فونیکسریمکسبهتام

تغییر قیمت اعلامی تولید کننده‌ها، علت تغییر مالیات نقل و انتقال خودرو

عصر خودرو- سرپرست معاونت حقوقی و فنی سازمان امور مالیاتی: نرخ این مالیات نسبت به سال قبل تغییری نکرده و قیمت اعلامی شرکت های تولید کننده و مونتاژ کننده داخلی خودرو تغییر کرده است.

تغییر قیمت اعلامی تولید کننده‌ها، علت تغییر مالیات نقل و انتقال خودرو
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از صدا و سیما سعید توتونچی سرپرست معاونت حقوقی و فنی مالیاتی سازمان امور مالیاتی در برنامه فرامتن شبکه افق گفت: به استناد ماده 30 قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوبه سال 1400 نقل و انتقال انواع خودرو و موتورسیکلت به استثنا ماشین‌های راهسازی، کارگاهی، معدنی، کشاورزی و شناور‌ها مشمول مالیات شده و نرخ آن برای ماشین‌های تولید داخلی 1 و برای وارداتی 2 درصد در نظر گرفته شده است. این مالیات در قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 1387 هم بود، با این تفاوت که نرخ مالیات در آنجا برای وارداتی‌ها و تولید داخلی یک درصد بود.

    تغییر قیمت اعلامی تولید کننده ها، علت تغییر مالیات نقل و انتقال خودرو
    اگر مبنا بر این باشد که یک درصد قیمت فروش خودرو‌ها به عنوان نقل و انتقال اخذ شود، نسبت به سال قبل تغییری نکرده است. بنابراین نرخ این مالیات نسبت به سال قبل تغییری نکرده و قیمت اعلامی شرکت‌های تولید کننده و مونتاژ کننده داخلی خودرو تغییر کرده است.

    توتونچی در مورد این که معیار قیمت گذاری چه چیزی است افزود: سازمان امور مالیاتی طبق قانون مکلف شده تا آخر دی ماه هر سال قیمت تولید یا مونتاژ خودرو‌های داخلی را از شرکت‌های داخلی بگیرد و این را در قالب جدول برای اجرا در سال بعد ابلاغ کند.

    قیمت مبنای اخذ مالیات در طول سال ثابت است
    سرپرست معاونت حقوقی و فنی مالیاتی سازمان امور مالیاتی در مورد این که معیار قیمت ثابت است یا تغییر می‌کند گفت: تا آخر دی ماه قیمتی که کارخانه یا مونتاژ کننده داخلی به ما اعلام می‌کند را به دستگاه‌ها و نهاد‌های مربوط مانند پلیس و سامانه‌هایی که دارند اعلام می‌کنیم و آن ملاک عمل خواهد بود.

    هزینه تعویض پلاک، نقل و انتقال و صدور کارت سند برای کلیه خودرو‌ها ثابت است
    در ادامه این برنامه سرهنگ علی محمدی رئیس مرکز شماره گذاری پلیس راهور ناجا در مورد هزینه تعویض پلاک گفت: در سال‌های گذشته به این صورت بود که برای خودرو‌های بالای 300 میلیون تومان 350 هزار تومان هزینه پلاک به خزانه دولت واریزی می‌شد و مجموعا با سایر هزینه ها، هزینه تعویض پلاک خودرو‌های بالای 300 میلیون، 412 هزار تومان بود و هزینه تعویض پلاک خودرو‌های زیر 300 میلیون، 262 هزار و 350 تومان.

    امسال قانون گذار یکسان سازی کرده و در حال حاضر برای کلیه خودرو‌ها هزینه تعویض پلاک، نقل و انتقال و صدور کارت سند مجموعاً 373 هزار و 500 تومان دریافت می‌شود که از این مبلغ در اصل 150 هزار تومان به عنوان عوارض، 100 هزار تومان بابت پلاک، 50 هزار تومان بابت تعرفه کارت خودرو به خزانه دولت واریز می‌شود.

    پلیس راهور ناجا کنترل کننده مالیات است
    رئیس مرکز شماره گذاری پلیس راهور ناجا در مورد مالیات نقل و انتقال گفت: پلیس راهور ناجا مکلف هست که قبل از نقل و انتقال کنترل کند که مالکین خودرو مالیات نقل و انتقال خود را پرداخت کنند و این کنترل مالیات هیچ منافع و عوایدی برای ناجا و پلیس راهور ندارد و این مبالغ به خزانه دولت واریز می‌شود. در خصوص نحوه مالیات هم همه محاسبات توسط سازمان مالیاتی انجام می‌شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط