فونیکسریمکسبهتام

بررسی و مقایسه سه سدان که قرار است سال آینده عرضه شوند

زمین بازی جدید بازار خودرو ۱۴۰۱

عصر خودرو- پس از ممنوعیت واردات خودرو و تحریم های جدید علیه ایران در حوزه خودرو، شرکت های فعال در حوزه واردات به حوزه تولید روی آوردند و به سراغ خودروسازان چینی رفتند تا فعالیتشان در حوزه تولید را آغاز کنند.

زمین بازی جدید بازار خودرو ۱۴۰۱
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، در کنار سه خودروساز بزرگ کشور یعنی مدیران خودرو، بهمن موتور و کرمان موتور که تنوع مختلفی از خودروها در کلاس های مختلف را حتی در زمان واردات به بازار عرضه می کردند، واردکنندگانی که تبدیل به تولیدکننده شدند رقابت در فضاهای خالی و پرتقاضای بازار را در تیراژ کم انتخاب کردند و با این تفکر سیل عظیمی از خودرو ها در کلاس کراس اوور های متوسط و بزرگ با وعده تولید روانه بازار خودرومان شد. در حالی که همه تازه واردهای بازار خودرو بالای ابر ها سیر می کردند، مدیران خودرو نیز مدتی قبل از توقف تولید مدل 315 خبر داد و بهمن موتور نیز مدت زیادی بود که به دلیل تحریم ها امکان تولید سدان بسترن B30 را نداشت و تنها خودرو های سدانی که در کنار محصولات ایران خودرو و سایپا به تولید می رسید جک J4  کرمان موتور و آرزو 5 و 6 مدیران خودرو بود.

    حال با نزدیک شدن به سال 1401 به نظر می رسد سه خودروساز بزرگ خصوصی کشور قرار است بازی را به زمین جدیدی ببرند که مدیران خودرو از پیش در آن حضور داشت تا تنوعی به غیر از خودروهای کراس اوور در بازار بوجود بیاید. در این رقابت جدید بهمن موتور، کرمان موتور و مدیران خودرو با سه خودرو ریسپکت، جک J7 و فونیکس آریزو 6 پرو حضور خواهند داشت که در ادامه به معرفی ان ها خواهیم پرداخت.

    کرمان موتورز | جک J7
    کرمان موتور سابقه موفقی در بازار سدان های ایران دارد. این خودروساز در دهه 70 با محصولات دوو حضور موفق و معتبر یدر بازار را آغاز کرد و با حضور دوو از ایران، لیفان با سدان های 520 و 620 این راه را ادامه داد و سپس جک در مدل J5 بار دیگر کرمان موتور را به پرفروش ترین خودروساز خصوصی در کلاس سدان رساند. پس از J5، سدان J4 به خانواده کرمان موتور پیوست که موفقیت J5 را نداشت اما راهی جدید در کرمان موتور آغاز شد و این شرکت با اوج گیری تحریم ها تصمیم به بومی سازی این محصول گرفت و هم اکنون J4 سومین گزینه اقتصادی بعد از محصولات ایران خودرو و سایپا در بازار سدان های ایران به حساب می آید که با تعمیق بیشتری داخلی سازی قطعات جای پایش را در بازار محکم تر خواهد کرد. محمدرضا پورکاظمی؛ معاونت فروش و بازاریابی کرمان موتور 27 آذرماه و در مراسم تحویل اولین سری جک S5 با پیشرانه جدید TGDI از برنامه این شرکت برای عرضه سدان جدید جک J7 در سال آینده خبر داد . J7 در حقیقت خودرویی در کلاس سدان نیست بلکه یک سدان نسبتا لوکس در کلاس فست بک ها است که از هر جهت یک سر و گردن از عمده رقبا بالاتر است و به نوعی در بازه قیمتی متفاوتی از آرزو 6 پرو و ریسپک بهمن موتور بیشتر به جنگ کره ای های دست دو بازار خواهد رفت. نام J7 برای دومین بار است که از سوی جک مورد استفاده قرار می گیرد. این شرکت برای نخستین بار در سال 2008 محصولی با نام Binyue و کد J7 که در تمام بخش ها از مرسدس بنز Cکلاس الگو گرفته بود را به مدت 4 سال تولید و روانه بازار کرد اما سدانی که کرمان موتور قصد عرضه به بازار ایران دارد در حقیقت تغییر کد داده و با نام Jiayue A5 شناخته می شود که در بازارهایی مانند قزاقستان، مکزیک و روسیه با نام J7 عرضه می شود. این فسک بک برای نخستین بار در سال 2020 به بازار عرضه شد و طراحی خارجی آن در استودیو طراحی جک در تورین ایتالیا توسط دنیل کالیونه(طراح سابق آلفارومئو) و جیانکارلو کنسیلیو (طراح سابق لانچیا و مازراتی) انجام شده و فارغ از هر گونه جانبداری، چهره ای جذاب و متفاوت دارد. فروش A5 یا J7 از نوامبر 2019 در چین آغاز شد.

    J7 در حال حاضر بزرگترین محصول سواری در کلاس سدان و لیفت بک به حساب می آید که طولی 4772 میلیمتری دارد و وزن خالص آن در فول ترین نسخه به 1440 کیلوگرم می رسد. برای درک بهتر ابعاد این خودرو بهتر است بدانید که طول آن کمی کمتر از هیوندای سوناتا در نسخه YF است فضای کابینی مشابه این خودرو را ارائه می کند. فضای باری که از طریق در پنجم J7 به آن دسترسی پیدا خواهید کرد در حالت استاندارد 540 لیتر و معادل فضای صندوق یک سدان کلاس C است و با خواباندن صندلی های عقب این فضا به 1650 لیتر افزایش پیدا می کند. در قلب J7 پیشرانه 1.5 لیتر یتوروب با کد HFC4GB2.4E با حداکثر توان 150 اسب بخار روی دور موتور 5500 با حداکثر گشتاور 210 نیوتون متر از دور موتور 2000 تا 4500 قرار دارد که از طریق گیربکس اتوماتیک CVT قدرت را به محور جلو منتقل می کند. این خودرو همچنین امکان عرضه با گیربکس 6 سرعته دستی را نیز دارد که هنوز مشخص نیست آیا در برنامه های کرمان موتور قرار خواهد داشت یا خیر. شرکت جچک شتاب این محصول را 10.5 ثانیه اعلام کرده است که احتمالا مردم به نسخه مجهز به گیربکس دستی است.

    در نمای ظاهری طراحی ساده اما منظمی را در کابین J7 شاهد هستیم. صندلی‌ها فرمی متفاوت و ارگونومیک دارند و به روکش چرم مجهز هستند. یک نمایشگر عمودی 10.4 اینچی در میانه داشبورد وظیفه مدیریت مولتی مدیا و بسیاری از امکانات خودرو را بر عهده خواهد داشت و یک نمایشگر دیجیتال در پشت فرمان نیز اطلاعات مربوط به خودرو و مولتی مدیا را به نمایش می‌گذارد. سقف خودرو با سانروف پانورامیک جلوه ای خاص دارد. از جمله دیگر امکانات احتمالی این فست بک می توان به کروز کنترل، ورود و استارت بدون کلید، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی، سیستم کمکی برقی فرمان، دوربین 360 درجه، سیستم کنترل الکترونیکی پایداری ESP، 6کیسه هوا، سیستم کنترل فشار باد تایرها TPMS، هشدار نقاط کور و هشدار احتمال برخورد در هنگام خروج از پارک اشاره کرد. قیمت این محصول در بازارهای جهانی از 13 تا 18 هزار دلار متغیر است و احتمالا باید انتظار عرضه آن با قیمتی بین 800 میلیون تا یک میلیارد تومان را داشته باشیم.

     

    بهمن موتور | ریسپکت
    بهمن موتور با سابقه عرضه سدان مزدا3 به بازار اعتبار بیشتری از رقبا در این کلاس دارد. این شرکت سپس سدان های FAW با مدل های بسترن B50F و B30 را نیز به بازار عرضه کرد که هر دو خودرو نیز موفق بودند اما در سال 1400 این چرخه متوقف شد و بهمن موتور تصمیم به عرضه سبد جدید محصولات با نام های اختصاصی خودش را گرفت و در همین راستا فیدلیتی و دیگنیتی با سرعت به بازار عرضه شدند و در گام بعد قرار است ون اینرودز به سبد محصولات این خودروساز اضافه شود و سپس نوبت به سدان ریسپکت خواهد رسید. ریسپکت در واقع نسخه تغییر‌نام‌یافته  Cowin Xuandu است که به تازگی در سال 2021 برای نخستین بار به بازار عرضه شده است. این سدان 4666 میلیمتری با 10 سانتیمتر طول کمتر حدودا یک کلاس پایینتر از فست بک نسبتا لوکس کرمان موتور قرار می گیرد اما درصد تشابه آن با فونیکس آریزو6 پرو مدیران خودرو بسیار بالاست و احتمالا رقابتی مشابه فیدلیتی و دیگنیتی با تیگو7 و تیگو8 پرو در این کلاس نیز شکل می گیرد.

    Cowin نامی آشنا در بازار ایران و صنعت خودروسازی کشور است چرا که نخستین سدان چری توسط شرکت سناباد خودرو توس نیز با نام Cowin و کد A5 و بعد ها نام ویانا روانه خیابان ها شد اما Cowin امروزه برندی مستقل است که تنها 49درصد از مالکیت آن در اختیار چری است. با توجه به آنکه بهمن موتور قصد عرضه این محصول با نام Repect (ریسپکت یا رسپکت) را دارد در ادامه این محصول را با همین نام معرفی خواهیم کرد. ریسپکت سدانی 1409 کیلوگرمی است که از پیشرانه 1.5 لیتری 156 اسب بخاری مشترک با محصولات چری و مشابه آریزو 6 پرو با حداکثر توان 156 اسب بخار روی دور موتور 5500 و حداکثر گشتاور 230 نیوتون متر از دور موتور 1750 تا 4000 بهره می برد که از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی یا اتوماتیک CVT به محور جلو منتقل می شود. ریسپکت و فونیکس آریزو 6 پرو درصد بالایی از شباهت ها و اشتراکات را با یکدیگر دارند . این خودرو از نظر ابعاد تنها یک سانتیمتر طول و ارتفاع کمتری از آریزو6 پرو دارد و با شباهت بالای فنی تنها محل رقابتش با آریزو6 پرو در طراحی ظاهری، قیمت گذاری و امکانات خواهد بود.  البته Cowin به فاصله 2.7 متری بین دو محور این خودرو افتخار می‌کند چرا که این فضا حدود 3 سانتیمتر از برادر دوقلویس یعنی آریزو6 پرو بزرگتر است.

    ریسپکت از نظر زمان عرضه به بازار جدیدتر از دو سدان دیگر است اما در نمای ظاهری این تازگی چندان به چشم نمی آید به گونه ای که اهرم تعویض دنده ابعاد و طرحی نسبتا قدیمی دارد وطراحی داشبورد به گونه ای است که نمایشگر بالاتر از دریچه های تهویه میانی قرار گرفته اما سیستم ترمز پارک آن از نوع برقی است و کلید هایی روی کنسول خوابیده میانی برای تنظیمات سیستم صوتی و برخی امکانات قرار گرفته است. ریسپکت امکان عرضه با امکاناتی نظیر دورین 360 درجه ورود و استارت بدون کلید، گرم‌کن صندلی های جلو، 6 کیسه هوا، کنترل فشار باد تایرها TPMS، سیستم کنترل الکترونیکی پایداری ESP و ... را دارد.

    قیمت ریسپکت در بازار چین برای مدل های مختلف از 13 تا 15 هزار دلار در نسخه اتوماتیک متغیر است و به نظر می رسد بهمن موتور با فرمول قیمت گذاری فیدلیتی و دیگنیتی آن را با قیمتی رقابتی در حدود 600 تا 750 میلیون تومان ( با در نظر گرفتن شرایط کنونی ارز و بازار) به بازار عرضه کند و احتمالا رقیبش از برند فونیکس مدیران خودرو که کابین مدرن تری دارد اما در زمینه مشخصات فنی مشابه آن است احتمالا به رنج قیمتی بیش از یک میلیارد تومان خواهد رسید و البته شرایط فروش اقساطی و تیراژ تولید بیشتر، آن را از ریسپکت متفاوت خواهد کرد.

    فونیکس آریزو6 پرو | مدیران خودرو

    مدیران‌خودرو مستمرترین عرضه کننده خصوصی خودروهای کلاس سدان به بازار ایران است. مدیران خودرو سابقه خوبی در عرضه خودروهای هاچ بک و ارزان قیمت در کنار ایران خودرو و سایپا به بازار دارد اما خودروهای میان رده و بالارده این شرکت یعنی آریزو5 و آریزو6 نیز موفقیت قابل توجهی از نظر میزان فروش طی سال های گذشته داشته اند. حال همزمان با به روز رسانی همه محصولات سبد تولیدات مدیران خودرو، قرار است خاتمه دهنده رنج جدید محصولات این شرکت، آریزو6 پرو باشد که به عنوان نسخه فیس لیفت و بهبود یافته آریزو6 قرار است از سال آینده وارد بازار ایران شود.

    آریزو6 برای نخستین بار در سال 2018 به بازارهای جهانی معرفی شد و به فاصله کمی در بازار ایران نیز عرضه آن آغاز شد و در زمره محبوب ترین محصولات مدیران خودرو قرار گرفت و اکنون از جمله خودروهای محبوب حتی در بازار دست دوم محصولات مدیران خودرو قرار دارد. حال با معرفی برند جدید فونیکس، نسخه جدید این خودرو با نام آریزو 6 پرو تحت عنوان برند فونیکس سال آینده روانه بازار خواهد شد. آریزو6 پرو از پیشرانه با کد و مشخصات فنی مشابه ریسپکت بهمن موتور بهره می برد  اما گیربکس CVT آن با قابلیت تعویض مصنوعی 9 سرعته متفاوت از ریسپکت است و از آنجایی که چری هعمیشه بعضی امکانات را برای خودش اختصاصی حفظ می کند احتمالا این سدان از سیستم ESP 9.3 نسخه جدید بهره می برد و ESP ریسپکت یک نسخه قدیمی تر از آریزو 6 خواهد بود که از جمله تفاوت های آن می توان به سنسور فشار آنالوگ در برابر سنسور دیجیتال نسخه جدید و همچنین سرعت پردازش بهتر نسخه جدید اشاره کرد. آریزو6 پرو با وزن خالص 1344 کیلوگرمی سبک ترین سدان تازه وارد سال آینده خواهد بود که فضای بارش نیز به 570 لیتر می رسد. همچنین مدیران خودرو هنوز نسخه نهایی آریزو6 پرو را مشخص نکرده تا ببینیم از مجموعه امکانات هوشمند ADAS که تمامی مواردش در تیگو8 پرو نصب شده، چند آپشن در آریزو6 پرو نیز خواهد بود چرا که حداقل آپشن متمایز کننده آن در بازار می تواند کروز کنترل تطبیق پذیر باشد تا در گام نخست این سدان را هوشمند تر از رقبا کند. این سدان همچنین می تواند به امکاناتی نظیر دو نمایشگر داخل کابین، اهرم تعویض دنده خلبانی، سیستم کنترل فشار باد تایرها TPMS، ورود و استارت بدون کلید، سیستم کنترل الکترونیکی پایداری ESP، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی، هشدار نقاط کور ، شش کیسه هوا و دوربین 360 درجه مجهز باشد.

    با توجه به سابقه مدیران خودرو در قیمت گذاری محصولات و همچنین قیمت 930 میلیون تومانی کنونی آریزو6 احتمالا فونیکس آریزو6 پرو قیمتی فراتر از یک میلیارد تومان خواهد داشت و از نظر قیمتی به نوعی پیش روی جک J7 قرار خواهد گرفت. در آن صورت رقابت این خودرو با ریسپکت مشابه رقابت تیگو7 و تیگو8 با فیدلیتی و دیگنیتی خواهد شد و رقابت به تفاوت ها می رسد و بهمن موتور اگر نتواند تیراژ قابل قبولی از ریسپکت را عرضه کند، شرایط فروش اقساطی مدیران خودرو در بلندمدت موجب توجیه قیمت آن خواهد شد و همانگونه که رییس هیات مدیره این شرکت نیز در مراسم معرفی برند فونیکس گفته بود، این روش دلالان را از بازار حذف می کند.

    نویسنده: امیرحسین برخورداری

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط