فونیکسریمکسبهتام

رسوخ فناوری مبدل‌های نانو کاتالیستی داخلی در شرکت‌های خودروساز کشور

عصر خودرو- یکی از شرکت‌های تولیدی با کاربرد فناوری‌نانو، مبدل‌های کاتالیستی را با یک سوم قیمت نمونه‌های خارجی عرضه کرد و در حال حاضر شرکت‌های خودروساز این قطعه را از این شرکت ایرانی دریافت می‌کنند.

رسوخ فناوری مبدل‌های نانو کاتالیستی داخلی در شرکت‌های خودروساز کشور
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، علیرضا مجیدنیا، مدیر فروش و بازاریابی این شرکت، گفت: بخش زیادی از خودروهایی که در داخل کشور تردد می‌کنند، اعم از این‌که ساخت ایران باشند یا در خارج تولید شده باشند، مکمل‌های کاتالیستی خود را از این شرکت تهیه می‌کنند؛ چرا که ما توانستیم با حفظ کیفیت و حتی در برخی موارد با افزایش کیفیت، هزینه آن را به یک سوم کاهش دهیم و این موضوع باعث شد تا محصولات تولیدی ما مزیت رقابتی بهتری نسبت به نمونه‌های خارجی پیدا کنند.

    مینو آسیابی، مدیر آزمایشگاه این شرکت نیز آغاز استفاده از فناوری‌نانو در کاتالیست خودرو را از حرکت این شرکت از استاندارد یورو 2 به سمت استانداردهای یورو 4 و 5 دانست و اظهار کرد: یکی از اثرات مستقیم فناوری‌نانو، روی سطح ویژه مواد کاتالیستی است. هر قدر سطح ویژه افزایش یابد، تاثیر مستقیمی روی عملکرد کاتالیست دارد و موجب بهبود عملکرد کاتالیست می‌شود.

    صنایع خودروسازی روش‌های گوناگونی را برای کاهش میزان آلاینده‌های خروجی اگزوز چون پارافین‌ها، اولفین‌ها، ترکیبات آروماتیک، منواکسید کربن، اکسیدهای نیتروژن، اکسیدهای گوگرد و دی اکسید کربن، بعنوان یکی از منابع اصلی آلودگی هوا به کار برده‌اند و از قابل توجه‌ترین راهکارهای نانو فناورانه برای این منظور، استفاده از مبدل‌های کاتالیستی در اگزوز است که گازهای سمی و آلاینده حاصل از احتراق (مانند NOx، HC و CO) را به گازهای بی‌خطر تبدیل می‌کند.

    به نقل از ستاد نانو، این شرکت با تأمین مبدل‌های کاتالیستی با استاندارد آلایندگی یورو 4 و 5 مورد نیاز کشور، اقدام به استفاده از فناوری نانو در تولید این محصولات کرده است. در این مبدل‌های کاتالیستی همه فلزات گران‌بها و از جمله پلاتین، پالادیوم و رودیوم به صورت نانوذرات در تمامی سطوح پایه کاتالیستی که دارای تخلخلی بالا هستند، توزیع شده‌ است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط