فونیکسریمکسبهتام

ملاقات کوتاه با نخستین خودرو سواری آرین پارس موتور

نخستین تجربه رانندگی با «لاماری ایما»

عصر خودرو- شرکت آرین پارس موتور؛ شاخه تولیدی محصولات در هلدینگ آرین سرمایه و شرکت آرین موتور پویا عرضه کننده و ارائه دهنده خدمات پس از فروش خودروهای وسواری پس ازواردات و عرضه محصلات میتسوبیشی ژاپن با آغاز تحریم ها اقدام به برنامه ریزی برای تولید و عرضه خودروهای سواری کردند که نتیجه آن در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ به برند «لاماری» رسید و قرار است نخستین محصول خانواده لاماری، کراس اوور «ایما (Eama)» باشد.

نخستین تجربه رانندگی با «لاماری ایما»
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۸:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، ایما کراس‌اووری با ابعاد متوسط و یکی از سه کراس اوور کنونی بازار با قدرتی روی مرز 200 اسب بخار است که ان را از دیگر رقبایش متمایز می کند. شرکت آرین پارس موتور پیش از آغاز نخستین مرحله فروش این کراس اوور و مشخص شدن قیمت آن برای لمس بهتر توانایی های این محصول جدید در روزهای پایانی سال 1400 فرصتی را در پیست اتومبیلرانی آزادی فراهم کرد تا خبرنگاران امکان تست و ملاقات با این خودرو و به چالش کشیدن آن را داشته باشند.

آرین پارس موتور با اتکابه ست عرضه محصولات میتسوبیشی، لاماری ایما را به قلب 4A95TD میتسوبیشی که پیشرانه ای 1.5 لیتری مجهز به سیستم توربوشارژر و تزریق سوخت مستقیم GDi است به بازار ایران عرضه خواهد کرد. حداکثر توان این پیشرانه به 195 اسب بخار و حداکثر گشتاور آن به 285 نیوتون متر می رسد که در مقایسه با بازه قدرتی 145 تا 175 اسب بخاری عمده رقبا این خودرو را در جایگاهی به مراتب بالاتر قرار می دهد. انتقال قدرت به محور جلو در ایما از طریق یک گیربکس 7 سرعته دوکلاچه صورت می گیرد که از نوع Wet یا تَر است و مشکلات گیربکس های دوکلاچه خشک در ترافیک یا سربالایی ها در آن وجود نخواهد داشت. نخستین محصول با برند لاماری حدود 1550 کیلوگرم وزن دارد و ظرفیت مخزن سوخت آن به 55 لیتر می رسد و ظرفیت فضای بار آن نیز 480 لیتر معادل صندوق بار یک سدان کلاس C است که می تواند نیازهای یک خانواده را پاسخ گو باشد. ایما در نمای ظاهری با چینش مدرن چراغ های جلو یکی از معدود خودروهای مدرن از نظر طراحی بازار ایران به حساب می آید که چراغ روشنایی در رز LED آن هویت صلی چهره متفاوتش را تشکیل می دهد و این سبک طراحی پیشتر در محصولات هیوندای نیز اجرا شده بود اما عضلات ایما به سمت کراس اوور های اسپرت تمایل بیشتری دارد و در نمای عقب نیز چرغ های باریک پیوسته امضای این کراس اوور گوزن نشان را تکمیل می کند. رینگ های اسپرت 19 اینچی با رنگ مشکی که روی تایرهای 235/55 سوار شده اند در کنار عرض 1860 میلمتری خودرو موجب پایداری خوب این کراس اوور می شوند و در عین حال جذابیت ظاهری قابل توجهی را به نمایش می گذارند.

چقدر ایمن است ؟
این کراس اوور در تستی که سال 2021 در موسسه CNCAP روی آن انجام شده موفق به کسب هر 5 ستاره ایمنی شده و علاوه بر آن، آرین پارس موتور در نسخه ای که برای بازار خودرو ایران در نظر گرفته تکنولوژی های نظیر ABS،EBD،ESP،TCS، کنترل حرکت در سراشیبی HDC، کمکی شروع حرکت در سربالایی HAC، کمکی ترمز BAS و HBA در کنار کیسه های هوای جلو، جانبی و پرده ای را عرضه خواهد کرد. همچنین ترمز پارک این خودرو از نوع برقی است و سیستم فرمان آن با کمک برقی نیز قابلیت تنظیم در سه حالت Standard، Cozy و اسپرت را برای تطابق با سلیقه راننده و شرایط رانندگی فراهم می کند.

در کابین ایما چه می‌گذرد؟
کابین لاماری ایما نیز همانند نمای ظاهری آن مدرن و متفاوت از رقبا است. دو نمایشگر 10.25 اینچی در کنار یکدیگر به صورت افقی اطلاعات مولتی مدیا و اطلاعات مربوط به خودرو را در اختیار شما قرار می دهد و در کنسول میانی سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک لمسی قرار دارد. صندلی راننده در مدل های اولیه تنظیم برقی 6 جهت هبا قابلیت تنظیم گودی کمر را دارد و دوربین ثبت وقایع و دوربین عقب نیز روی ایما به صورت استاندارد نصب شده است. ورود و استارت به ایما بدون کلید است و راننده دو حالت رانندگی اقتصادی و اسپرت را می تواند وارد مدار کند. سانروف پانورامیک دو حالته، کول باکس، کنسول میانی در هر د وردیف، دریچه هوا برای سرنشینان عقب، روکش چرمی صندلی ها، فرمان D-Cut با روکش چرمی و کلید های تنظیم سیستم مولتی مدیا و کروز کنترل ز از دیگر امکانات لاماری ایما به حساب می آیند. برخی آپشن ها نظیر دوربین 360 درجه، در برقی عقب، تنظیم برقی صندلی شاگرد و گرم کن صندلی نیز در این مدل عرضه نشده که بنا بر شنیده ها احتمالا از خرداد سال آینده روی سری جدید لاماری ایما این آپشن ها نیز عرضه خواهد شد.

سواری کوتاه با ایما
فرصت کوتاه سواری با ایما در پیست اتومبیلرانی آزادی باعث شد تا سریع ابه سراغ چالش های حرکتی و مانوری با این کراس اوور برویم. شتابگیری اولیه با در نظر گرفتن حداقل 20 اسب بخار قدرت بیش تر از رقبا محسوس بود و شتابگیری با آهنگی متوازن در دنده های بالاتر نیز ادامه داشت. مانور خودرو در تست تغییر ناگهانی مسیر قابل قبول بود و حرکت اتاق به دلیل ارتفاع مناسب 1690 میلیمتری چندان آزاردهنده نبود و راننده را در کنترل خودرو یاری می کرد. تایرهای عریض و عرض خوب خودرو در همراهی با سیستم کنترل الکترونیکی پایداری ایمنی خودرو در مانورهای سنگین را به خوبی تامین می کند و ترمز نیز مناسب قدرت بالای این خودرو درنظر گرفته شده و عملکرد قابل توجهی دارد. ایما در مجموع نه تنها ظاهری متفاوت و امکانات متفاوتی دارد بلکه یک شیطان در کالبد گوزن است که مسیر را به خوبی به چالش می کشد. شرکت آرین پارس موتور هنوز قیمتی را برای این کراس اوور جدید اعلام نکرده اما ه نظر می رسد با اعلام قیمت روی مرز یک میلیارد تومان شاهد درخش ایما بخصوص با مزیت های فراوانش در بازار باشیم.

عکس: روزبه نوروزیان

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط