فونیکسریمکسبهتام

رقابت استارت آپ های خودران در چین

عصر خودرو- هر هفته در چین اخبار دریافت مجوز برای طرح آزمایشی [برنامه پایلوت] و خدمات در مقیاس کوچک برای خدمات حمل بار و مسافر با تاکسی های رباتی منتشر می شود.

رقابت استارت آپ های خودران در چین
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از سایپانیوز، اکثر این اخبار هم به بزرگنمایی و اغراق در پیشرفت های به دست آمده می پردازند. فقط در سال 2021 انواعی از استارت آپ ها به بازار معرفی شدند که تا چند سال آینده یا به غول های این عرصه تبدیل می شوند یا آن که دیگر نامی از آنها نخواهد ماند. از جمله تاکسی های رباتی یا رُبوتاکسی های اصلی و مهم در چین می توان به نام های اتوایکس AutoX، بایدو Baidu، دیپروت.آی Deeproute.ai دیدی Didi، مومنتا Momenta، پونی.آی Pony.ai و وی راید WeRide اشاره کرد.

    اکثر این استارت آپ ها در طرح های آزمایشی در خودران ها یا تاکسی های رباتی یک راننده جهت احتیاط و حفظ ایمنی گماشته شده و در اصطلاح به این رانندگان طرح آزمایشی خودران testing drivered‌   گفته می شود. این طرح های آزمایشی ابتدا در مسیرهای خاص و مناطقی اجرا می شود که امکان گسترش فعالیت در مقیاسی بزرگتر فراهم است. در این سامانه ها انواعی از وانت های خودران، ون های حمل بار، اتوبوس های شهری و ربوتاکسی ها به خدمت گرفته شده اند.

    برخی شرایط برای خودران ها خاص کشور چین است که به برخی از آنها در ادامه به طور خلاصه پرداخته شده است:

    شرایط جاده ای در چین به شدت متنوع و متفاوت است. برای مثال خودرانی که بتواند از پس پارک صنعتی حومه شنژن بر آید به راحتی در روستاها از پس رفت و آمد بر خواهد آمد.
    استان های مختلف در چین از لحاظ مقررات برای خودران ها با هم فرق دارند، حتی نواحی مختلف در داخل یک شهر هم قوانین متفاوتی دارند. خودرانی که بدون نیاز به راننده در یک شهر در حال رفت و آمد است لزوماً از لحاظ فنی پیشرفته تر از خودران های شهرهای دیگر نیست. مسئولان شهری برخی از استان ها دیدگاه سهل گیرانه تری نسبت به خودران ها دارند.
    برخی از مسئولان حمل و نقل هوشمندانه تری را هدفگذاری کرده اند و راهبردهای رشد در نظر دارند. در نتیجه از استارت آپ های بخش خودران حمایت بیشتری به خرج می دهند و در حوزه اختیارات خود امکان تردد خودران ها بدون راننده را بیشتر فراهم می کنند و خیلی زودتر از مقررات ملی و کشوری برخی از فناوری های نوآورانه را امتحان می کنند.
    حمایت های دولتی هم اشکال مختلفی به خود می گیرد و از معافیت مالیاتی گرفته تا تغییر کاربری زمین یا استفاده از فضای اداری ارزان از جمله حمایت ها و تشویق های حکومتی است. برای همین هم بیشتر استارت آپ های خودران بزرگ بیشتر در شهرهای با امکانات بالا مثل شنژن، گوانگژو، شانگهای و سوژو متمرکز شده اند.
    مسئولان محلی در چین معمولاً زون های آزمایشی خاصی را برای آزمایش فناوری های نوآورانه مثل خودران ها اختصاص می دهند. در این زون های خاص، محدودیت ها و قوانین سخت گیرانه کمتر دست و پای فناوری های جدید را می گیرند.
    در حال حاضر، هیچ شهری در چین مجوز ربوتاکسی یا تاکسی ها رباتی را بدون حضور راننده برای حفظ ایمنی صادر نکرده است. درست شبیه به شهر سانفرانسیسکو در آمریکا که دو خودران وایمو و کروز فقط با حضور یک راننده برای حفظ ایمنی مجوز تردد و حمل بار و مسافر را پیدا کرده اند.
    اتوایکس

    مقر اصلی آن در شنژن است که مرکز آر اند دی آن در کالیفرنیای آمریکا است. این استارت آپ از سال 2016 شروع به کار کرده است و بنیانگذار آن پروفسور جیانشونگ شیائو Jianxiong Xiao استاد سابق دانشگاه پرینستون آمریکا است. سرمایه گذاران این استارت آپ، غول هایی مثل علی بابا، مدیاتِک و خودروساز دولتی چینی سائیک SAIC‌ هستند. از اوت سال 2020 این استارت آپ مجوز تست ربوتاکسی در جیادینگ شانگهای را به دست آورد . مسافران می توانند در سایت علی بابا مسیر خود را رزرو کنند. جیادینگ یکی از نواحی حومه ی شانگهای به حساب می آید و خودش محل حضور خودروسازانی مثل سائیک، فولکس، نیو، تویوتا،‌ بایدو،‌ دیدی و قطعه سازانی مثل دلفی است. بر اساس قرارداد با دولت این استارت آپ از سال گذشته 100 خودران در جاده های عمومی به جریان در آورده است.

    همچنین اتوایکس در ژانویه سال 2021 در پینگشان شنژن خدمات ربوتاکسی راه اندازی کرد. پینگشان به «شهر هوشمند» شهرت پیدا کرده و ناحیه صنعتی به حساب می آید. این ناحیه سه برابر منهتن آمریکا است. در حال حاضر اتوایکس چند صد ربوتاکسی در جاده های چین دارد. برای ساخت ربوتاکسی اتوایکس با هوندا و فیات کرایسلر کار می کند.

    آپلو گو از بایدو

    بایدو به گوگل چینی ها معروف است و پشتیبان اصلی آپلو گو هم همین موتور جست و جوی چینی بایدو است. بایدو از سال 2000 در چین شکل گرفت. از سال 2015 هم پروژه خودران خود را آغاز کرد. درست زمانی که اکثر خودران های دنیا متولد شده اند. از نوامبر 2021 آپلو گو مجوز فعالیت در زمینه ربوتاکسی در چین را به دست آورد. اولین خودران تجاری را در پکن آپلو گو راه اندازی کرد. ناوگان این استارت آپ اکنون 67 خودرو دارد که در حال حاضر با این که نیازی به راننده ندارد اما جهت حفظ ایمنی یک راننده همراه این خودروها است. یک اپلیکیشن موبایلی با همین نام به صورت موبایلی و اینترنت خدمات رسانی آزمایشی را آغاز کرده است.

    محدوده فعالیت های این خودروان در 60 کیلومتر مربع در زون توسعه فناوری و اقتصادی حومه ییژوانگ Yizhuang پکن است. ویژگی این استارت آپ آن است که چارچوب مقررات برای نحوه فعالیت رُبوتاکسی، نحوه استفاده از داده های مرتبط به مسافر و قیمت گذاری را رایج کرده است. این طرح آزمایشی می تواند مدلی برای بقیه شهرهای چین باشد.

    خودروهای مورد نیاز این استارت آپ را اف ای دبیلو FAW، استارت آپ WM Motor و شاخه خودروهای برقی از خودروسازی GAC به نام Aion‌ و شاخه خودروهای برقی خودروسازی بائیک به نام Arcfox هستند.

    دیپروت.آی

    مقر اصلی دیپروت در شنژن است و این استارت آپ از سال 2019 کار خود را شروع کرده است. ژو گوانگ Zhou Guang بنیانگذار این شرکت شهریور امسال موفق به جلب سرمایه گذاری 300 میلیون دلاری از علی بابا و خودروسازی جیلی شد. از ماه ژوئیه سال 2021 هم 20 ربوتاکسی را در ناحیه فوتیان Futian شنژن راه اندازی کرده است. زون فعالیت این استارت آپ توسط همکاری شنژن با حکومت هنگ کنگ تحت عنوان «زون همکاری تِک» تأسیس شده است.

    از ماه مارس 2021 دیپروت با همکاری دونگ فنگ در وهان ناوگان ربوتاکسی را آغاز کرده است. وهان یکی از میدان های مسابقه برای پیشگامان صنعت خودران در چین است. دیپروت از نوامبر 2021 در کالیفرنیا هم اجازه تست خودران را کسب کرده است. در سال 2022 دیپروت و دونگ فنگ 200 ربوتاکسی را برنامه ریزی کرده اند.

    دیدی Didi

    غول تاکسی اینترنتی یا ride-hailing در چین بدون سر و صدا 500 میلیون دلار روی خودران خود از سال 2019 سرمایه گذاری کرده است. البته بعد از آن که توسط قانونگذاران چین زیر ذره بین قرار گرفت از لیست بازار سهام نیویورک هم خارج شد. خدمات حمل مسافر ربوتاکسی های دیدی از ماه ژوئن 2021 در شانگهای آغاز شد. قرار است این خدمات در پکن و شنژن هم گسترش پیدا کند. برنامه بلند پروازانه دیدی این است که تا سال 2030 بیش از 1 میلیون خودران در حال تردد داشته باشد. دیدی از نوامبر 2021 اجازه تست خودران در کالیفرنیا را به دست آورده است.

    از آوریل 2021 کمپانی ولوو (که سهامدار اصلی آن کمپانی چینی جیلی است) تأمین ناوگان جهانی ربوتاکسی های دیدی را برعهده گرفته است.

    مومنتا

    برخلاف بقیه فعالان عرصه ربوتاکسی که روی سطح4 خودران کار می کنند، این استارت آپ 5 ساله در حال ارائه خدمات سامانه های کمک به راننده پیشرفته advanced driver assistance systems یا ADAS به خودروسازان جهانی است.

    مومنتا یکی از استارت آپ هایی است که بیشترین سرمایه گذاری را به خود جلب کرده است. از جمله 1.2 میلیارد دلار سرمایه گذاری از سوی جنرال موتورز،‌ دایملر [کمپانی مادر مرسدس بنز]، بوش، تویوتا و خودروساز چینی سائیک، نیو کپتیال Nio Capital‌ و برخلاف رقبای دیگر که مراکز تحقیق و توسعه آنها در کالیفرنیای آمریکا است،‌ مومنتا در آلمان مرکز آر اند دی دارد. دفتر آن هم در اشتوتگارت آلمان است و می توان گفت که دایملر آلمان پشتیبان آن است. ربوتاکسی های مومنتا با همکاری سائیک چین در شانگهای چین در حال تست و آزمون هستند. مسافران می توانند با اپلیکیشن سائیک از 8 صبح تا 10 شب از خدمات آزمایشی مومنتا استفاده کنند. در ماه های آینده فعالیت مومنتا در سوژو و شنژن هم گسترش خواهد یافت.

    مومنتا برای تأمین ناوگان خود با سائیک همکاری دارد. امسال سائیک 200 دستگاه خودران برای مومنتا تأمین می کند.

    پونی.آی

    در سال 2016 تأسیس شد که در حقیقت کار تیمی بین بخش خودران بایدو با متخصصان AV معروف در چین است. هم در کالیفرنیا و هم در گوانگژو دفتر دارد. تا به حال 1 میلیارد دلار سرمایه جذب کرده و در حقیقت تویوتا پشت این استارت آپ است. از ماه نوامبر هم در پکن اجازه اجرای طرح آزمایشی خود را پیدا کرده است. نام خدمات آن PonyPilot+ است و فعلاً مسافربری آن رایگان است. از ژوئیه 2021 هم در جیادینگ شانگهای فعالیت خود را آغاز کرده است. از ماه ژوئن هم خودروهای بدون راننده آن به ناوگان ربوتاکسی گوانگژو پیوسته است.

    به خاطر تصادفی که در فرمانت آمریکا اتفاق افتاد فعلا اجازه تست خودران در کالیفرنیا را از دست داده بود اما بعد از شش ماه اجازه شروع دوباره اما با حضور رانندگان احتیاطی را پیدا کرده است.

    خودروسازانی مثل لکسوس، هیوندایی، بی وای دی و آیون Aion تاکنون خودران های این استارت آپ را تأمین کرده اند.

    وی راید.آی

    وی راید.آی و پونی.آی ریشه های مشترک زیادی دارند. هر دو در گوانگژو و کالیفرنیا دفتر دارند. بنیانگذاران آن از پشتیبانی بایدو برخوردارند. وی راید.آی از سال 2017 تأسیس شده و فقط در سال 2021 موفق به جذب 600 میلیون دلار سرمایه شده است و سرمایه گذاران اصلی آن خودروساز چینی GAC، و رنو-نیسان-میتسوبیشی هستند.

    144 کیلومتر مربع از نواحی گوانگژو محل تست ناوگان ربوتاکسی های وی راید.آی است و با همکاری گروه تاکسی بایون Baiyun یعنی بزرگترین تاکسی رانی در جنوب چین انجام می شود. وی راید.آ با همکار استراتژیک خود GAC قرار است ناوگانی از ده ها هزار خودران ربوتاکسی در سال های آینده داشته باشند.

    اکثر این استارت آپ ها خود را «اولین در چین» می دانند و از جهاتی هم هر کدامشان درست می گویند.

    تا زمانی که سیاست های حمایتی مسئولان حکومتی باقی است، این استارت آپ ها باید برای بقا و پیشرفت حداکثر استفاده را ببرند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم