فونیکسریمکسبهتام

انتقاد کارشناس بازار روانکار از نرخ ناچیز اجرت تعویض روغن در اتحادیه

اجرت تعویض روغن ارزان‌تر از اصلاح صورت!

عصر خودرو- هرساله اتحادیه فروشندگان لاستیک، روغن، پنچر گیران و فلیترسازان ایران نرخ نامه‌ای را بر اساس مصوبه کمیسیون نظارت استان‌ها برای نرخ تعویض روغن و فیلتر خودرو منتشر می‌کند.

اجرت تعویض روغن ارزان‌تر از اصلاح صورت!
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، در یک سال گذشته تاکنون بر اساس آمار رسمی 3 نفر از پرسنل اتوسرویس‌ها در استان تهران به علت خطای انسانی فوت‌شده‌اند، علاوه بر این‌ها چندین مورد آسیب شدید جسمی به دلیل استارت زدن بی‌موقع مشتری که منجر به له شدن زانوهای استاد کار به علت گیر کردن بین خودرو و ‌دیوار به اتوسرویس کار واردشده است.

     

    در چند مورد هم به هنگام تعویض صافی بنزین  مغازه و خودروی مشتری  دچار انفجار و حریق شده اند. در کنار این تلفات جانی و سوختگی های بدن پرداخت خسارت های سنگین مالی به مشتریان  از سوی اتوسرویس ها به دلیل خطای اپراتور تعویض‌روغنی قابل  تامل است.

    تمامی این هزینه‌های جانی و مالی به نحوی بر دوش صاحب مغازه می‌افتد درحالی‌که بر اساس نرخ مصوب توسط اتحادیه، تعویض روغن‌موتور یک‌سوم قیمت اصلاح موی سر تعیین‌شده است!

    در سال جاری بر اساس آمار غیررسمی روی‌هم‌رفته بیش از 2 میلیارد تومان خسارت از سوی اتوسرویس کاران تهران به مشتریان پرداخت‌شده که این خسارات به دلیل خطای اپراتور تعویض‌روغنی بوده است.

    این خطاها مواردی همچون شل بستن فیلتر روغن، شل بستن یا بیش از حد سفت بستن پیچ کارتل و ... که باعث یاتاقان زدن موتور شده و همچنین شل بستن کاپوت و تصادف شدید براثر بلند شدن کاپوت در سرعت‌بالا را شامل می‌شوند.

    فقط در یک مورد  در سال 1402 به دلیل خطای پرسنل و عدم هواگیری درست در هنگام تعویض ضدیخِ  خودروی تویوتا 85 میلیون تومان خسارت پرداخت شده

    تمام این اعداد و ارقام در کنار قیمت‌های چند صد میلیون تومانی تجهیزات ساکشن روغن گیربکس و موتور، آچار، ابزارآلات و هزینه خرید یا اجاره چند صدمیلیونی یا بعضاً چند میلیارد تومانی ملک بر دوش مالک اتوسرویس است و این بدان معنی است که یک شخص برای افتتاح اتوسرویس باید هزینه سنگینی پرداخت کند که البته در این عدد هزینه دستمزد و حقوق و مزایای پرسنل و هزینه‌های جاری مانند برق و آب و ... محاسبه نشده است.

    با تمام این اوصاف اعداد منتشرشده در لیست نرخ نامه تعویض‌روغنی‌ها برای سال 1402 به‌صورت میانگین از نرخ‌های تعیین‌شده برای اصلاح مو و ریش در نرخ نامه مصوب آرایشگاه‌های مردانه تهران در سال 1401 هم کمتر است.

    نرخ اصلاح سر در تعرفه نامه 1401 آرایشگاه‌ها 75  هزار تومان است ولی نرخ مصوب 1402 برای اجرت تعویض فیلتر روغن خودروهای داخلی 6750 تومان و خودروهای وارداتی 16.200 تومان در نظر گرفته‌شده است! تمام این‌ها در حالتی است که تعویض فیلتر هم انرژی و وقت بیشتری می‌برد و هم تجهیزاتی که برای تعویض آن استفاده می‌شود به‌مراتب از لوازم آرایشگری گران‌تر است. علاوه بر این در لیست نرخ نامه آرایشگاه‌ها عنوان‌شده که خدمات خارج از این لیست ازجمله آرایش و پیرایش داماد با نرخ توافقی صورت می‌گیرد اما در صنف تعویض‌روغنی‌ها برای تعویض روغن یک خودرو چند میلیارد تومانی که اگر یک پیچ در آن بد بسته شود هزینه سنگینی بابت خسارت وارده به خودرو باید از سوی اتوسرویس به مالک خودرو پرداخت شود در بالاترین حالت ممکن 27.750 تومان در نظر گرفته‌شده است.

    این تحلیل به معنی کم شمردن زحمت آرایشگرها نیست بلکه به این معنی است که اتحادیه‌ها، کمیسیون‌ها و ... احتمالاً در خصوص احقاق حق همکاران خود در جلسات کوتاهی می‌کنند.

    پرواضح است که این نرخ به‌صورت عملیاتی در بسیاری از مراکز تهران و دیگر نقاط کشور اجرایی نمی‌شود اما وجود یک نرخ نامه باعث می‌شود تا سازمان‌های نظارتی بتوانند بر روی این اعداد به اتوسرویس‌ها ایراد وارد کنند و عملاً هیچ حمایتی از این صنف صورت نمی‌گیرد.

     

    امیر عسگری - کارشناس بازار روانکار

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط