برابر رقیبان جهانی نظیر شرکت TSMC  تایوان یا ASML Holding افزایش پیدا می‌کند. این رشد فوق العاده نشان می‌دهد چطور تنش‌ها میان واشنگتن و پکن، صنعت نیمه رسانای 550 میلیارد دلاری جهانی را تغییر داده است. صنعتی که در همه بخشها از دفاعی تا فناوریهای آینده مانند هوش مصنوعی و خودروهای خودران، نقش اساسی ایفا می‌کند.

    آمریکا در سال 2020 فروش فناوری آمریکایی به شرکتهایی نظیر SMIC و هانگژو هایک ویژن دیجیتال تکنولوژی را محدود کرد و موفق شد مانع رشد آنها شود اما باعث رونق تراشه سازی و تامین قطعات چینی شد. در حالی که ارزش سهام شرکتهایی مانند کمبریکن تکنولوژیز از رکورد پایین امسال، دو برابر شده است، تحلیلگران می‌گویند هنوز فضای بیشتری برای رشد وجود دارد.

    انتظار می‌رود چین میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری در این بخش تحت برنامه‌هایی مانند "غولهای کوچک"، وارد کند و تاکتیک‌هایی مانند "از چین بخرید" را تشویق کند تا تحریمهای آمریکا را دور بزند. افزایش نامهای چینی، توجه مشتریانی مانند اپل را جلب کرده و گفته می‌شود این شرکت در حال بررسی انتخاب یانگتسه مموری تکنولوژیز به عنوان تامین کننده حافظه فلش آیفون است.

    هدف اصلی پکن، رهایی از وابستگی به رقیب ژئوپلیتیکی خود و بیش از 430 میلیارد دلار چیپ‌ست وارداتی در سال 2021 است. سفارشها برای تجهیزات تولید تراشه از سوی تامین کنندگان خارجی سال میلادی گذشته که کارخانه‌های چینی ظرفیت خود را توسعه دادند، 58 درصد افزایش یافت.

    بر اساس گزارش بلومبرگ، طبق آمار انجمن صنعت نیمه رسانای چین، فروش تراشه سازان و طراحان چینی در سال 2021 به میزان 18 درصد رشد کرد و به رکورد بیش از یک تریلیون یوان (150 میلیارد دلار) رسید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو