فونیکسریمکسبهتام

چرا تولید روغن موتور در کشور زیان ده است؟

تولید با نصف ظرفیت

عصر خودرو- یک فعال و کارشناس ارشد حوزه فروش روانکار در پاسخ به سؤال خبرنگار خودرو امروز در خصوص این موضوع که چرا تولید و توزیع بعضی محصولات در کشور به‌صورت قطره‌چکانی انجام می‌شود پاسخ داد: ظرفیت تولید روانکار در چهار پالایشگاه اصلی و مجموع بلندینگ‌ها حدود یک میلیارد و دویست میلیون لیتر در سال است این در حالی است که نیاز کشور در سال بر اساس آمار مستند فروش عددی کمتر از ۷۰۰ میلیون لیتر است.

تولید با نصف ظرفیت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»،  این بدان معنی است که پتانسیل‌های زیادی در این صنعت وجود دارد اما به دلیل قیمت‌گذاری دستوری امکان رسیدن به ظرفیت واقعی وجود ندارد.

    وی با اشاره به این موضوع که صنعت روغن می‌تواند به‌شدت در حوزه صادرات و ارزآوری به کشور کمک کند گفت: در کشورهای همسایه روغن‌های ایرانی بسیار پرطرفدار هستند به این دلیل که بهای تمام‌شده روغن در کشور ما بسیار از میانگین جهانی آن پایین‌تر است و از طرف دیگر کیفیت و استانداردهای این محصولات در سطح جهانی قرار دارد به همین خاطر می‌تواند در بازار کشورهای اطراف و یا حتی بازارهای بزرگ‌تر جایگاه رفیع‌تری داشته باشد اما به خاطر قیمت‌گذاری دستوری، تولید داخل هم بعضاً با مشکل مواجه می‌شود. تا زمانی که لوبکات که مایه اصلی تولید روغن است باید به قیمت آزاد از پالایشگاه‌های نفتی خریداری شود و تمامی مراحل آن ازجمله پالایش، بسته‌بندی، چاپ، لجستیک، نیروی انسانی و ... با نرخ آزاد محاسبه شود اما قیمت محصول نهایی را دولت تعیین کند، این چالش در بازار ادامه خواهد داشت.

    اگر روغن‌موتور ازنظر نهادهای تصمیم گیر یک کالای حمایتی است و قیمت آن باید مورد تائید دولت باشد، در بقیه مراحل تولید و توزیع هم دولت باید مشارکت کند و نه اینکه فقط بر روی قیمت نهایی اعمال‌نظر کرده و بقیه مسئولیت‌ها را بر گردن تولیدکننده بیاندازد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط