فونیکسریمکسبهتام

معاون برنامه‌ریزی جامع تولید گروه سایپا:

۹۲ درصد کمبود قطعه خودروها مربوط به کاتالیست است

در حال تکمیل و تحویل خودروها به مشتریان هستیم

عصر خودرو- معاون برنامه‌ریزی جامع تولید گروه خودروسازی سایپا گفت: خودروهایی که در پارکینگ‌های سایپا پارک شده و تصاویر آن منتشر شده، کمبود قطعه دارند و امکان تجاری‌سازی و تحویل آنها به مشتریان وجود ندارد.

۹۲ درصد کمبود قطعه خودروها مربوط به کاتالیست است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از سایپانیوز، مسعود پروین اظهار کرد: گروه خودروسازی سایپا از اواخر نیمه اول سال 98 و با اجرای سیستم "عبور مستقیم" محصولات خود را به صورت کامل تولید و روانه بازار کرد اما از اواخر سال گذشته و بر اثر شیوع ویروس کرونا در دنیا، تامین مواد اولیه برای همه قطعه‌سازان و به تبع آن تامین همه قطعات برای خودروسازان با مشکل رو‌به‌رو شد؛ به همین دلیل در ابتدای سال، تعدادی از تیراژ روزانه تولید خودرو با کمبود قطعه مواجه شده که با تلاش صورت گرفته قطعات مورد نیاز آنها در حال تامین و تکمیل شدن است.

    پروین با بیان اینکه مشابه این شرایط را در نیمه نخست سال گذشته به دلیل محدودیت‌های بین‌المللی تجربه کردیم، افزود: در تابستان سال پیش نیز تصاویری از پارکینگ‌های خودروسازان منتشر شد که موضوع توسط نهادهای نظارتی مورد بازرسی و بررسی‌ قرار گرفت و در نهایت با همت و تدبیر مدیریت ارشد و مجموعه همکاران سایپا در پاییز سال گذشته تمام خودروهای ناقص این شرکت تکمیل شد و تعداد آنها به صفر رسید.

    وی افزود: 92 درصد کمبود قطعات خودروهای ناقص فعلی در زمینه کاتالیست خودرو و مباحث زیست محیطی است و در این موضوع علاوه بر نقص در خودرو، سازمان‌های ذی ربط نیز مجوز تحویل این خودروها را صادر نمی‌کنند.

    معاون برنامه‌ریزی جامع تولید سایپا ادامه داد: خودروسازان تولیدکننده کاتالیست نیستند اما دانش مهندسی و توان تولید کاتالیست در داخل کشور وجود دارد و قطعه‌سازان توانمند کشور در این زمینه مشکلی نداشته و ندارند، اما برای پوشش داخلی قطعه و تولید آن مواد اولیه آلی و معدنی و برخی فلزات گرانبها مورد نیاز است که در کشور وجود ندارد و زنجیره تامین صنعت خودرو ناگزیر از واردات این مواد معدنی خاص است و لذا هر زمان که شرایط واردات سخت می‌شود یا قیمت جهانی این مواد افزایش می‌یابد با کمبود شدید این قطعه در کشور مواجه می‌شویم.

    وی در خصوص سایر نواقص خودروهای پارک شده در پارکینگ‌های سایپا به برخی قطعات پیشرفته وارداتی نظیر ECU و ACU اشاره کرد و افزود: اساس زیرمجموعه‌های الکترونیکی این قطعات که دارای تکنولوژی پیشرفته است از خارج از کشور وارد می‌شود و واردات این قطعات نیز به دلیل محدودیت‌ها به ویژه شیوع کرونا با کاهش قابل توجهی روبرو شده است.

    پروین در پایان افزود: با وجود همه این مشکلات، مدیران و کارکنان گروه سایپا با همکاری زنجیره تامین، در حال رفع نواقص و تکمیل و تحویل خودروها به مشتریان محترم هستند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو