فونیکسریمکسبهتام

تقاضای خرید برای خودروهای سدان داخلی در آستانه سفرهای نوروزی افزایش یافت

رونق بازار خودروهای سفر و جاده

عصر خودرو- رشد نسبی تقاضای شب عید موجب افزایش قیمت برخی خودروهای سدان شده است.

رونق بازار خودروهای سفر و جاده
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۸:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از همشهری، بازار شب عید امسال خودرو در حالی داغ می‌شود که با وجود شیوع همه‌گیری اومیکرون به‌نظر می‌رسد برخلاف 2نوروز گذشته از اعمال محدودیت‌های سخت‌گیرانه برای سفرهای بین شهری خبری نباشد. از سوی دیگر تثبیت نرخ دلار در محدوده 25تا 26هزار تومان در 3هفته اخیر زمینه سیر نزولی قیمت اغلب خودروها را در بازار فراهم کرده، با این روند انتظار می‌رود بازار شب عید امسال خودرو از جنب و جوش بیشتری نسبت به سال‌های گذشته برخوردار باشد. مشاهدات میدانی از شلوغی برخی مراکز خرید و فروش خودرو، مانند مرکز خرید و فروش چیتگر در روز جمعه (دیروز) حکایت دارد به‌نحوی که علاوه بر ازدحام خریداران و فروشندگان خودرو در این مرکز، برخی فعالان بازار خودرو در خیابان‌های اطراف این مرکز در حال انجام معاملات خودرو بودند. در شرایطی که به‌دلیل کاهش قدرت خرید، بازار خودروهای خارجی و مونتاژی متوسط و گرانقیمت قفل شده و مشتریان اینگونه خودروها در انتظار واقعی شدن قیمت‌ها و ثبات بازار خودرو هستند، بازار خودروهای پرتقاضای داخلی رویکرد دوگانه‌ای نسبت به کاهش یا افزایش قیمت‌ها داشته است.

    فراز و فرود قیمت پرتیراژهای داخلی
    گزارش میدانی نشان می‌دهد در شرایطی که قیمت اغلب خودروهای هاچ بک تولید داخل مانند انواع پژو 206و 207و خانواده پراید در 3هفته گذشته کاهش قیمت 3 تا 6 میلیون تومانی را تجربه کرده است، قیمت برخی خودروهای سدان پرتقاضای داخلی مانند انواع پژو 405، پژو پارس، سمند و تیبای صندوقدار سیر صعودی به‌ خود گرفته است. براین اساس پنجشنبه و جمعه هفته گذشته، پژو 405 صفر مدل 1400 SLX  با رشد یک میلیون تومانی به 308 میلیون، پژو 405 GLX دوگانه سوز مدل 99 با افزایش 4میلیون تومانی به 280 میلیون، پژو پارس ساده مدل 1400 با افزایش 3میلیون تومانی به 277 میلیون و پژو پارس LXTU5 صفر کیلومتر مدل 1400با رشد 3تا 5 میلیون تومانی به نرخ 333 تا 336میلیون و دنا پلاس اتوماتیک مدل 1400 به قیمت 486میلیون تومان عرضه شد.
    در مقابل قیمت پژو 207 سقف شیشه‌ای (دنده‌ای مدل 1400) یا همان 207 پانوراما با کاهش یک میلیون تومانی به 365 میلیون، پژو 207 سقف شیشه‌ای صفر (دنده‌ای مدل 99) با کاهش یک میلیون تومانی قیمت به 354 میلیون و پژو 207 سقف شیشه‌ای اتوماتیک مدل 1400 با کاهش 13میلیون تومانی قیمت در یک هفته گذشته به 545 میلیون تومان رسید. در بازار محصولات سایپا نیز قیمت برخی انواع پراید با کاهش 2تا 5میلیون تومانی در یک هفته گذشته تثبیت شده و شاخص قیمت پراید (پراید 111صفر کیلومتر مدل 99) در محدوده 185میلیون و 500هزار تومان در نوسان است. قیمت برخی دیگر از محصولات این شرکت مانند کوئیک معمولی و کوئیک آر، سیر صعودی داشته و به‌ترتیب به 193و 197میلیون تومان رسیده است.

    رکود؛ حرف نخست بازار خودروهای مونتاژی و وارداتی‌
    در بازار خودروهای مونتاژ داخل و وارداتی‌های کارکرده نیز، نوسان نرخ دلار در چند هفته گذشته اگرچه موجب سیر نزولی قیمت‌ها شده اما به‌دلیل قیمت به نسبت بالا و دایره محدود مشتریان اینگونه خودروها، انتظار آنها برای کاهش بیشتر قیمت‌ها، پس از رفع تحریم‌ها و احتمالات مطرح در زمینه آزادسازی واردات و همکاری مجدد خودروسازان ایرانی با شرکای خارجی طولانی‌تر شده است، در نتیجه می‌توان گفت این روزها رکود حرف نخست در بازار خودروهای مونتاژی و کارکرده خارجی است به‌نحوی که اکنون هر دستگاه پژو 2008 مدل 99 صفر کیلومتر یک میلیارد و 115میلیون، چانگان مدل 98 حدود 610میلیون، هایما اس7 حدود 805میلیون، تیگو 7 یک میلیارد و 40میلیون، دیگنیتی سفیدرنگ یک میلیارد و 225میلیون، فیدلیتی پنج نفره یک میلیارد و 60میلیون، فیدلیتی 7نفره یک میلیارد و 106میلیون و کیا سراتو 2000 مدل 98 حدود یک میلیارد و 15میلیون تومان، قیمت‌گذاری می‌شود.

    انتظار مشتریان برای تثبیت قیمت‌ها
    رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو با بیان اینکه اغلب مشتریان خودرو در انتظار ثبات نسبی قیمت‌ها برای انجام معاملات پس از ریزش قیمت ناشی از کاهش قیمت دلار هستند، گفت: با وجود کاهش قیمت خودرو، همچنان خریدار به‌خصوص برای خودروهای مونتا‌ژی و کارکرده خارجی در بازار کم است و قیمت‌های ثبت شده در سایت‌های فروش فضای مجازی براساس متوسط قیمت‌های ثبت شده این روزهای خودروها استخراج می‌شود. سعید موتمنی افزود: اگرچه نرخ ارز نزولی بوده اما خریداران خودرو منتظر ثبات نرخ دلار هستند. اگر نرخ دلار در محدوده 25هزار تومان تثبیت شود، نرخ همه کالاهای سرمایه‌ای و مصرفی ازجمله خودرو نیز کاهش یافته و تثبیت می‌شود اما درصورتی که نرخ ارز ثابت نماند، قیمت‌ها در بازار خودرو نیز همچنان نوسانی خواهد بود. او در مورد تأثیر رشد احتمالی عرضه بر کاهش قیمت خودروهای پرتقاضای داخلی در بازار شب عید خودرو، گفت: متأسفانه هنوز در بخش عرضه خودرو اتفاق مشهودی نیفتاده است. عرضه خودروهای داخلی در چارچوب قرعه‌کشی و بر مبنای طرح‌های فروش فوری و پیش‌فروش خودروسازان قادر به تامین تقاضای موجود در بازار خودرو نبوده است. اکنون انگیزه سرمایه‌گذاری برای کسب سود از محل خرید و نگهداری خودرو بسیار کاهش یافته و اگر آمارهایی که وزیر صنعت از رشد تولید و عرضه خودرو وعده داده بود، با تحویل تعداد بیشتری از خودروهای ثبت نامی به مشتریان محقق شود، می‌توان انتظار شکسته شدن قیمت‌ها در بازار سال آینده خودرو را داشت اما به‌طور کلی چشم‌انداز بازار خودرو تابع نظام عرضه و تقاضاست. همچنین حمیدرضا قندی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی اصفهان نیز با توصیه مصرف‌کنندگان واقعی برای خرید خودرو تا پیش از پایان سال اعلام کرد، با توجه به وعده وزیر صمت در زمینه بعید بودن افزایش قیمت و امکان رشد عرضه خودرو، گرانی خودرو تا پایان امسال یا سال آینده بعید است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودروامروز ۶۷۴
        • خودرو امروز ۶۷۳
        • خودرو امروز ۶۷۲
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        آخرین بروزرسانی ۵ روز پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار