فونیکسریمکسبهتام

مخالفت سازمان برنامه و بودجه با ورود LPG به سبد سوخت

عصر خودرو- با وجود آنکه دولت هیچ پیشنهادی در لایحه بودجه مبنی بر ورود LPG به سبد سوخت خودروها نداشته، بررسی ورود LPG به سبد سوخت خودروها در یکی از جلسات اخیر کمیسیون انرژی انجام شد و نماینده سازمان برنامه و بودجه مخالفت این سازمان را در این خصوص اعلام کرد.

مخالفت سازمان برنامه و بودجه با ورود LPG به سبد سوخت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از تسنیم، بحث ورود LPG به سبد سوخت خودروهای کشور که در ماه‌های پایانی سال گذشته در قالب یک بند غیرکارشناسی در جریان بررسی لایحه بودجه 1400 به قانون بودجه امسال اضافه شد، نه در دولت دوازدهم و نه در دولت سیزدهم اجرایی نشد.

    افزودن این بند به قانون بودجه سال 1400 ، بر خلاف اسناد بالادستی بوده و علاوه بر تناقض آن با اسناد بالادستی، غیرقابل اجرا بوده است و مشخص نبود که کسانی که در رسانه، بخش خصوصی و مجلس به دنبال تصویب این بند در قانون بودجه بر آمدند، با چه هدفی این پیگیری را انجام داده بودند.

    نتیجه پیگیری این قشر خاص برای مکلف کردن دولت به تخصیص منابع و آغاز عرضه سوخت LPG به خودروها، تصویب آن در بند ح تبصره یک قانون بودجه سال 1400 بود. در این بند آمده است: "وزارتخانه های نفت و کشور موظفند امکان احداث جایگاهها و زیرساخت استفاده قانونمند از سوخت گاز مایع (LPG) در ناوگان حمل و نقل با اولویت ناوگان عمومی و حمل بار را به کمک بخشهای خصوصی و عمومی، تا سقف مجموع دو میلیون تن در سال فراهم کند."

    همچنین در ذیل این بند تأکید شده "آیین نامه اجرائی این بند ظرف دوماه پس از ابلاغ این قانون توسط وزارتخانه های نفت و کشور تهیه می شود و به تصویب هیئت وزیران می رسد."

    اینکه آیین نامه اجرایی این بند از قانون بودجه، با وجود گذشت 10 ماه، نه در دولت دوازدهم و نه در دولت سیزدهم تصویب و ابلاغ نشده، ناشی از ترک فعل دولت‌ها نبوده، بلکه پاسخی روشن به غیرکارشناسی بودن و قابل اجرا نبودن این بند از قانون بودجه بوده است.

    حال در کمال تعجب همان افرادی که در ماه‌های پایانی سال 99، این بند غیرکارشناسی را به بودجه 1400 اضافه کردند، در این روزها در حال تلاش برای تکرار این بند در قانون بودجه 1401 هستند.

    با پیگیری این افراد، در یکی از جلسات اخیر کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، موضوع ورود LPG به سبد سوخت و گنجاندن بندی مربوط به آن در جریان بررسی لایحه بودجه سال 1401 مورد طرح و بررسی قرار گرفت.

    مصطفی نخعی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: موضوع ورود LPG به سبد سوخت خودروها در لایحه‌ای که دولت برای بودجه 1401 ارائه کرده وجود ندارد.

    وی افزود: در قانون بودجه 1400 در تبصره یک، بندی در این خصوص آورده شده بود که این بند اجرایی نشد و دولت نیز در بودجه 1401 اشاره ای به موضوع ورود LPG به سبد سوخت خودروها نداشته است.

    سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: برخی نمایندگان اعتقاد دارند که LPG باید به سبد سوخت خودروها بیاید و به همین دلیل این موضوع در دستور کار کمیسیون قرار گرفت و در جلسه ای با حضور نماینده سازمان برنامه و بودجه در این زمینه بحث و بررسی شد.

    وی ادامه داد: در کمسیون انرژی مجلس، موضوع مطرح شد و چند نماینده پیشنهاد افزودن LPG به سبد سوخت را با درج بندی در قانون بودجه ارائه داده‌اند که قرار شد این پیشنهاد به کمیسیون تلفیق ارائه شود و آنجا مورد بررسی قرار گیرد.

    نخعی با بیان اینکه "کمیسیون انرژی تصمیمی در خصوص ورود LPG به سبد سوخت خودروها نگرفته"، گفت: صرفا بحثی در این خصوص مطرح شد و قرار شد پیشنهادات نمایندگان به کمیسیون تلفیق ارسال شود.

    وی افزود: در این جلسه، نمایندگانی از سازمان برنامه و بودجه حضور داشتند و سازمان برنامه و بودجه مخالف ورود LPG به سبد سوخت خودروها بود و اعلام شد که سازمان برنامه و بودجه اعتقادی به ورود LPG به سبد سوخت خودروها ندارد.

    همچنین عبدالعلی رحیمی مظفری در گفت‌وگو با خانه ملت در تشریح جلسه هفتم دی‌ماه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، گفت: این جلسه با حضور روسای کارگروه انرژی سازمان برنامه و بودجه، دیوان محاسبات و مرکز پژوهش‌های مجلس با دستور کار بررسی لایحه بودجه 1401 برگزار شد که بیشتر بحث‌ها پیرامون بخش درآمدی تبصره 14 همچون میزان فروش‌ها و درآمدهای حاصله از این محل نفت و گاز بود؛ همچنین استفاده از سبد سوخت‌های جایگزین مانند LPG یکی از چالشی‌ترین بحث‌های این جلسه بود.

    وی ادامه داد: برخی از نمایندگان معتقدند LPG باید وارد سبد سوخت شود چراکه تنوع سوخت به نفع مردم است و قابلیت صادرات محصولات دیگر را فراهم می‌کند؛ اما مسئولان سازمان برنامه و بودجه به دلیل آنکه احداث جایگاه‌های این سوخت، 6 هزار میلیون دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد و خودروهای استاندارد موجود در کشور بستر استفاده از LPG را ندارند با این موضوع مخالف بودند و با توجه به اینکه این بحث به نتیجه نرسید مقرر شد کمیته‌ای جهت بررسی بیشتر مسئله تشکیل شود.

    دلیل مخالف سازمان برنامه و بودجه برای ورود LPG‌ به سبد سوخت
    در حال حاضر بیش از 6 هزار و 500 جایگاه عرضه سوخت در سراسر کشور در مدار بهره برداری است که به عرضه CNG ، بنزین و گازوئیل مشغولند. در خصوص سوخت LPG تعداد جایگاه های عرضه این نوع سوخت که از گذشته باقی مانده اند، انگشت شمار است.

    برای افزودن این نوع سوخت به سبد سوخت خودروها باید حداقل 2 هزار جایگاه عرضه سوخت LPG  در کشور ایجاد شود.

    حداقل هزینه احداث یک جایگاه عرضه LPG به صورت زیر است:

    هزینه هایی که در قالب جدول بالا برآورد شده، برای احداث یک جایگاه معمولی عرضه LPG‌ است، در واقع با احتساب همین هزینه ها، برای احداث 2000 جایگاه عرضه سوخت LPG نیاز به حدود 45 تا 50 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری است.

    برای تأسیس یک جایگاه LPG با استانداردهای روز باتوجه به اهمیت ایمنی جایگاه LPG  و اشتعال زایی بیشتر آن نسبت به بنزین، حدود 3 میلیون دلار هزینه لازم است.

    به طور مثال جایگاه بیهقی در تهران، بعنوان تنها جایگاه استاندارد و ایمن عرضه LPG ایران که از گذشته باقی مانده، 3 میلیون دلار هزینه در بر داشته است که معادل 80 تا 90 میلیارد تومان به قیمت روز است.

    در واقع اگر بخواهیم 2000 جایگاه استاندارد از این نوع در کشور احداث کنیم به همان رقم 6 هزار میلیون دلاری می رسیم که نماینده سازمان برنامه و بودجه در جلسه کمیسیون انرژی مجلس مطرح کرده است. این هزینه بالا، فقط در بحث احداث جایگاه است و علاوه بر آن، هزینه سرسام‌اوری برای واردات تانکرهای استاندارد حمل LPG و هزینه بالایی برای ایجاد زیرساخت‌های تولید یا واردات خودروهای LPG سوز نیاز است، چرا که نمی توان ورود LPG به سبد سوخت را با شرایط نابسمان استفاده غیررسمی و غیرقانونی از  LPG در برخی خودروها مقایسه کرد و با وجود خطرات بسیار بالای سوخت LPG، حداقل کاری که در صورت ورود آن به سبد خودروها می توان صورت داد، این است که با استانداردسازی نظام توزیع و مصرف LPG از خطرات بالای آن بکاهیم که اینکار هزینه‌های بالایی را به دنبال دارد که با وجود بسترهای صنعت CNG‌ در کشور و ارزش آفرینی مصرف LPG در صنعت پتروشیمی و توجیه بالای صادرات آن تا زمان ایجاد زیرساخت‌های استفاده در صنعت پتروشیمی، انجام هزینه‌های بالا برای ورود این سوخت به سبد سوخت خودروها، غیرمنطقی، هزینه زا برای کشور، ارز بر و به شدت غیرایمن است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط