فونیکسریمکسبهتام

کاهش خودروهای دارای کسری قطعه ایران خودرو به ۳۴هزار دستگاه

عملکرد مثبت ایران خودرو در تجاری سازی خودروهای دارای کسری قطعه

عصر خودرو- تکمیل و تجاری سازی خودروهای دارای کسری قطعه یکی از مهمترین دغدغه های رییس جمهور و وزیر صمت بود و گروه صنعتی ایران خودرو نیز در راستای این دستور که اسفندماه سال گذشته اعلام شد، تا کنون و بر اساس آخرین آمار موفق به کاهش خودروهای دارای کسری قطعه به ۳۴هزار دستگاه شده است.

عملکرد مثبت ایران خودرو در تجاری سازی خودروهای دارای کسری قطعه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، بحران جهانی کمبود میکروچیپ در کنار دشواری تامین برخی قطعات با تکنولوژی بالا سال گذشته موجب خروج خودروهایی با کسری قطعه از خطوط تولید شد که اگر این اتفاق صورت نمی پذیرفت و با برنامه ریزی دقیق، تولید مستقیم بدون کسری قطعات صورت می پذیرفت، چهار هزار میلیارد تومان صرفه جویی و افزایش 25درصدی کیفیت خودروها رقم می خورد.

    ایران خودرو در برنامه مدون و پرشتاب در راستای تجاری سازی خودروهای دارای کسری حتی در 25 فروردین ماه آمار قابل توجه تجاری سازی 6030 خودرو در یک روز را به ثبت رساند و در نتیجه این تلاش ها اکنون آمار مجموع خودروهای درای کسری قطعه به 34هزار دستگاه رسیده که حدود 15هزار دستگاه آن درگیر بحران جهانی میکروچیپ هستند که به دلیل کرونا، تامین این قطعه از کشور مبدا با تاخیر و مشکلاتی همراه بوده است. ایران خودرو از ابتدای امسال تا کنون موفق به تجاری سازی بیش از 49هزار خودرو دارای کسری قطعه شده است و پیشبینی می شود تا پایان هفته جاری این آمار به بیش از 72 هزار دستگاه برسد. لازم به ذکر است که آمار خودروهای دارای کسری قطعه ایران خودرو در ابتدای بهمن ماه سال گذشته حدود 82هزار دستگاه بوده  و این حجم از تجاری سازی در مدت زمان کوتاه بی سابقه است و در راستای تحقق دستور رییس جمهور با همت مضاعف به خوبی انجام شده است.

    یکی از اقدامات قابل توجه ایران خودرو برای جلوگیری از افزایش به این آمار، تدوین سه برنامه برای توقف همیشگی تولید قطعات با کسری قطعه است. همچنین ذکر این نکته ضروری است که ایران خودرو طی 13 ماه گذشته سرعت قابل توجهی در تجاری سازی خودروها داشته است به گونه ای که میزان خودروهای کامل شده حتی از آمار مد نظر رییس جمهور نیز فراتر بوده است.

    عرضه بیش از 140 هزار دستگاه خودرو از ابتدای اسفند تا روزهای پایانی هفته نخست اردیبهشت نشان دهنده عزم جدی ایران خودرو برای تحول تولید و تحویل خودرو در سال 1401 و افزایش آمار تولید بر اساس برنامه است. این خودروساز همچنین در روزهای پایانی سال گذشته آمار تحویل 4200 دستگاهی در یک روز را به ثبت رساند که طی سال های اخیر بی سابقه بوده است.

    تکمیل خودروهای دارای کسری قطعه و عرضه این خودروها به بازار همچنین موجب تعدیل قیمت ها و شرایط حاکم بر بازار خودرو خواهد شد به گونه ای که شتابدهی این طرح روزهای پایانی سال قبل موجب تعدیل قیمت ها و عدم افزایش شدید آن ها در بازار و کنترل شرایط شد.

    گروه صنعتی ایران خودرو در راستای 8 دستور رییس جمهور برنامه ای مدون و منظم را برای سال 1401 در نظر دارد که در صدر آن تولید 750 هزار دستگاه خودرو شامل 725هزار خودرو سواری و 25 هزار خودرو تجاری است. همچنین این خودروساز در نظر دارد تا ضمن استمرار پیگری تکمیل و تجاری سازی خودروهای دارای کسری قطعه، در راستای توسعه محصولات و پلتفرم، هفت محصول جدید و فیس لیفت محصولات کنونی را در سال 1401 به بازار معرفی کند و دو خودرو سمند و 405 نیز از چرخه تولید خارج شوند. یکی دیگر از محوریت های مهم برنامه راهبردی ایران خودرو در راستای تحقق فرامین رییس جمهور توجه ویژه به افزایش کیفیت خودروها است. استقرار طرح جامع کیفیت تولید و خدمات، برنامه تحولی در این حوزه است که از ابتدای سال جاری عملیاتی شده و پروژه های بهبود متعددی در زنجیره ارزش تولید در حال پیاده سازی است. افزایش کیفیت و ایمنی محصولات و افزایش رضایت مشتریان از دستاوردهای این طرح جامع خواهد بود.

    خبرنگار: ابراهیم واحدی

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط