فونیکسریمکسبهتام

واردات خودرو پادزهری برای حباب قیمت در بازار خواهد بود؟

عصر خودرو- واردات ۵۰ هزار دستگاه خودروی سواری به کشور در سال آینده به تصویب مجلس رسیده و قرار است با تعرفه‌های تعریف شده انجام شود.

واردات خودرو پادزهری برای حباب قیمت در بازار خواهد بود؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح کمیسیون تلفیق مبنی بر واردات خودرو در سال آینده را تصویب کردند، مصوبه‌ای که به دولت اجازه می‌دهد در سال آینده تا سقف 70‌هزار دستگاه خودروی سواری وارد کند.

    اقلام وارداتی نیز شامل تعداد 50 هزار دستگاه خودروی سواری و 20 هزار دستگاه خودروی سواری دوگانه‌سوز هیبریدی و برقی، تعداد 10 هزار دستگاه کامیون، تریلی، تریلی یخچالدار و کشنده، تعداد 10 هزار دستگاه اتوبوس برون شهری و درون‌شهری، تعداد یک هزار دستگاه واگن و واگن یخچال دار و تعداد 5 هزار دستگاه ماشین آلات سنگین راهسازی اعم از نو ساخت یا حداکثر 5 سال ساخت می‌شود.

    طرح واردات خودرو که از شهریور امسال به مجلس رفت، پس از کشمکش های فراوان در آذر با پذیرش تغییراتی در کمیسیون صنایع به تصویب رسید اما شورای نگهبان به آن ایراداتی وارد کرد.

    یکی از ایراداتی که شورای نگهبان به مصوبه مجلس داشت، مربوط به ارز بدون منشا بود که گفتند ابهام دارد و باید توضیح داده شود.

    مورد دیگر این بود که طبق طرح مقررات اجرای این طرح به وزارت صمت سپرده شده بود که گفتند حد این مقررات مشخص نیست و باید شفاف‌تر شود. ایراد سوم هم مربوط هیئت عالی نظارت بر سیاست‌های کلی نظام بود که گفتند این مصوبه با سیاست‌های عالی نظام مغایرت دارد و باید در این مورد توضیح داده شود.

    آقای مصطفی میرسلیم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام می گوید: یکی از مشکلاتی که در خصوص واردات خودرو مطرح می شود مشکل در تامین ارز آن است. اگر ارز را برای کالایی مانند خودرو اختصاص دهیم، از آنجایی که چون سود بالایی دارد و بسیاری علاقه به انجام این کار نیز دارند، باید منابع ارزی زیادی در اختیار آنها قرار دهیم.

    میرسیلم گفت: مشکل اینجاست که اصولا واردات برای خودروهای تشریفاتی و تجملی صورت می گیرد و خودروهایی وارد نمی شود که مورد نیاز عامه مردم باشد. اشکال دیگر واردات خودرو اینجاست که این امر، مانع توسعه و رشد کیفیت محصولات داخلی می شود. از طرف دیگر هم تولید کنندگان به جای تولید به سمت واردات سوق پیدا می کنند.

    خودروسازان مخالف واردات نیستند
    آقای نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان نیز در این باره گفته بود: هیچ وقت خودروسازان مخالف واردات خودرو نبوده اند. تمام کالاهای تولید کشور باید به اندازه 5 درصد وارد شوند. چرا که واردات حس رقابت را بین تولیدکنندگان داخلی بیشتر می کند.

    آقای تیموری مدیرعامل سایپا می گوید موافق واردات است و این خودروسازیِ داخلی در جنجال‌های اخیر مجلس پیرامون لایحه واردات خودرو نقشی نداشته است؛ او اصرار دارد اگر واردات مجاز باشد، خود به‌عنوان اولین نفر اقدام به واردکردن خودرو خواهد کرد.

    ابوالفضل خلخالی عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت می گوید: در شرایطی که تولید کنندگان داخلی میزان عرضه مورد نیاز را نتوانند متناسب با نیاز بازار خودرو داشته باشند، می‌توانیم از ابزار واردات خودرو استفاده کنیم.

    به گفته این کارشناس صنعت خودرو  واردات می‌تواند پیامدهایی مانند کنترل عرضه و کنترل قیمت ها و همچنین افزایش کیفیت محصولات داخلی را به همراه داشته باشد.

    سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز گفته بود خودروسازی در کشور ما یک صنعت 100 درصد داخلی نیست و واردات خودرو به تولید داخلی صدمه نخواهد زد. همچنین این طرح ضمن درآمد مناسب برای دولت، ارز خود را از صادرات تامین می‌کند نه منابع داخلی.

    همچنین قادری نماینده مردم شیراز در مجلس نیز می گوید افزایش غیر واقعی قیمت خودرو نتیجه ممنوعیت واردات و نیز انحصار در تولید خودرو در کشور است. باید بازار خودرو در یک فضای رقابتی باشد و مصرف‌کنندگان امکان انتخاب و خرید محصول با قیمت مناسب را داشته باشند.

    دیشب وزیر صمت در برنامه نگاه یک خبر از واردات خودرو از خرداد سال آتی داده و این یعنی مصوبه ممنوعیت واردات از پایان اردیبهشت لغو و واردات 75 هزار دستگاه خودرو به کشور آغاز خواهد شد.

    هرچند به گفته انجمن قطعه سازان خودروهای وارداتی دیگر کمتر از 900 میلیون تومان قیمت ندارند و خریداران آن ها افراد پردرآمد جامعه هستند اما فعالان بازار خودرو معتقدند واردات به تعادل قیمت و کاهش حباب بازار کمک خواهد کرد. البته باید نتایج اجرای این طرح را نیز پس از عملیاتی شدن آن مورد ارزیابی قرار داد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو